Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

skärp er!! (eller mig)

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
Jag må vara dum, men jag förstår mig inte på "skärpning" av bilder tagna med dslr:er... varför gör man det? hur gör man det? vad blir det för skillnad? i vilket program gör man det? och framför allt HUR gör man det?
/robin

Personligen gör jag det med Nikons egen programvara (Nikon Editor). Där finns ett alternativ där man kan välja hur mycket man ska skärpa bilden. Jag tar oftast högst eftersom jag gillar när det är knivskarpt.

Greven

Det första du gör är att gå in på "View" välj "Show Tool Palette 1".
Då får du upp lite menyer till höger i bild. Där har du ett alternativ som heter "Sharpening" där du kan välja på tre lägen och off. Du kan ockå reglera exponering, färger etc.

Greven

Man gör väl det mest för att kompensera för antialiasfiltret som sitter framför CCD:n. Detta gör bilden lite "mjukare" och tar bort detaljer från nyquistfrekvensen och uppåt för att minska risken för moaré. Därför kan man behöva skärpa upp en bild lite.
På samma sätt förlorar man skärpa om man förminskar en bild. Då får man förstärka detta lite.

Man kan, i mycket begränsad omfattning, "rädda" bilder som är lite suddiga pga skakningsoskärpa eller eller ur fokus-bilder.

Att använda filtret High Pass i PS är ett annat sätt att skärpa bilder på. Jag har provat det på senaste tiden och tycker att det blir bättre än att använda oskarp mask. Metoden finns beskriven på den här sidan: High Pass Sharpening
Vari skillnaden består är jag inte riktigt säker på, men jag tror att en av fördelarna med High Pass är att man blir oberoende av bildens storlek som, om jag förstått oskarp mask rätt, har en viss betydelse för inställningarna. Rätta mig gärna om jag har fel!

Highpass är åxå beroende av bildens storlek kan man väl säga.
Det du gör är ju att du ställer in högpassfiltret på att få med att med högre "frekvens" än den radie du ställer in. Dessa detaljer kommer då att finnas med i bilden medan resterande blir medelgrått.
Det beror ju på både hur bilden ser ut och vilken storlek den har, vilken radie man bör välja i högpassfiltret.

När man väl skapat det nya lagret så läggs de detaljer som finns med på högpasslagret ihop med samma detaljer i bakgrunden och dessa detaljer blir då ljusare och upplevs skarpare. Där högpassfiltret är medelgrå händer det inget med bakgrundsbilden.

Med den metoden slipper man haloeffekterna som uppstår med USM.

ANNONS
Götaplatsens Foto