Annons

Ska köpa laptop, vad tror ni om denna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det krävs TB för att kunna använda dom fullt ut, men jag tror inte dom har grafikkort inbyggda.
Har du inte TB så är dom bara dumma skärmar. Har du TB är dom även dockingstation, webkamera, microfon etc.

[...]

De "exempel" du har framfört än så länge har varit 1) utan källor och 2) inte nödvändigtvis påvisad relevans. Det du har gett än så länge innehåller inte de detaljer som krävs för att med säkerhet kunna härledas till ett designfel i systemet. T.ex som att säga "Volvo är inte alls så bra som många tror, jag hade en kompis som råkade köra fel med sin" när det inte nödvändigtvis bevisar ett fel på själva bilen. Kolla upp innebörden av "korrelation innebär inte kausalitet".
Ojdå.

Du har skrivit en ganska bra beskrivning av ditt eget första inlägg i den här tråden.

Jag ska försöka vara ännu tydligare: diskussionen om PC eller Mac generellt är bäst är fånig och tråkig. Det blir lätt sandlådenivå som du visat.
Eftersom du ofta skriver onödigt nedlåtande inlägg så kommer jag i fortsättningen inte att diskutera med dig på nätet. IRL är du säkert toppen men här passar vi inte bra ihop.

Har alltid haft PC, vilket jag gillat med flexibiliteten, livslängden och pajar nånting går det att byta ut. Har kunnat addera arbetsminne och lagring vilket har förlängt livslängden.

Idag 2026 med foto/video tycker jag att Apples är suveräna, gillar deras mjukvara, enkelheten, överföringen mellan enheter. Att kunna köpa mjukvara till en rimlig peng och med fria uppgraderingar.

Har en bra PC idag, men min nästa dator till foto/video blir en Mac Mini. Idag Mini M4 för runt 7,5 k och till sommaren släpps Mini M5 som ser ut att bli riktigt bra, och sedan kunna lägga till extern lagringsmedia. Tänker så här, vilken PC kan matcha det gällande prestanda för pengarna och kostnaden för mjukvara om man väljer Apple?

Nu handlar ju tråden om bärbara datorer, och då är det inte så lätt att uppgradera i efterhand (oavsett Mac eller PC).

Har uppgraderat bärbara Windows genom åren, men det är kanske svårare idag? Ett inspel kan ju göra att man ser nya möjligheter och brukar själv borra i ämnet när det är dags. Nedsidan med bärbar är skärmstorleken vilket gör det svårare att se och sedan få till en hyggligt bra skärm.

Skaffar man bärbar dator och sedan extern skärm blir det "stationärt" ändå. Kollade snabbt för skojs skull på skärm - 32" 2560x1440 upplösning, IPS, USB-C och 99% RGB för drygt 3k. Tusen kronor till och det går säkert att hitta skärm med 4K.

En sådan combo tillsammans med Mini M4 skulle hamna på under 11k. Svårslaget prestandamässigt för pengarna.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto