Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa upp bilden före eller efter resize?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad blir skillnaderna och varför?

Jag skärper alltid efter en storleksförändring (ursäkta det svenska ordet) då jag upplever resultatet som bättre. Har en känsla av att vid en storleksförändring förändras skärpan en aning och om jag skärper innan en storleksförändring "förstörs" den uppskärpning jag gjort. Men det är min personliga åsikt och det finns säkert de som har en annan åsikt och erfarenhet.

Jag ställer mig också bakom denna fråga.

Mitt förfarande är vanligtvis att göra all efterbehandling av RAW-bilden för att sedan göra en konvertering till JPG. I och med konverteringen brukar jag också sätta ny storlek (förminskning). Allt görs i DPP. Påverkar detta slutresultatet negativt? Borde jag efterbehandla min förminskade JPG också?

Har du en 18 MPx bild och skärper upp den så den ser bra ut i 100 % visning så brukar man ställa radie och tröskelvärdelvärde utefter antalet pixlar.

Ska du därefter krympa ner den till en 2 MPx bild så kommer kompressionen och förmnskningens algoritmer att göra så att skärpan försvinner. Testa själv så ser du att den upplevda skärpan är annorlunda.

Dessutom så skärper man olika beroende på ifall du ska visa upp den på en HD skärm, skriva ut på matt papper eller blankt papper. På blandkt papper bör man skärpa mer eftersom den glansiga ytan äter upp en del an den upplevda skärpan, medan skärmen fortfarande kan visa skarpt.

Jag ställer mig också bakom denna fråga.

Mitt förfarande är vanligtvis att göra all efterbehandling av RAW-bilden för att sedan göra en konvertering till JPG. I och med konverteringen brukar jag också sätta ny storlek (förminskning). Allt görs i DPP. Påverkar detta slutresultatet negativt? Borde jag efterbehandla min förminskade JPG också?

DPP vet jag inte hur det fungerar, men i Lightroom så kan man välja efterskärpning och algoritmerna där tar hänsyn till storlek och media. Det är bara grundskärpningen i 100 % crop som du ska göra i RAW programmet.

/Stefan

Har du en 18 MPx bild och skärper upp den så den ser bra ut i 100 % visning så brukar man ställa radie och tröskelvärdelvärde utefter antalet pixlar.

Ska du därefter krympa ner den till en 2 MPx bild så kommer kompressionen och förmnskningens algoritmer att göra så att skärpan försvinner. Testa själv så ser du att den upplevda skärpan är annorlunda.

Dessutom så skärper man olika beroende på ifall du ska visa upp den på en HD skärm, skriva ut på matt papper eller blankt papper. På blandkt papper bör man skärpa mer eftersom den glansiga ytan äter upp en del an den upplevda skärpan, medan skärmen fortfarande kan visa skarpt.

DPP vet jag inte hur det fungerar, men i Lightroom så kan man välja efterskärpning och algoritmerna där tar hänsyn till storlek och media. Det är bara grundskärpningen i 100 % crop som du ska göra i RAW programmet.

/Stefan

Ok tack. Men i LR väljer man i exporten storlek och mängd skärpa. Görs detta då i sekvens alltså skäpan läggs på sist eller?

Efter! När du har förminskat en bild så har du plockat bort pixlar. Tunna linjer kan då ha slätats ut och bilden blir därmed mjukare. För att få tillbaka lite detaljer måste du alltså skärpa bilden igen, du har säkert skärpt bilden innan förminskning också, kanske automatiskt. Ska du skärpa för att lägga upp på forum/webb bör du använda 0,3-0,5 pixlars bredd på skärpningen och mängd efter tycke. Är det för utskrift är det lite besvärligare att förklara hur bred skärpningen skall vara eftersom det beror på hur många dpi du har.

/Martin

Jag gör så här efter ett tips jag läste i en tråd här på Fotosidan. Minns inte från vem men det funkar riktigt bra.

Steg 1, skärp bilden i originalstorlek. Här skärper jag ganska hårt, överdriver lite med skärpan alltså.
Steg 2, förminskar bilden till dubbla pixelbredden/höjden jag i slutändan vill ha. Vill jag i slutändan ha ut en 1000 px bred bild tar jag alltså först ned den till 2000 px.
Steg 3, skärper bilden med en inställning som är snällare än förra skärpningen men ändå ganska rejält.
Steg 4, förminskar bilden till slutstorlek.
Steg 5, slutskärper med en normal "webbskärpning".

Låter kanske bökigt men lägger man upp makron i PS går det snabbt och smidigt.
Blir skärpningen för hård i något steg använder jag bara Redigera>Tona oskarp mask, så slipper jag ha fler än 3 skärpningsmakron.

Mvh.
Anders

Man brukar prata om skärpning i tre steg:

1. Grundskärpning
Används för att motverka den lilla suddighet som sensorns anti-aliasing-filter skapar (gäller råbilder, JPG är redan skärpta i kameran).

2. Kreativ skärpning
Den skärpning som du gör (på hela eller delar av bilden) för at t.ex. framhäva ögon i ett porträtt eller liknande.

3. Slutskärpning
Den skärpning som görs på den slutliga bilden, anpassad efter storlek och media. En liten webbild kräver annan skärpning än en A4-utskrift.

Man brukar prata om skärpning i tre steg:

1. Grundskärpning
Används för att motverka den lilla suddighet som sensorns anti-aliasing-filter skapar (gäller råbilder, JPG är redan skärpta i kameran).

2. Kreativ skärpning
Den skärpning som du gör (på hela eller delar av bilden) för at t.ex. framhäva ögon i ett porträtt eller liknande.

3. Slutskärpning
Den skärpning som görs på den slutliga bilden, anpassad efter storlek och media. En liten webbild kräver annan skärpning än en A4-utskrift.

Låter ungefär som jag gör ;)

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto