Annons

Skärpa i LR5 försvinner igen - Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
/.../

Där du har rensningsknappen har du också en knapp, eller en uppgift som talar om var på hårddisken din cache ligger. Notera dettta, stäng av LR, ta sedan bort eventuella filer som finns i cachen kvar manuellt med utforskaren.

Ska jag ta bort alla filer i den mappen menar du? Nu tror ni jag är hur amatör som helst... men jag ser sökvägen när jag kollar i LR men sen hittar jag inte den i Finder... Jag har håller på att lära mig min nya MAC och inte så van vid Finder istället för utforskaren. Någon som har MAC och vet hur jag kommer till Användare/Christin/Bibliotek/Caches/Adobe Camera Raw? Nä, svårt för er att veta när ni inte sitter vid min dator... Har med en bild på filerna som mappen innehåller. Bort med alla när jag väl hittar den?

Du kan också välja att ta bort previews för mappen. Det gör du någonstans i menyvalet i library.

Ok, men hur tar jag bort förhandsvisning? Jag har valen på bifogad bild.

/.../
Ge inte upp, problemet går att lösa utan ominstallation eller förlust arbete, det är jag övertygad om.
:) Tack, jag blir sååå glad om/när det löser sig.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-02-04 kl. 10.01.51.png
    Skärmavbild 2014-02-04 kl. 10.01.51.png
    29.9 KB · Visningar: 174
  • Skärmavbild 2014-02-04 kl. 10.32.25.png
    Skärmavbild 2014-02-04 kl. 10.32.25.png
    66.8 KB · Visningar: 27
Zooma in bilden till 100 %, och testa att öka radien när du skärper upp bilden.

En radie på 1 pixel är användbar när man tagit bilden i perfekt fokus, och bara behöver kompensera för oskärpan som demosaik-algoritmen introducerar.

Den här bilden ser ut att vara något ur fokus, och då behöver du en större radie. Kanske 3-4 pixlar, beroende på exakt hur mycket ur fokus bilden är. (Dra ned på mängden samtidigt som du ökar radien.)

När jag minskar mängden blir bilden suddigare. Jag kan bara öka radien till max 3.0. Minskar jag mängden och ökar radien blir bilden sämre.

Oavsett hur jag gör med spakarna under Skärpa så försvinner de när jag går över till Bibliotek och ska exportera den.

Har du lust att visa en bild på hur området på bilden som ska vara skarpt ser ut i Lightroom när du förstorat 100%, både i framkallning och i bibliotek? :) Efter redan tre sidor i tråden utan säkert svar så är det svårt att komma längre om vi inte kan få en närmare titt.

Du får ursäkta mig men jag vet inte riktigt om jag hänger med trodde det från början men nu är jag Lost. Nu när jag läst igenom alla olika inlägg så måste jag kolla följande:

1. Bilden/erna som du ska skärpa är dom tillräckligt skarpa innan?
2. Eller är det "suddiga" bilder?

För om det är "skarpa" så kan du skärpa dem mer men OBS! tänk på att Inte dra reglaget till den röda delen av linjen.. (Längst åt höger) för då riskerar du över skärpa.

Är det en "suddig" bild så kan du nog inte rädda den med skärpa i LR, jag har försökt och fått slänga massa bilder som kunde varit fina om jag fixat skärpan i kameran.

Bilagor

• ScreenShot001.jpg
    ScreenShot001.jpg
    14.9 KB · Visningar: 125
Ska jag ta bort alla filer i den mappen menar du? Nu tror ni jag är hur amatör som helst... men jag ser sökvägen när jag kollar i LR men sen hittar jag inte den i Finder... Jag har håller på att lära mig min nya MAC och inte så van vid Finder istället för utforskaren. Någon som har MAC och vet hur jag kommer till Användare/Christin/Bibliotek/Caches/Adobe Camera Raw? Nä, svårt för er att veta när ni inte sitter vid min dator... Har med en bild på filerna som mappen innehåller. Bort med alla när jag väl hittar den?

Ok, men hur tar jag bort förhandsvisning? Jag har valen på bifogad bild.

:) Tack, jag blir sååå glad om/när det löser sig.

Jag är också PC-människa och har noll koll på Mac men de skärmdumpar som du har lagt upp visar att du har hittar rätt.

1) Välj alternativet Kasta 1:1 förhandsvisningar.

2) Välj alternativet Kasta Smarta förhandsvisningar

3) Stäng ner Lightroom

4) I finder, radera alla filerna i Camera Raw Cache, alltså alla de filer som heter Cache0000001.dat osv. Radera också index.dat. Dessa filer kommer att återskapas när de behövs.

5) Starta om och håll tummarna...

PS. Du kan också prova att välja "Arkiv - Optimera katalog" eller liknande

Här kommer en test som jag gjort, och jag vet inte om det är någon påtaglig skillnad mellan dessa 2 bilderna, har lagt in skärpeverktyget i högra hörnet..

Bilagor

• 9om8.jpg
    9om8.jpg
    106 KB · Visningar: 51
  • flzy.jpg
    flzy.jpg
    107.6 KB · Visningar: 51
Jag har alla mina bilder på min hårddisk på datorn. De ligger på samma ställe alla. Jag har kollat i tre olika mappar som jag importerat till LR och det är samma problem i alla mapparna på lite olika bilder i mapparna.

Vilket återigen visar att det inte har att göra med vilka inställningar du gör, vilka värden för radie etc. Istället tyder det på att något är korrupt på din dator.

Du får ursäkta mig men jag vet inte riktigt om jag hänger med trodde det från början men nu är jag Lost.

Jag är i alla fall inte lost.

Det är tydligt att TS har ett problem som inte är normalt och inte har med hennes handhavande att göra. Det är väldigt likt (samma sannolikt) som jag råkat ut för. Det kommer att lösa sig genom att få bort den korruption som hon drabbats av.

Frågan är bara hur vi lyckas med det.

Jag sätter en pilsner på att vi lyckas förr eller senare.

Jag är i alla fall inte lost.

Det är tydligt att TS har ett problem som inte är normalt och inte har med hennes handhavande att göra. Det är väldigt likt (samma sannolikt) som jag råkat ut för. Det kommer att lösa sig genom att få bort den korruption som hon drabbats av.

Frågan är bara hur vi lyckas med det.

Jag sätter en pilsner på att vi lyckas förr eller senare.

OK, det hoppas jag att det ordnar sig för henne, annars varför inte kontakta en som kan LR hyfsat bra och fråga; [email protected]

Adobe har sagt att detta problem fanns med i LR5 men rättades till i LR5.2. Jag har version 5.3 så det borde vara löst enligt dem men inte enligt mig.

Om jag inte minns fel så handlade den buggen om att skärpa/brusreducering inte lades på om man exporterade bilden i någon annan storlek än originalstorlek. Ändrar du storlek på bilden när du exporterar? Svårt att tro att buggen finns kvar...

Sen är ju förhandsgranskningarna nerskalade. Hur ser det ut om du zoomar in bilden till 1:1 i biblioteket och sedan jämför med samma inzoomning i framkallningen. Fortfarande skillnad ?

Testa det...

Om jag inte minns fel så handlade den buggen om att skärpa/brusreducering inte lades på om man exporterade bilden i någon annan storlek än originalstorlek. Ändrar du storlek på bilden när du exporterar? Svårt att tro att buggen finns kvar...

Instämmer, jag tror inte att det är relevant här.

Kan det vara så att bilden förstöras vid export, exporteras i låg kvalitet, exporteras liten och förstöras upp av bildvisningsprogrammet?

Bara spånar. Det förklarar inte att skärpan kommer tillbaka när reglagen rörs. Men om bilderna laddas in långsamt och när reglagen rörs så "forceras" den delen?

Kan det vara så att bilden förstöras vid export, exporteras i låg kvalitet, exporteras liten och förstöras upp av bildvisningsprogrammet?

Problemet syns redan innan export. I Develop modul ser det bra ut, byt till Library så ser det kasst ut. OBS! Det är alltså inga små skillnader utan tydliga trots att bilden visas nedskalad. Så var det åtminstone för mig och jag uppfattar det som TS beskriver samma sak.

Jag tycker jag förklarar mitt problem ganska tydligt i mitt allra första inlägg, om ni läser där.

Har bifogat originalbilden i detta inlägg. Ingen redigering alls. Bara importerat den i LR och sedan exporterat den till jpg till 2000px, 100 kvalitet, 300 px upplösning, sRGB.

Bilden är tagen: ISO1000, f1.4, 50mm, 1/125 sek.

Fokus ligger på killen till höger men den är suddig. Suddig, kornig, brusig - ingen bra bild. Men det har inte med saken att göra. Det är inte det som är mitt problem i detta inlägget. Killen till vänster är suddig pga det korta skärpedjupet men han blir ju mindre suddig med skärpa på.

Här är en kille som har samma problem som jag: http://forums.adobe.com/message/6058361 Han får dock inget svar men de säger att skillnaden mellan Framkalla och Bibliotek SKA vara så pga att det ska gå snabb... Men problemet kvarstår när jag exporterar bilden. Ingen skärpa där heller.

Bilagor

• oredigerad.jpg
    oredigerad.jpg
    58.3 KB · Visningar: 47
Kvarstår skillnaden även i en exporterad bild? Eller är det "bara" ett visuellt problem inne i LR?

Jo, det kvarstår. Har här bifogat den exporterade bilden. Exporterad till jpg, 2000px, kvalitet 100, Upplösning 300, sRGB.

Det enda jag har ändrat under Framkalla är Mängd: 105, Radie1.6, Detalj 73.

Jag ser ingen skillnad mot originalbilden.

Bilagor

• exporterad_med_skärpa.jpg
    exporterad_med_skärpa.jpg
    60.4 KB · Visningar: 41
Sen är ju förhandsgranskningarna nerskalade. Hur ser det ut om du zoomar in bilden till 1:1 i biblioteket och sedan jämför med samma inzoomning i framkallningen. Fortfarande skillnad ?

Testa det...

Jag har 1:1 i Framkalla med skärpa, byter till Bibliotek, fortfarande 1:1 - ingen skillnad. I 1:1 försvinner alltså inte min skärpa jag lagt på när jag går från Framkalla till Bibliotek.

MEN när jag exporterar bilden är skärpan borta.

Är det inte någon liten ruta som ska vara i eller urbockad i fönstret för exporten som jag missat? Något som inte hänger med....

Jag har 1:1 i Framkalla med skärpa, byter till Bibliotek, fortfarande 1:1 - ingen skillnad. I 1:1 försvinner alltså inte min skärpa jag lagt på när jag går från Framkalla till Bibliotek.

Det var intressant, jag har för mig att när jag hade problemet så försvann skärpan även i 1:1 läget. Kan förstås minnas fel.

Provade du att rensa cachen via findern?

Jag tycker också du kan prova det tidigare rådet att skapa en ny lightroom katalog och prova att importera ett litet antal bilder på nytt.

Du gör det på arkiv-menyn.

Importera sedan ett 10-tal bilder och se om du får samma problem.

MEN när jag exporterar bilden är skärpan borta.

Är det inte någon liten ruta som ska vara i eller urbockad i fönstret för exporten som jag missat? Något som inte hänger med....

OK - skärpan hänger de facto med till biblioteket men du ser den först när du zoomar in. Tror det faktiskt är i sin ordning.

Ang exporten. Du skriver att du använder 2000px - dvs du förminskar bilden vilket spot on är den klassiska buggen i tidigare versioner. Kan du testa att exportera i oförändrad storlek?

ANNONS
Götaplatsens Foto