Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa i LR5 försvinner igen - Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Exporterad till jpg, 2000px

Redan vid exporten till 2000 px kan du räkna med att det mesta av den pålagda skärpan försvinner. Antagligen har din originalbild en sida på minst 4000 px, så en nedskalning med hälften innebär att du nu har en radie på 0,8 pixel i uppskärpningen.

Men sedan har bilden skalats ner igen (antagligen av fotosidans server) så den bild som visas här i forumet har en sida på bara 800 px, vilket innebär att din radie bara blir ca 0,4 px. En uppskärpning med radie 0,4 och mängd 105 % ger nästan ingen synlig effekt, så jag skulle säga att dina bilder ser ut precis så som man kan vänta sig.

Killen till vänster i bild är rejält ur fokus. Jag testade i Photoshop att få tillbaka skärpan på honom, och då behövdes det ca 80 % med en radie på 1,8 (när bilden har en sida på 800 px). Omräknat till din originalbild skulle det alltså behövas en radie på ca 9 pixel. (Det är alldeles för mycket för att bilden ska hålla för utskrift, men den går att använda på webben. Då är det lämpligast att skala ner först, och skärpa upp sedan, med en mindre radie.)

Som du påpekar går bara radien att ställa upp till 3 px i Lightroom. Det är alltså alldeles för lite för att kunna få skärpa på killen till vänster.

Min slutsats är att din bild visas korrekt i biblioteksmodulen, och också exporteras korrekt.

Om det finns en bug i ditt Lightroom så består den i att din bild visas skarp i framkallningsmodulen, trots att den inte är skarp.

ANNONS
Götaplatsens Foto