Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpdjupet på digitala kompaktare

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Avslutat medlemskap
Har inhandlat en digital kamera för några mpnader sedan. Använder den en hel del och är nöjd med det mesta med ett undantag.

Jag får ett fruktat skärpedjup på alla brännvider.. Även om dden skall motsvara 300 mm på småbildsformatet.

Därför började jag fundera.
ÄR det så att skärpedjupet är ENBART avhängit på mm antalet och inte har något förhålalnde till negativformatet??

Alltså... 50 mm på digitalt (LITET NEGFORMAT) har samma skärpedjup som 50 mm på småbild mellanformat och storformat???

*LÄSER* Hoppas ni fattar vad jag menar..;-)

Skärpedjupet är inte alls beroende på storleken på "negativet". Det är ju samma bild som når "filmplanet", även om ytan som tar upp ljuset är mindre.

Ifall du gör en förstoring av en liten del av ett negativ, förändrar ju det inte skärpedjupet.

När man räknar på skärpedjupet får man utgå från den faktiska brännvidden. Den omräknade brännvidden är ju lite förvirrande i det här sammanhanget, eftersom den egentligen inte är ett mått på brännvidd, utan ett mått på hur mycket "vidvinkel" objektivet är.

Precis, det är ett otyg att digitalkameratillverkarna är så fixerade vid att ange brännvidden i vad det motsvarar hos en småbildskamera. Är det inte dags att börja skriva bildvinkel istället?

Håller helt med dig Jim.
Man borde ange bildvinkel istället för brännvidd då det är denna man är intresserad av och den man direkt kan jämföra mellan olika film/sensor format.

En av de stora nackdelarna med nytt..

mindre digitalformat som vissa var så positiva till förut, är just den begränsade möjligheten att styra skärpedjupet. Även om allt annat kan göras lika bra med en mindre sensor kommer man aldrig att kunna göra något åt kombinationen av bildvinkel skärpedjup...

Men ett nytt mindre digitalformat behöver inte betyda nanosensorer i stil med de som sitter i kompakter/hybridkameror. Det finns ju ett förslag på systemkamerasystem (snajsigt ord) som bygger på en sensorstorlek som är hälften mot småbilden. Då har man fortfarande möjlighet att kontrollera skärpedjupet, speciellt om tillverkarna utnyttjar de möjligheter som skapas att göra ljusstarkare objektiv.

Frågan är då vilken bildvinkel man skall använda?

Den diagonala har jag aldrig förstått mig på att man använder sig av, en 6x6-kamera och en 6x4,5-kanera ger ju samma bild på ett 18x24-papper. Men bildvinkeln är inte samma diagonalt.

nja, hälften är fortfarande hälften... Med min 85:a 1.2 är jag mycket nöjd med skärpedjupet, men det är å andra sidan ett objektiv jag knappast skulle ha råd att köpa igen... att få det skärpedjupet på en 50 mm går nog inte hur man än gör...

Nej det är sant, med de kraven måste man upp i format. Men det är å andra sidan samma sak idag. Vissa har så stora krav på begränsat skärpedjup att de tvingas använda stor- eller mellanformat av det skälet.

Maverick28 skrev:
...ett fruktat skärpedjup på alla brännvider.. Även om dden skall motsvara 300 mm på småbildsformatet.
Visst. Det här är ett jätteproblem i digitalvärlden. Vill du ha riktigt snyggt kort skärpedjup är det stora sensorer som gäller=högt pris. Eftersom chipsyta snarare ökat än minskat de senaste 20 åren, har jag svårt att se hur man ska kunna göra ex. en Canon D300 för under 10000:-

Skärpedjupet är lite förenklat endast beroende av bländare och avbildningsskala. Avbildningskalan begränsas av storleken på sensorn i kameran. Tyvärr tror jag inte alla vet hur stor sensor dom egentligen har i sina kompaktkameror. Om man tittar på specifikationer på kompaktkameror så anges sensorstorleken som 1/1.8", 1/2.7", 1/3.2", 2/3" eller 4/3", som den senaste DSLR standarden som presenterades nyligen.
Det är väldigt förvirrande att man inte kan ange måtten på sensorn i klartext.

Kanke är det så att vi "digitalare" (skriver vi då jag skaffat en olympus4040) inte alltid är så kritiska. Det räcker med att veta att "digitalt" är bättre"!

/Anders R

små sensorer är en fördel när man vill ha långt skärpedjup..och en nackdel när man vill ha kort,
så personligen tycker jag att ett mellanting (det som jimh nämner) vore perfekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto