Annons

Självtest för bildförståelse

Produkter
(logga in för att koppla)

anders_se

Avslutat medlemskap
Eftersom vi ser så olika på bilder, så har vi ibland svårt att förstå andras bedömningar av våra bilder, eller tvärtom. Vi har olika erfarenhet inom "bildvärlden", en del är proffsfotografer eller bildredaktörer, andra har just börjat våga lägga upp bilder från semesteralbumet. Jag har funderat rätt mycket på hur det kan komma sig att vi ser så olika på bilder... Bilder som jag anser vara outstanding, tycker andra inte är något alls. En ögonöppnare för mig var det enkla självtestet i Göran Segerholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" (kan köpas här på Fotosidan). Han skiljer där på 1) "Innehållsvärdet" = verkligheten är viktigare än bilden, 2) "Formvärdet" = Fotografens arbete ger bilden dess värde, 3) "Budskapsvärdet" = Upplevelsen av bilden är viktigare än bilden i sig.
Resultatet för mig är att jag sätter INNEHÅLLSVÄRDET först, sedan BUDSKAPSVÄRDET, och sist FORMVÄRDET. Alltså mer dokumentärt än efterjusterat, mer känsla än teknisk perfektion. Vad jag gör i mörkrummet, kan jag också göra i Lightroom. Men inte mer...

En tanke - ETT FÖRSLAG - till FUNKTION här på Fotosidan.se:

Fråga författaren (Göran Segeholm) om lov, be honom utöka det en aning till en fem-sex frågor per värdemätare, och LÄGG IN ETT (frivilligt) ENKELT SÅDANT SJÄLV-TEST i formuläret för medlemspresentation! Då får varje medlem fundera över sitt eget sätt att se på bilder, och får också en djupare förståelse för andras sätt att se - att man faktiskt kan bedöma bilder olika, och att inget är "mer rätt" än andras!
Testet kunde kanske följa Resultatet av "självtestet" kunde läggas till medlemsnamnet i en sifferkod. Min namn skulle då kanske presneteras i div sammanhang som "Anders Göth 5.3.4". Man ser då MINA bidpreferenser, och förstår lättare hur jag tänkt när jag gjorde bilden. Eller när jag kommenterade den där bilden du gjort...

ANNONS
Götaplatsens Foto