Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärm som bara visar sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har en skärm som jag nyss kalibrerat som bara visar 97% av sRGB och 75% av aRGB. Hur påverkar det bilderna jag redigerar o LR som sedan exporteras ut för webb i sRGB?

Har en skärm som jag nyss kalibrerat som bara visar 97% av sRGB och 75% av aRGB. Hur påverkar det bilderna jag redigerar o LR som sedan exporteras ut för webb i sRGB?

Det kan låta som ett slarvigt eller okonstruktivt svar, men enkelt uttryckt - ingenting.

Din skärm klarar att visa sRGB vilket ju fungerar utmärkt så länge du ändå verkar sikta på att ha dem i sRGB.

Skulle du däremot arbeta med någon form av utskrift/tryck som klarar större färgrymd än sRGB så kan det leda till nyansskillnader mellan det du ser på skärmen och vad du ser i utskrift/tryck. Men även där brukar du kunna kolla (med simulering) så det inte är något viktigt i bilden som berörs.

Skulle du däremot arbeta med någon form av utskrift/tryck som klarar större färgrymd än sRGB så kan det leda till nyansskillnader mellan det du ser på skärmen och vad du ser i utskrift/tryck. Men även där brukar du kunna kolla (med simulering) så det inte är något viktigt i bilden som berörs.

Jag misstänker att det kommer att bli svårt att simulera de färger som ligger utanför sRGB med en sRGB-skärm.

Jag misstänker att det kommer att bli svårt att simulera de färger som ligger utanför sRGB med en sRGB-skärm.

Det du kan se med simulering är var i bilden du har sådana problematiska nyanser, dvs så att man kan kolla så det inte är något viktigt i bilden som berörs.

Låter bra. Men ska nog skaffa en ny. Vill ha större 24" och ska då passa på se till få större färgrymd. LG här ju prisvärda
IPS skärmar för under 2000 kr.

Låter bra. Men ska nog skaffa en ny. Vill ha större 24" och ska då passa på se till få större färgrymd. LG här ju prisvärda IPS skärmar för under 2000 kr.

Större skärm är mycket bra.
Ips-panel är mycket bra.
Större färgrymd är bra.

:)

Men så länge man mest kör sina bilder på webben så har färgrymden mycket begränsad betydelse. Det är ingen slump att mer påkostade skärmar med stora färgrymder också har sRGB-lägen där de med flit så att säga skalar ned färgrymden för den som ändå jobbar med webbinnehåll.

Större skärm är mycket bra.
Ips-panel är mycket bra.
Större färgrymd är bra.

:)

Men så länge man mest kör sina bilder på webben så har färgrymden mycket begränsad betydelse. Det är ingen slump att mer påkostade skärmar med stora färgrymder också har sRGB-lägen där de med flit så att säga skalar ned färgrymden för den som ändå jobbar med webbinnehåll.

Jag kör min skärm i (hårdvarukalibrerat) sRGB-läge mest hela tiden... Fullt omfång byter jag bara till om jag behöver.

Jag kör min skärm i (hårdvarukalibrerat) sRGB-läge mest hela tiden... Fullt omfång byter jag bara till om jag behöver.

Så skulle jag också göra om jag hade en skärm med stor färgrymd. Min nuvarande hade nog varit stolt om den en gång i livet hade uppnått sRGB :)

Hmm kanske ska hålla i pengarna en stund till då ;)

Samtidigt, vill du ha en större skärm så kan det ensamt vara skäl nog att uppgradera :)

Sedan är det ju förstås en bonus att få en större färgrymd på köpet, men det skulle jag nog se som en ganska liten faktor så länge du inte ofta håller på med tryck/utskrifter där du arbetar med större färgrymd än sRGB.

Tänk t.ex. på att den övervägande majoriteten av bärbara datorer inte täcker sRGB. Eller majoriteten av telefoner och surfplattor. Och att många lösa skrivbordsskärmar (där någon sitter och kikar på dina bilder via webben) inte heller riktigt täcker sRGB.

Om du använder Firefox som webbläsare och sätter color management mode till 1 (alla bilder som saknar inbäddad profil visas som sRGB ), så kan du med fördel alltid låta skärmen visa fullt färgomfång utan att du störs av skrikiga färger. Fungerar perfekt på min Eizo.

ANNONS
Götaplatsens Foto