Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa laptop, vad tror ni om denna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa10

Medlem
Jag sitter och letar genom butikernas utbud av laptops, jag är ute efter nått runt 12k kr.

Jag ska redigera lite filmer filmade med dji osmo actiom pro 5. Inga avancerade men vill lägga upp lite på youtube.

Jag har varit intriktad på en oled skärm för att få bra färgkontraster men såg en annons på data som hade lågt pris och full hd skärm.
Jag tänkte använda typ Davinci resolve

Så nedan är det nått att ha?

Svårt att hitta specen.
Men den verkar ha väldigt klen färgrymd samt någon sorts amd grafik.

Resolve gillar helst Nvidia och den färg du ser på skärmen kommer sannolikt inte att ge dig möjlighet till färggradering med någon sorts precision utan mest gissning.

Tack för snabbt svar.

Då vet jag, jag är helt grön inom datorer och allt vad det innebär med grafikort mm så jag står för en liten utmaning att hitta rätt prylar.

Men vad gäller skärm så har jag iaf förstått att det är väldigt bra med oled:)

Jag har aldrig använt en mac så riktar nog mest in mig på windows.

Jag funderar mest på laptop just för att jag kan ha med mig på semestern och sånt. Men skulle man få ut mer av att ha en stationär data? Tänker kanske att man får starkare dator för samma pengar och man kanske har mer valmöjligheter med skärm.

Jag håller med Olle, Mac är en förbaskat bra plattform och idag är ju skillnaden mellan Mac och Win mindre än tidigare men visst finns det en skillnad.
Om du har möjlighet, är tipset att prova en Mac i en butik och leka runt lite så får du se vad du tycker innan du skriver "inte Mac" i sten.
Du får mycket bra prestanda i en Mac. De har också en riktigt liten stationär Mac som heter Mac mini.
En mycket viktig sak med dagens Mac är att man -inte- kan utöka minne eller disk i efterhand som man kan med en pc så se till att du köper rätt mängd från början så snåla inte där.
Lycka till med din nya dator, vad det än blir. Låt oss gärna få veta vad det blir och vad som avgjorde valet.

Att inte välja mac sitter nog i sen barnsben, vi lärde oss windows i skolan och det var det man skulle ha=) Men jag ska absolut kolla på en mac, vad jag hört så är dem rätt dyra(?) Men jag ska kolla på priser också.
Får se vart det bär av, jag håller på och kollar runt nu och ser vad som händer under mellandagsrean.
Tack för tipset.

Mac kostar mer än en pc, ja, men jag tycker ändå att pris/prestanda är (betydligt) bättre på en MacBook än en pc. Jag tycker att det bara är bra om du har ett så bra beslutsunderlag som möjligt innan du bestämmer dig.

Det går precis lika bra med Windows. Mac-fanatikerna är ett tröttsamt släkte. Jag har jobbat med båda.
Jag har ett förslag: Köp en bra stationär pc, det blir mycket bättre och billigare än laptop. Själv använder jag ett Inet-bygge. Investera i en bra skärm. Köp en billig laptop, kanske begagnat, att ha med när så behövs.

Jag ska prata med en på mitt jobb som älskar mac, han kan ju visa lite hur det funkar.

Jag håller helt med VargenW när han säger att det går lika bra med Windows.
Nej, pris/prestanda är inte bättre med Mac. Med en budget på 12 tkr behöver man andra tips. Har du (Tompa10) möjlighet så gå till en datoraffär och rådgör kring din situation samt skicka din fråga till Sweclockers. Efter det kanske kolla in begagnatutbudet.

Ja 12tkr är ju en rätt begränsad summa men samtidigt så känner jag att jag vill börja enkelt i några år, om jag fastnar i det och vill utvecklas mer så kan jag höja potten utefter det.
Jag var inne och pratade med en på elgiganten som var duktig på datorer, ju mer jag själv läser på och lär mig ju fler frågor kan jag ställa och förstå svaren jag får.

Sweclockers kan jag kika på också. Köpa begagnat är jag lite feg för, tror bristande kunskap kanske skapar en dålig affär, speciellt om man skulle bli lurad.

Jag använder dagligen både Windows o Mac. Om jag skulle köpa en ny dator för videoredigering blir det alla ggr en Mac (och då är jag ändå en ganska kritisk Apple-användare).

Mac Mini är väldigt prisvärdiga och jag har svårt att se vilken PC som skulle slå pris/prestanda där. Brasklapp för att det kanske har kommit ngt det senaste året som funkar lika bra i PC-världen.

Kör själv Macbook Air och bara älskar att den är fläktlös och att den ändå bara blir lite lätt ljummen vid redigering i 4k.

PS. Men är man van vid Windows och inte gärna vill byta OS så tycker jag det är ett giltigt skäl att hålla sig till Windows.

Jag sitter och letar genom butikernas utbud av laptops, jag är ute efter nått runt 12k kr.

Jag ska redigera lite filmer filmade med dji osmo actiom pro 5. Inga avancerade men vill lägga upp lite på youtube.

Jag har varit intriktad på en oled skärm för att få bra färgkontraster men såg en annons på data som hade lågt pris och full hd skärm.
Jag tänkte använda typ Davinci resolve

Så nedan är det nått att ha?

Hör med Inet, och tala om ditt behov och prisläge. Dom är kanon att hitta och hjälpa. [email protected] www.inet.se . Elgiganten, Power mfl, har oftast gamla grejer i sina apparater

Jag har aldrig använt en mac så riktar nog mest in mig på windows.
Av just den anledningen skulle jag rekommendera dig att fortsätta med Windows, eftersom du är van vid den plattformen.
Jag funderar mest på laptop just för att jag kan ha med mig på semestern och sånt. Men skulle man få ut mer av att ha en stationär data?
Absolut !
man kanske har mer valmöjligheter med skärm.
Tveklöst så !

Nackdelen med att köpa en Windows-PC nu är att det har blivit orimligt dyrt att bygga ny stationär dator. I prisklassen instegs-Mac Mini erbjuder t.ex. Inet 0 alternativ.

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att det kan vara ganska lätt att hela tiden känna att man behöver något "lite" bättre när man tittar på olika alternativ trots att behovet kanske inte riktigt finns.
Om du tror att du vill ha en bärbar dator och att det hade gett ett mervärde så tror jag att det ändå är bra att hålla fast vid det. En bärbar med ett valfritt RTX-kort med 8GB VRam brukar gå att hitta för ungefär 10k och räcker säkert ganska långt för lite hobbyredigerande. Vill du kolla på något stationärt i denna prisklass och skärm ska ingå kan det vara värt att ha lite is i magen och vänta in ett de kör en kampanj på en Windows PC, alternativt att du kollar på en Mac Mini (det finns många klipp på Youtube där de visar ungefär hur det fungerar att redigera 4k "action cam"-videos.). Det är (enligt mig) inte så stor skillnad mellan att arbeta i MacOS eller Windows.

Nu kanske 13" är för lite men om man vill testa så kostar inte en bättre beg Macbook Air M1 speciellt mkt. Går väl att sälja med inte alltför stor förlust om den inte faller i smaken. Denna räcker för 4k-redigering i DR.

Den kämpar lite när man använder tunga fusion-effekter som noise reduction o magic mask men då är det bara att ställa ner timeline-upplösning till 1/2 eller 1/4 så snurrar det på.
Ex:

ANNONS
Götaplatsens Foto