Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"skadad data" på CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Tog en runda i går och fotade lite kring viskan som rinner genom Borås.

TIll min förtvivlan upptäcker jag när jag kommit hem att många av bilderna bara visas som små bilder i camerans display med texten "skadad data". Använder ett nytt CF kort som är inköpt för ca en månad sedan.

Frågan är:

Vad kan man göra och vad är det som är fel?

När det blir så, är det kameran som krånglar och gör fel eller är det CF kortet som är felaktigt?

Kan man göra nått åt det? Alltså för att återfå full storlek på bilden eller är den förstörd.

OM det e kortet kan jag säkert byta det i butiken eftersom kortet e så nytt.

OM det e kameran, måste jag lämna in den någonstans eller kan jag åtgärda själv?

Cameran är en Canon Eos 300 D

Help...

Det jag kan rekommendera är programmet PhotoRescue Pro. När mitt CF-kort pajjade så hittade det (och återskapade) ALLA kort som försvann/va korrupta. Det hittade även kort som jag tog för ett år sedan och då har jag ändå formaterat minneskortet massor gånger.

Jag har testat MASSOR olika rescue-program till minneskort och hårddiskar och detta är helt klart det absolut bästa någonsin.

http://www.objectrescue.com/products/photorescuepro/?PHPSESSID=cdc18bd95d76e5164719b6fb48e8a504

Ok skall kolla in tipset. Men du tror alltså att det är kortet som krånglar? Kan man använda kortet sedan igen efter att ha gått igenom det med programmet?

Att kolla kortet är iaf det första jag skulle testa. Ladda hem demon och kör så ser du om det hittar dina filer (du ser korten OM dom finns där). Och om det funkar så är det bara att köpa licencen för ett par hundralappar. Lätt en bra investering eftersom du kan använda programmet hur mycket du vill sen.

Ja, givetvis kan du använda kortet som vanligt sen.

OM jag förstår hemsidan rätt så kan man ladda hem å prova programmet å sedan köpa det om man gillar det?

Funkar funktionen att rädda korten under en begränsad tid då eller måste man betala innan, typ att man ser korten men måste betala för att kunna rädda dom... ;)

Demon gör så att du ser vilka bilder den hittar men du kan inte återskapa dom i demon (du ser dom bara som thumbnails). Efter det så väljer du själv om du vill köpa licencen eller inte.

Så det kostar inget att testa...

Ok sedan betalar man och då en kod via mail som låser upp programet eller hur funkar det? Hur snart kommer koden?

http://www.objectrescue.com/order/faq.html

"Q: If I purchase an activation (registration) code how long will it take to be sent to me?
A: When you purchase on-line using one of our secure e-commerce providers, RegSoft.com (USA) or ShareIt AG (Germany), your registration key is immediately sent to you by email.

If there is a delay in your credit card provider authorizing the transaction, your registration key is emailed to you as soon as the authorization takes place (usually within 20 minutes thereof)."

Ok tackar för all hjälp å info. Skall ladda hem programmet när jag kommer hem från jobbet å se om det kan vara lösningen på mitt problem.

Förhoppningsvis är det de...

Annars lär jag ha anledning att återkomma till forumet igen för fler tips.

Ett tips är väl att formatera kortet ordentligt efter att man har räddat det som går att rädda, så kan nog kortet fungera bra igen...

Jag har just det här problemet. Jag är dock mer intresserad av utrustningen än bilderna. Det lär alltså vara CF-kortet felet ligger i. Då borde man ju kunna få garanti från SanDisk?

ANNONS
Götaplatsens Foto