Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärpning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Vilket verktyg använder Ni vid skärpning av bilderna? Har det någon betydelse när i processen detta sker?

Jag är nybörjare i detta och har försökt följa befintliga trådar. De alternativ som verkar finnas

1. Capture One (Jag har själv LE-versionen) I arbetsgången finns skärpning och brusreducering

2. Canon CSPro (Plug-in från fredmiranda.com.till PS. Anpassad efter kameramodell.)

3. Oskarp Mask i PS CS. Tips på "grundinställning" Mängd 300%, Radie 0,3% samt Trösklevärde 0. Hämtat från "Getting the most from your EOS-1 class digital SLR".

Det finns en tråd som visade skillnaden mellan CSPro och Oskarp Mask men jag har inte sett någon tråd som tar upp var i processen man använder "verktyget" (Undantag då C1.)

Blir svaret annorlunda om man arbetar med en JPEG bild från början?

Jag gör skärpningen allra sist. Eftersom skärpningsinställningen är beroende av användningsområde har jag svårt att se hur jag skulle kunna göra en vettig inställning tidigt i bildbehandlingen. Jag använder rawshooter eller CS för raw"framkallningen, gör resten av fixet (levels och curves för det mesta) i CS och skärper sedan med USM i CS. Inställningarna för USM är både beroende av vilket objektiv jag användt, hur brusig bilden är och vad bilden ska vara till, men ett rimligt startläge för mig är:

webb 200, 0,3, 0
tryck 200, 0,8-1, 0

mvh

Bent

Ingen skärpning alls av RAW bilden när du använder Camera RAW i PS? Förlorar man något på det?

Nej, jag gör ingen skärpning alls i Raw-bilden. Jag ser helt enkelt inte syftet med det. Dels beror det på att jag skärper olika beroende på slutanvändning, och dels beror det på att jag inte vet hur mycket bilden bör skärpas innan den är färdig. Om jag tex måste göra bilden avsevärt ljusare introduceras brus, och då får man vara mer försiktig med skärpningen. Så skärpningen gör jag i 100% som sista behandling.

Instämmer i skärpningstidsaxlen, sista man gör med en bild, sen lägger jag olika skärpa beroende på hur stor slutbilden skall vara, alltså ytterliggare ett arbgument för att göra det som sista åtgärd innan "publicering"

// Anders

Jag kanske borde förtydliga vad jag menade med

"Så skärpningen gör jag i 100% som sista behandling"

Jag menade att jag har 100%view i PS CS när jag gör skärpningen för att vara säker på hur det blir. Har man det syns det väldigt tydligt att man måste behandla 600x400 pixlar stora bilder väldigt annorlunda än 3000x2000 pixlar.

Minita skrev:
Vilket verktyg använder Ni vid skärpning av bilderna? Har det någon betydelse när i processen detta sker?
Michael, jag har börjat använda TLR Professional Sharpening toolkit som man hämtar på adressen nedan:

http://www.thelightsrightstudio.com/DigitalDarkroom/PhotoshopTools.htm

Den består av 3 st javascript som man lägger in i Photoshop och som man kan aktivera t.ex. med funktionsmakron eller i batch.

Det första kör man så fort JPG-bilden är framkallad. Nummer 2 kör man när editeringarna är gjorda och 3:an kör man före man skall skriva ut.

Det här ger proffsig skärpning och är det bästa jag hittat hittills. Programmen är TUNGA för datorn, det är en enorm mängd processning, men resutatet blir bra.
Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto