Annons

Ska ha min första utställning på lördag, tips och idéer om priser mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Torsten82

Medlem
Hej,

Jag har fått en chans att för första gången hänga ut några av mina foton tillsammans med en annan fotograf på en väns café med start på lördag. Fick förfrågan med lite kort varsel men jag har skrapat ihop tiotal foton i främst 30*40 format med ram som jag ska hänga ut.

Självklart jätte roligt att få den äran, även om det blev tajt med tid och nervöst.

Jag lite fundering om hur man hanterar en ev. försäljning av bilderna (om någon nu skulle vara intresserad av att köpa bilderna).
Dels är jag lite osäker på vilken prisnivå man ska lägga sig på?

Men det största huvudbry jag har är, hur man ska hantera själva försäljningen?
Ska man sälja bara en kopia av varje motiv eller en numrerad utgåva tex 1/10?

Jag har funderat på att lägga ut lite bilder på nätet för försäljning men har inte hunnit göra någon djupare undersökning i frågan. Om man skulle sälja bilderna online så kan man ju inte gärna ha ett begränsat antal bilder av ett motiv till salu, antar jag?
Eller är det bäst att bara sätta ett pris på bilderna och skippa biten med hur många x det finns av varje foto?
Framkalla efter efterfrågan så att säga?

Jag hoppas att ni förstår lite av vad jag går och funderar över.

Mycket tacksam för er input och tips!

Mvh
Peter
 

Torsten82

Medlem
Kom att tänka på: http://www.fotosidan.se/cldoc/hasselbladspristagare-stamd-av-fotosamlare.htm

De flesta gör inte numrerade upplagor men det finns givetvis såna oxå och då med förhoppningen att kunna få ett lite högre pris. Som t ex: http://www.fotosidan.se/cldoc/en-miljon-dollar-for-landskapsbild.htm
Fast han har ju lite högre priser på sina vanliga bilder oxå...
Hej,

Tack för snabbt svar.
Ditt inlägg får mig att lägga bort tanken med numrerade utgåvor, tror att det kan ställa till det mer än vad det bidrar till.

Nu tror jag inte att jag kommer komma upp i hans priser tyvärr, men vem vet. ;-)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått en chans att för första gången hänga ut några av mina foton tillsammans med en annan fotograf på en väns café med start på lördag. Fick förfrågan med lite kort varsel men jag har skrapat ihop tiotal foton i främst 30*40 format med ram som jag ska hänga ut.

Självklart jätte roligt att få den äran, även om det blev tajt med tid och nervöst.

Jag lite fundering om hur man hanterar en ev. försäljning av bilderna (om någon nu skulle vara intresserad av att köpa bilderna).
Dels är jag lite osäker på vilken prisnivå man ska lägga sig på?

Men det största huvudbry jag har är, hur man ska hantera själva försäljningen?
Ska man sälja bara en kopia av varje motiv eller en numrerad utgåva tex 1/10?

Jag har funderat på att lägga ut lite bilder på nätet för försäljning men har inte hunnit göra någon djupare undersökning i frågan. Om man skulle sälja bilderna online så kan man ju inte gärna ha ett begränsat antal bilder av ett motiv till salu, antar jag?
Eller är det bäst att bara sätta ett pris på bilderna och skippa biten med hur många x det finns av varje foto?
Framkalla efter efterfrågan så att säga?

Jag hoppas att ni förstår lite av vad jag går och funderar över.

Mycket tacksam för er input och tips!

Mvh
Peter


Grattis till chansen.

Jag har ett galleri i Peppinge på Österlen. Startade för snart nio år sedan, till en början bara måleri och glas. För ett par år sedan beslutade jag mig för att sälja mina egna foton. Upp till 120x80 och begränsad upplaga max 10 (3) och signerade. Min granne som är en känd reklamman trodde mer på att hålla lägre priser och försöka med massförsäljning typ posters. Anledningen var att jag inte är känd som fotograf. Försäljningen har gått trögt trotts bra med nöjda besökare. Nu till Konstrundan i påsk skall jag börja med bilder i A4 och 20x20 cm - inte signerade. Har även en WEB-shop kopplad till hemsidan. Då skickas bilderna direkt från printaren (Lovens Reklam i Osby) till kunden. Ett stort problem har varit att hitta bra material att fästa fotot på. Det slipper man om nöjer sig med A4 och en glasram.

Men det är mycket tråkigare att jobba med små format är 120x80
 

Torsten82

Medlem
HTML:
Grattis till chansen.

Jag har ett galleri i Peppinge på Österlen. Startade för snart nio år sedan, till en början bara måleri och glas. För ett par år sedan beslutade jag mig för att sälja mina egna foton. Upp till 120x80 och begränsad upplaga max 10 (3) och signerade. Min granne som är en känd reklamman trodde mer på att hålla lägre priser och försöka med massförsäljning typ posters. Anledningen var att jag inte är känd som fotograf. Försäljningen har gått trögt trotts bra med nöjda besökare. Nu till Konstrundan i påsk skall jag börja med bilder i A4 och 20x20 cm - inte signerade. Har även en WEB-shop kopplad till hemsidan. Då skickas bilderna direkt från printaren (Lovens Reklam i Osby) till kunden. Ett stort problem har varit att hitta bra material att fästa fotot på. Det slipper man om nöjer sig med A4 och en glasram.

Men det är mycket tråkigare att jobba med små format är 120x80

Tack!
Ska bli roligt och nervöst!

Nej, det är nog trögt för oss som inte är kända.. Det känns svårt att hitta en bra nivå att börja på, men det är väl bara att testa sig fram.

Smidig lösning du har med webshop och direkt leverans till kunden.
A4 och glasram är en okej lösning, men visst vore det roligt med något snyggare lösning för sina mästerverk.

Jag ska ta och kika in din hemsidan när jag får lite tid över.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
HTML:

Tack!
Ska bli roligt och nervöst!

Nej, det är nog trögt för oss som inte är kända.. Det känns svårt att hitta en bra nivå att börja på, men det är väl bara att testa sig fram.

Smidig lösning du har med webshop och direkt leverans till kunden.
A4 och glasram är en okej lösning, men visst vore det roligt med något snyggare lösning för sina mästerverk.

Jag ska ta och kika in din hemsidan när jag får lite tid över.

Jag håller på att lägga in bilder på hemsidan: www.rapsbollen.se under Galleri

Var skall du ha utställning?
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej Peter.
Alltid trevligt att få möjligheten att hänga sina bilder. Min utgångspunkt är två:
- du skapar en bild som blir unik och därmed också något som en köpare vill betala för och då även ett
högre pris. Här är det nog inte enbart om du är känd eller inte.
- du skapar en bild som i stort sett du hittar massor av, ett motiv som du har gjort och som visst är unik men finns i många varianter.
Dessa två utgångspunkter har också ett samband med priset. Det andra som du frågar om att styra pris efter antal. Ja, visst går det oberoende om du är känd eller inte, om du själv anser att din bild är värd det.
Som köpare är det också lite "spännande" att du bli garanterad att det bara finns ett lite ex antal av bilden.Kör man på denna linje då skall papper och ram m.m vara klass på.
Den andra linje att sälja ett obegränsat antal bilder då kan både pris och på vilket sätt man leverera bilden var enkel.
Jag har haft lite bilder för försäljning och det är svårt att idag när alla kan ta bilder och sedan själv skriva ut dessa. I ett fall så gjorde jag som så att jag använde mig av fyra bilder som har ett gemensamt och bildar därför en serie. Varje är i en begränsad upplaga. Bilderna är totalt 60x70 och levereras komplett i ram m.m.

En annan fråga som hänger ihop med möjligheterna att nå ut till kunder är hur länge får ni hänga bilderna ?
Jag hade vid ett tillfälle 100 bilder i 30x40 under 3 månader.

Lycka till.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
För något år sedan pratade jag med "fotoavd." på en av de större auktionshusen ang upplagestorlek på foton. Deras uppfattning var att den inte är lika prispåverkande som för litografier, men absolut inga stora upplagor. Jag besökte ett galleri i Gamla Stan som sålde foton. En mycket snygg hängning där helheten var viktig och istället för stora bilder jobbade mer med typ Triptyker
 

Torsten82

Medlem
Hej Peter.
Alltid trevligt att få möjligheten att hänga sina bilder. Min utgångspunkt är två:
- du skapar en bild som blir unik och därmed också något som en köpare vill betala för och då även ett
högre pris. Här är det nog inte enbart om du är känd eller inte.
- du skapar en bild som i stort sett du hittar massor av, ett motiv som du har gjort och som visst är unik men finns i många varianter.
Dessa två utgångspunkter har också ett samband med priset. Det andra som du frågar om att styra pris efter antal. Ja, visst går det oberoende om du är känd eller inte, om du själv anser att din bild är värd det.
Som köpare är det också lite "spännande" att du bli garanterad att det bara finns ett lite ex antal av bilden.Kör man på denna linje då skall papper och ram m.m vara klass på.
Den andra linje att sälja ett obegränsat antal bilder då kan både pris och på vilket sätt man leverera bilden var enkel.
Jag har haft lite bilder för försäljning och det är svårt att idag när alla kan ta bilder och sedan själv skriva ut dessa. I ett fall så gjorde jag som så att jag använde mig av fyra bilder som har ett gemensamt och bildar därför en serie. Varje är i en begränsad upplaga. Bilderna är totalt 60x70 och levereras komplett i ram m.m.

En annan fråga som hänger ihop med möjligheterna att nå ut till kunder är hur länge får ni hänga bilderna ?
Jag hade vid ett tillfälle 100 bilder i 30x40 under 3 månader.

Lycka till.
Bra utgångspunkter, tack för dina tankar och idéer!

I det här fallet skulle jag säga att jag har en bild som sticker ut och är unik, medans överiga foton är mer standardmotiv främst på Stockholm.

Så jag skulle kunna dela upp dom, den unika bilden får ett högre pris (plus att det är i större format, alt 40*60 eller 70*100 osäker vad som får plats och passar bäst in i lokalen) och säljas i en begränsad upplaga medan övriga foton får ett lägre pris och är i ”obegränsad” upplaga.
Det skulle kanske vara en bra väg framåt för mig i det här fallet.

Jag kan tänka mig att det är svårare idag att vara unik och sälja foton när alla har en kamera och det är billigt med förstoringar mm. Plus att jag misstänker att min generation, 80-talisterna och 90-talisterna inte riktigt har intresse av att köpa konst, vuxit upp med allt ska vara gratis på internet inställningen.
Skulle vara roligt att sälja några x, men ser det mest som en rolig chans att hänga upp lite foton och sen får man se vad det blir av det.

Tyvärr är inte rulliansen av folk så stort på caféet idag, men jag hoppas att det kommer att öka iom renovering och nystarten. Främst sommaren det är mycket folk som rör sig i dom kvarten.
Lite oklart hur många veckor vi kommer att hänga våra foton där, men jag ska försöka få till att dom får hänga över ett par månader.
Det är främst format 30*40 på bilderna.

Tack!
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Bra utgångspunkter, tack för dina tankar och idéer!

I det här fallet skulle jag säga att jag har en bild som sticker ut och är unik, medans överiga foton är mer standardmotiv främst på Stockholm.

Så jag skulle kunna dela upp dom, den unika bilden får ett högre pris (plus att det är i större format, alt 40*60 eller 70*100 osäker vad som får plats och passar bäst in i lokalen) och säljas i en begränsad upplaga medan övriga foton får ett lägre pris och är i ”obegränsad” upplaga.
Det skulle kanske vara en bra väg framåt för mig i det här fallet.

Jag kan tänka mig att det är svårare idag att vara unik och sälja foton när alla har en kamera och det är billigt med förstoringar mm. Plus att jag misstänker att min generation, 80-talisterna och 90-talisterna inte riktigt har intresse av att köpa konst, vuxit upp med allt ska vara gratis på internet inställningen.
Skulle vara roligt att sälja några x, men ser det mest som en rolig chans att hänga upp lite foton och sen får man se vad det blir av det.

Tyvärr är inte rulliansen av folk så stort på caféet idag, men jag hoppas att det kommer att öka iom renovering och nystarten. Främst sommaren det är mycket folk som rör sig i dom kvarten.
Lite oklart hur många veckor vi kommer att hänga våra foton där, men jag ska försöka få till att dom får hänga över ett par månader.
Det är främst format 30*40 på bilderna.

Tack!

Jag var med och ställde ut oljemålningar under Vattenfestivalen - Kreativa Kilometern. Det var kul och med massor av folk. En av målningarna var ett motiv från Småland med röda stugor och blommande äppelträd och med en guldram som jag trodde skulle locka till köp. Men ack så fel jag hade, när tredje personen samma dag var framme och berömde tavlan men påpekade att ramen var hemsk. Ramen åkte av och efter det hade jag bada en tunn skyddslist runt tavlorna. Jag alltså försökt att undvika ramar till mina fotografier, men det är svrt att kombinera med skivmaterial att fästa fotona på. Kapa anses vara ett säkert (att inte bilden släpper) men är mycket känslig för stötar så därför kan ram vara motiverad.
Det kan vara smart att välja ett format som det finns IKEA-ramar till. Men det kan vara tveksamt att ställa ut med sådana pga att bilden ofta ligger direkt mot glaset som kan ge kondens
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Vykort?

Hej!

Nu är jag ingen expert, men den enda gången som jag hade mina foton utställda så såldes en hel del småbilder.

Jag letade efter något ställe som man kunde fått dem som vykort i liten serie, men hittade inget, så det fick bli utan tryck på baksidan och en etikett med kontaktuppgifter istället. - Glöm inte visitkort

En rolig grej var att de bilder man själv var mest nöjd med inte alltid var de mest intressanta för andra!
Lycka till.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Hej!

Nu är jag ingen expert, men den enda gången som jag hade mina foton utställda så såldes en hel del småbilder.

Jag letade efter något ställe som man kunde fått dem som vykort i liten serie, men hittade inget, så det fick bli utan tryck på baksidan och en etikett med kontaktuppgifter istället. - Glöm inte visitkort

En rolig grej var att de bilder man själv var mest nöjd med inte alltid var de mest intressanta för andra!
Lycka till.


Snudd på omöjligt att veta vad andra tycker. Räcker med att titta på vilka bilder som får måpnga "Gilla" på FB. Inte alls de jag tycker är bra. Solnedgångar och katter är ganska säkra motiv.
 

Torsten82

Medlem
Hej!

Nu är jag ingen expert, men den enda gången som jag hade mina foton utställda så såldes en hel del småbilder.

Jag letade efter något ställe som man kunde fått dem som vykort i liten serie, men hittade inget, så det fick bli utan tryck på baksidan och en etikett med kontaktuppgifter istället. - Glöm inte visitkort

En rolig grej var att de bilder man själv var mest nöjd med inte alltid var de mest intressanta för andra!
Lycka till.
Vykort är en bra idé, har en släkting som säljer vykort med motiv från sina tavlor när han har vernissage. Vet dock inte vart han beställer dom.

Tack för tipset med visitkort!
Precis lagt en beställning på visitkort, första dagarna får duga med egen utskrivna. Dock med samma egna design men på sämre papper osv.
Som sagt lite tajt med tid så har varit tajt att få till allt, vill helst inte lägga ut mitt visitkort jag har i arbetet.

Ska bli intressant och se vilka bilder som andra gillar bäst, man har ju alltid sina egna favoriter.
 

Torsten82

Medlem
Snudd på omöjligt att veta vad andra tycker. Räcker med att titta på vilka bilder som får måpnga "Gilla" på FB. Inte alls de jag tycker är bra. Solnedgångar och katter är ganska säkra motiv.
Instämmer, ska bli spännande och se vilka motiv som andra gillar mest.

Dålig med solnedgångar och katter dock på mina foton.
Kanske det man ska fota för att sälja ;)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Instämmer, ska bli spännande och se vilka motiv som andra gillar mest.

Dålig med solnedgångar och katter dock på mina foton.
Kanske det man ska fota för att sälja ;)


Sista Kreativa Kilometern på Vattenfestivalen var vi några utställare som gick runt och kollade vilka motiv som hade sålt bra och vill minnas att en gårdsplan med en vattenpump ( med handtag).
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag ritade/ målade mycket när jag var yngre och fick höra av folk att jag kunde ju sälja mina alster. Vid min fråga vad jag skulle ta för dem så fick jag det bästa svaret man kan fä och det var: "Begär så mycket tills du skäms" jag skulle sedan sänka en 10a.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag ritade/ målade mycket när jag var yngre och fick höra av folk att jag kunde ju sälja mina alster. Vid min fråga vad jag skulle ta för dem så fick jag det bästa svaret man kan fä och det var: "Begär så mycket tills du skäms" jag skulle sedan sänka en 10a.

Säljer du inget är du för dyr. Säljer du allt är du för billig. Börja högt och ha nya (lägre) prislappar beredda dag två
 

Torsten82

Medlem
Hur gick det i helgen?
Hej,

Tack, hängningen tog lite längre tid än väntat i fredagskväll men det blev helt okej.
Hade inget vernissage med inbjudna gäster utan caféet hade nypremiär.

Fick lite positiv respons på bilderna men ingen försäljning.

Bilderna kommer hänga någon månad eller två så vi får se hur det går framåt.

/Peter
 
ANNONS