Annons

Skärmkalibreringen "försvinner"

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Jag har till slut skaffat en skärmkalibrator (Spyder) och kalibrerat min skärm. Skillnaden blev verkligen imponerande.

Men, om jag stänger datorn tillfället med vilo/vänteläge så "återställs" skärmen så att säga. Det hjälper inte att läsa in profilen via start/alla program/autostart/colorvisionstartup.

Jag måste starta om datorn från grunden för att profilen ska läsas in korrekt.

Kör winXP och ett ATI-grafikkort.
Nån som har några tips?

Jag puffar min fråge lite.

Ingen som vet om man kan "pilla" i registren eller liknande på ngt vis?

Kan tyvärr inte hjälpa dig utan bara bekräfta att jag hade samma problem med min Huey när jag körde XP. Nu har jag ny dator med Vista och då fungerar det...

/Per

Ok, då är man inte ensam iallafall.

Jag rotade lite i registren och såg att inladdningen av profilen ligger i Common Startup.

Kan man lägga den i
HKLM/Software/Microsoft/windows/Currentversion/run

istället. Såg att det ligger flera program där t ex brandvägg och ekort. Vet inte om det gör nåmn skillnad. Vet inte om jag vågar testa, känns som man ute på tunn is, kanske skiten kraschar. Nån programerare som vet?

Puffar min egen tråd då jag aldrig kom till nån lösning.

Finns det kanske nån programeringskunnig som kunde göra ett script som laddar in profilen i bildskärmskortet?

Hejdu...

Lösning:
http://www.slagermanphoto.com/blog/2009/03/03/vista-color-management/

programlänk:
http://fotomania.nixz.net/lutmanager/

Via LUTmanager kan du tvinga Windows att ladda om drivrutinerna med "rätt" profil - lägg en snabblänk till programmet antingen i quick-start eller på skrivbordet.

Det löser ju inte grundproblemet (att systemet "tappar" profilen under vissa förutsättningar) - men det är en snabbfix iaf. Win7 är en bättre lösning, men vänta med det och köp det med en ny dator i stället.

Kanon, det var nåt sånt jag var ute efter.
Ska testa hemma ikväll.

Tackar och bockar!!

Kanon, det var nåt sånt jag var ute efter.
Ska testa hemma ikväll.

Tackar och bockar!!

Hej !

Leta rätt på profilen, ev sök efter det namnet du gav den.

"Installera" den, högerklicka, det är detsamma som att flytta den till
C:\Windows\System32\spool\drivers\color denna visatmaskin.

Gå till färghantering via kontrollpanelen , aktivera den för din skärm.
( jag tycker den vägen är krånglig, enklare
-högerkl på en bildfil
-skriv ut
-alternativ
-färghantering)

Vista var väl dessutom lite annorlunda - här tappas profilen så fort skärmen går i viloläge har jag för mig... :-/ Det finns "fixes" som ska hindra detta också, men de gäller bara Vista tror jag.

Det Magnus pratar om ska väl profileringsprogrammet göra automatiskt (?) - men det är viktigt att det görs iaf, så att profilen verkligen är "i systemet" och inte något som laddas av någon tredjepartsmjukvara typ "Gammaloader" och dess andra motsvarigheter. Länge sedan jag pillade i detta, det blir en gång per ominstallering av systemet (varannat år då alltså...)

Jag fattar inte riktigt vad Magnus menar. Profilen ligger där den ska, i C:\...\drivers\color

Ska snart hem och testa LUT-loadern.

Jag fattar inte riktigt vad Magnus menar. Profilen ligger där den ska, i C:\...\drivers\color

Ska snart hem och testa LUT-loadern.

Hej !

Det räcker inte med att den ligger där, den ska också kopplas till
rätt enhet, dvs manuellt tilldelas skärmen.
Använder du operativet (Vista) att hantera profilerna så kan det ju vara
lämpligt att kolla i andra program ex PS odyl om det står någon profil där som ev skojar med dej.

jag tycker vista har lite för mycket egen vilja, men jag har inte
råkat ut för att en aktiv färgprofil har försvunnit eller gjorts
inaktiv, har ifs inte använt något program som laddar eller administrer
dessa heller, så förmodligen finns problemet där.

//MW

Fast nu kör jag XP.

Profilen laddas som sagt när datorn bootas från noll men "försvinner" vid start efter viloläge oavsett om något program varit igång eller inte.

Profilen försvinner naturligtvis inte från katalogen den ligger i utan det är grafikortet som inte hanterar den rätt av någon anledning.

Kul att kunna hjälpa med att få något rent praktiskt att fungera - synd jag inte hade tråden i minnet tidigare, men man kan ju inte läsa allt...

Problemet ska tydligen vara kopplingen system/drivrutin där en länkning försvinner om inte starten sker "från noll", dvs full uppstart.

ANNONS
Götaplatsens Foto