Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Sony5

Aktiv medlem
Jag vet att skärpedjupet styrs av brännvidd (kort brännvidd = större skärpedjup), bländare (mindre öppning = större sd) och avstånd till motiv (längre avstånd = större sd) men jag tycker ändå det är svårt att förutse skärpedjupet.
Finns det någon tumregel eller något annat som kan hjälpa mig?

Skärpedjupet avgörs av förstoringsgraden.

En kort brännvidd ger lika kort skärpedjup som en lång brännvidd om förstoringsgraden är den samma, samma sak med avstånd.

Efter en snabb sökning på google hittade jag denna sajt: http://www.shuttercity.com/DOF.cfm där fyller du i vilken typ av film du använder, bränvidd, bländare, mm. så beräknar den skärpedjupet åt dig.

Du kan ju alltid göra lite beräkningar och lägga på hjärnan så vet du ungefärligt när du är ute o fottar.

Har inte 10D skärpedjupskontroll som D70? Alltså att du kan fälla upp spegeln och kolla direkt i sökaren hur skärpedjupet blir.

sagan skrev:
Skärpedjupet avgörs av förstoringsgraden.

En kort brännvidd ger lika kort skärpedjup som en lång brännvidd om förstoringsgraden är den samma, samma sak med avstånd.

Bra påpekande Kim. Svåravlivad myt det där... Står t o m i en del böcker!

/Pontus

Urta skrev:
Har inte 10D skärpedjupskontroll som D70? Alltså att du kan fälla upp spegeln och kolla direkt i sökaren hur skärpedjupet blir.

Låter udda. Hur kan Du se skärpedjupet om spegeln är uppe? :)
På 7D så ändras iaf bländaren till inställt läge då man trycker på knappen för "DOF preview".
Kan vara lite svårt att avgöra från fall till fall eftersom man får mindre ljusgenomsläpp = lite dimmig sökare.

/Z!

SiC skrev:
Låter udda. Hur kan Du se skärpedjupet om spegeln är uppe? :)
På 7D så ändras iaf bländaren till inställt läge då man trycker på knappen för "DOF preview".
Kan vara lite svårt att avgöra från fall till fall eftersom man får mindre ljusgenomsläpp = lite dimmig sökare.

/Z!

Knepet är att kolla på det som skall vara oskarp och se om det ser skarpare ut när det blir mörkare. Att blända ner och kolla efteråt är näst intill omöjligt.

Greven

Tack alla :)

http://www.shuttercity.com/DOF.cfm

Du kan ju alltid göra lite beräkningar och lägga på hjärnan så vet du ungefärligt när du är ute o fottar.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Jag har en 10D men har aldrig tänkt på om där finns DOF-knapp. Men jag vet att min syn inte är på topp och att jag inte kunnat se skilnaden genom tidigare analoga kameror.
Jag kollade in länken och den är nog ganska användbar.
Jag angav 112mm (70*1,6), f4.0 och 10 feet (ca. 3-3,5m) och fick svaret: DOF=0.5 fot (ca. 15cm).
Låter det vettigt?

Skärpedjupet är ju alltid subjektivt. Helt skarpt är det bara i ett plan. Allt framför och bakom som ryms inom skärpedjupet är bara acceptabelt (o)skarpt. Skärpedjupet avgörs till en del av hur stor oskärpecirkel man accepterar (sök på detta eller circle of confusion) och hur man ska betrakta bilderna, dvs med lupp eller på en husfasad. Mera förvirrad? ;-)

/Pontus

Pongu skrev:
Skärpedjupet är ju alltid subjektivt. Helt skarpt är det bara i ett plan. Allt framför och bakom som ryms inom skärpedjupet är bara acceptabelt (o)skarpt. Skärpedjupet avgörs till en del av hur stor oskärpecirkel man accepterar (sök på detta eller circle of confusion) och hur man ska betrakta bilderna, dvs med lupp eller på en husfasad. Mera förvirrad? ;-)

/Pontus

hmm... förvirrad är ett av mina normala tillstånd ;-)
Men bakgrunden till min fråga härstammar från i somras när jag fotade en tjej och upptäckte till min fasa att dom sista bilderna jag tog hade fokus helt fel. Då körde jag med 200-300mm, f2.8 och frihand, dvs. DOF blev mycket mindre än jag hade trott. (Jag är ovan att ta porträtt och det började skymma på kvällen.) Sen har jag testat macro-foto också och har svårt med DOF där med.
(Bin på gula blommor).
Mao, stort DOF vill i praktiken ofta ha gått om ljus.

Kanske inte är så längre men på den gamla goda tiden så kunde man kolla på objektivet vilket skärpedjup man får vid vilken bländare. Alltså på gamla prylar menar jag.

Skulle man inte kunna lägga in en ny funktion som helt enkelt talar om hur stort skärmedjupet är i sökaren/LCD i kamerna nu när de är så intelligenta att de vet brännvid, bländare, skärpeavståndet och sensorstorlek. Det måste vara en baggis rent programeringsmässigt. Jag skulle lätt offra skalan för under/överexponinge för en sådan funktion.

Re: Tack alla :)

Sony5 skrev:
Jag har en 10D men har aldrig tänkt på om där finns DOF-knapp.

10D borde ha en DOF-knapp. 300D har iaf en DOF-knapp. Kolla under knappen för att lossa objektivet. Jag tycker dock att DOF-knappen är svåranvänd. Det är svårt att se vad som är skarpt och vad som är oskarp. Jag tycker det är bättre att ta ett provkort och kolla i displayen. Så småningom arbetar man upp en känsla för vilket skärpedjup man får.

Nome Nescio skrev:
Skulle man inte kunna lägga in en ny funktion som helt enkelt talar om hur stort skärmedjupet är i sökaren/LCD
Titta på Minolta Dynax 7. Den har den funktionen. Om den följde med till den digitala varianten också vet jag inte.

Nome Nescio skrev:
Skulle man inte kunna lägga in en ny funktion som helt enkelt talar om hur stort skärmedjupet är i sökaren/LCD i kamerna nu när de är så intelligenta att de vet brännvid, bländare, skärpeavståndet och sensorstorlek. Det måste vara en baggis rent programeringsmässigt. Jag skulle lätt offra skalan för under/överexponinge för en sådan funktion.

Canon har sin egen version, om än, något haltande. Den heter A-DEP och är alltså ett skärpedjupsprogram. Den finns på 300D, 10D och? 20D. Problemet med A-DEP (till skillnad mot vanliga och äldre DEP) är att kameran själv väljer mellan vilka punkter som skärpan skall sträcka sig. Med DEP så väljer man en punkt, sen valde man nästa och då räknade kameran ut vilken bländare som krävs, för att få skärpedjup mellan de två olika punkterna.

Gissningsvis togs detta bort och ersattes med A-DEP, därför att det inte var något som var efterfrågat. Tyvärr är A-DEP helt oanvändbart, då kameran aldrig (nåja) väljer de punkter som man själv vill..

ANNONS
Götaplatsens Foto