Annons

Skärmfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Hade beställt en Dell 20" (1680x1050) WS i slutet på förra månaden. Efter två veckors väntan så fick jag beskedet att det dröjjer ytterligare två veckor innan leverans.......Detta efter ett leveransbesked vid köpet på 5-7 arbetsdagar.

Därför har jag nu helt tröttnat på Dell, trots att det var ett bra pris (5300:)

Funderar istället på att införskaffa 2 st Eizo L568 17" och köra dessa parallellt..

En av frågorna som man ställer sig är vilken färg som stör minst..svart eller grått? För även om ramen är tunn, så finns den ju där. Någon med erfarenhet?

Hur brukar kalibrering av dubbla skärmar funka?
Har en spyder II.

Annat att tänka på? Eller ska man istället köpa en 19" (L768) istället.. fast det är ju samma upplösning, så dubbla skärmar ger ju helt klart mest skärmyta.

Tänkte köra dessa på ett Matrox P650 64MB Dual-head.

Kom igen nu, ni som kör med dubbla skärmar...övertyga mig om att detta är det rätta. ;)

Jeppe skrev:

Funderar istället på att införskaffa 2 st Eizo L568 17" och köra dessa parallellt..

En av frågorna som man ställer sig är vilken färg som stör minst..svart eller grått? För även om ramen är tunn, så finns den ju där. Någon med erfarenhet?

Hur brukar kalibrering av dubbla skärmar funka?
Har en spyder II.
;)

Dubbla skärmar är en smidig lösning i Photoshop. Alla menyer och paletter och dialogrutor och allt annat krafs på en skärm och bilden för sig själv på en annan. Du störs inte av allt annat, utan kan koncentrera dig på bilden.

Beträffande färg på skärmramen skulle jag välja grått. När det gäller kalibrering av två skärmar är det skillnad på Mac och PC. På Mac är svaret, kalibrera först den ena skärmen. Flytta sedan över dit kalibreringsfönster till den andra och kalibrera den. Enkelt.

På PC beror det helt och hållet på ditt skärmkort. Den säkraste lösningen är helt enkelt att ha två kort. Har du ett kort med två portar måste kortet fungera som om det vore två separata enheter, annars går det inte att kalibrera båda två korrekt.

MVH/Stefan

Tack Stefan! Hoppades att du eller Mikael skulle svara. Angående Kalibreringen så behöver man ju kanske bara kalibrera den ena, eftersom det är där som bilderna(bilden) kommer att befinna sig.
Å andra sidan kanske det ser lite miffo ut med två olika färginställningar. Så kanske två separata kort är lösningen..

Eizo verkar ju vara det självklara valet nu när man läser på lite mer. Synd bara att deras dual-stand kostar 4000:- ugh..

Fler synpunkter....någon?

Hej

Jag använder Spyder och Optical och har två skärmar och ett grafikkort med två portar. Jag har kalibrerat båda skärmarna, först den ene sedan den andra. Men sedan är det bara min primärskärm som sedan profileras och kollas av Optical. Under färgmatchning (egenskaper för bildskärm-avancerat) har de olika färgprofiler som skapades under kalibreringen. Verkar fungera i alla fall.

Har man bara en skärm så kan man ta bort palleter och annat med tab-tangenten. Men jag rekommenderar klart två skärmar, nya photoshop CS2 fungerar bättre med två skärmar jämfört med tidigare Photoshop versioner.

Jag skulle satsa på två minst 21" tft skärmar

Själv kör jag med 1600x1200 vilket jag tycker är rätt lagom.

Senast ändrad:
Hej

Jag har för mig att det finns grafikkort som har två seperata utgångar så det helt fungerar som två kort, dock inte helt säker på det. Kankse rent av ditt Matrox fungerar så?

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej

Jag har för mig att det finns grafikkort som har två seperata utgångar så det helt fungerar som två kort, dock inte helt säker på det. Kankse rent av ditt Matrox fungerar så?

Jag vet att det finns sådana kort, men inte heller jag vet om Matrox-kortet fungerar på så sätt.

MVH/Stefan

Har surfat runt lite på Matrox egna forum. Verkar vara många som har problem med att kalibrera båda skärmarna..

Man kan kalibrera skärmarna var för sig, men sen kommer problemet...

Anledning: XP kan bara hantera en profil. Men tydligen så kan man, efter visst trixande med hjälp av Colorvision få de två skärmarna att samsas... men det verkar alltså vara ett XP-problem...

Gah.. Var det någon som sa G5? (Hålet i plånboken är redan djupt nog ;))

Köp med grå kant. Testade med svart kant och det kändes inte behagligt.

17 eller 19 eftersom de körs med samma upplösning? Välj 19" eftersom menytext och liknande blir i minsta laget på en 17":are.

Jag köpte en 17" och bytte ut den efter några dagar till en Eizo L768 och är mer än nöjd.

Fast jag är rätt van... Kör med 1680x1050 på 15,4" WS på min laptop. körde 1280x960 på min 19" CRT och som vi vet så är ju bara VIS runt 18" på en 19" CRT. Ska åka och kolla lite på 17 vs 19"

Menytexter och sådant kan man ju öka i windows om man vill..

Jeppe skrev:
Har surfat runt lite på Matrox egna forum. Verkar vara många som har problem med att kalibrera båda skärmarna..

Man kan kalibrera skärmarna var för sig, men sen kommer problemet...

Anledning: XP kan bara hantera en profil. Men tydligen så kan man, efter visst trixande med hjälp av Colorvision få de två skärmarna att samsas... men det verkar alltså vara ett XP-problem...

Gah.. Var det någon som sa G5? (Hålet i plånboken är redan djupt nog ;))
'

Exakt...har hållt på med 2 skärmar och ett av de nyare Matrox Apve PCI Express. Eizos Color navigator klarar bara en skärm men Gretags Color Match klarar båda. Dock ligger problemet i XP som inte kan skilja på profilerna. Funkar det i XP inledningsvis så är det klippt när man startar om datorn.
Snackat med Eizo och deras generalagent Network Innovation och det är 2 kort som gäller.
Samma sak säger Matrox.

Jerry

Men hjälper två kort då?

XP kan ju fortfarande bara hantera en profil...?

Har du någon lösning på problemet Jerry? Hur har du gjort?

Det här går också bra. Gott om plats för bilden och PS-verktygen på samma skärm.
Dell 24", 1900 x 1200. CD-skivan ställd mot skärmen för att ge en uppfattning om proportionerna. Fungerar givetvis också bra om man kör t.ex ordbehandling och kalkylark/powerpoint/valfritt program samtidigt.
Us

Bilagor

• dsc00037.jpg
    dsc00037.jpg
    32.3 KB · Visningar: 512
Jeppe skrev:
Men hjälper två kort då?

Får mitt andra grafikkort endera dagen så jag är inte riktigt klar ännu.
Dock testade man konceptet hos Eizo och det funkar fint.
Matrox verkar också vara en klar rekommendation från killen jag snackade med.
Varje grafikkort i Windows känner förmodligen igen sin ICC profil även om den ligger i samma mapp som övriga.
Jag kan återkomma om resultatet ganska omgående.

Jerry

Jeppe skrev:
Inte fresta mig så Ulf.. Den kostar 12000:- den där... ;)
Den är också suverän till att se på filmer och TV med (har Picture-in picture också).
Kan även vändas 90 grader för att jobba med stående bilder.....
Vaddå fresta Jesper.....vore mig främmande...
Jovisst Jesper du har rätt men troligen kommer priserna ganska snart att rasa på denna skärmstorlek också, troligen så pass snart att det kan vara idé att vänta om man inte är alldeles strandsatt på skärmfronten....
Us

Jeppe skrev:
Fast jag är rätt van... Kör med 1680x1050 på 15,4" WS på min laptop. körde 1280x960 på min 19" CRT och som vi vet så är ju bara VIS runt 18" på en 19" CRT. Ska åka och kolla lite på 17 vs 19"

Menytexter och sådant kan man ju öka i windows om man vill..

Både 17 och 19 LCD skärmar är optimerade för att köra i upplösningen 1280 x 1024. Kör du i annan upplösning kommer windows att skrika att du inte kör i en för skärmen optimerad upplösning.

Visst kan du mackla till en inställningen med lite större typsnitt etc men jag har testat. Jag köpte först 17" och höll på länge med olika upplösningar kombinerat med olika inställningar på menytexter osv men fick aldrig till det så att jag blev nöjd. Till grabbens stora förtjusning, så fick han den skärmen och jag köpte som sagt Eizo skärmen istället.

Och det kläcker du ur dig nu när jag just sålt av en 19" katodstråleskärm (Samsung, 3år) för långt under 500:- till en främling....
Den hade gått bra till dess priserna dalat.
Däremot är jag nog nu tveksam till större bildskärm än 24". Redan denna är snudd på för stor, inte för skrivbordet men jag har en känsla av att jag börjar likna Marty Feldman........;-)), det är på gränsen av vad man kan överblicka vid normalt betraktningsavstånd. Men 2 skärmar är etter värre.
Us

Jeppe skrev:
Men hjälper två kort då?

Verkar fungera kanonbra.

Matrox APVe PCI-Express tillsammans med Eizo och en Philips 19.

Matrox Milennium P650 PCI med en annan Eizo.

Eizos Color Navigator hittar båda för kalibrering. Går man sen i i skärmegenskaper och markerar aktuell skärm så ser man endast en skärmprofil under "färgmatchning".
Windows klarar alltså att separera profilerna.

Man bör dock tänka på en del vid installation av ytterligare ett grafikkort. Efter PCI installation måste man se till att ändra Bios och boota från det ursprungliga kortet. En ny PCI plats verkar ändra i booten och efter start sabbar det till drivrutinerna en del.

Mvh

Jerry

Vilken dundertabbe MS har gjort.. dubbla profiler funkar bra i Win 2000.. men i XP kan man bara ha en per kort..

Lösningen är 2 kort i datorn, eller återgå til win2k...

Min 20" Dellskärm är på väg,ska kolla hur den är att arbeta med först, innan jag bestämmer mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto