Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skador på diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
När jag nu skannar en mängd diabilder ser jag ofta skador på vissa bilder.
Skadorna sitter oftast uppe i övre högra och vänstra hörnet. Fast det kan också förekomma var som helst på bilden.
I samma diamagasin förekommer det på vissa bilder medan andra är helt oskadade.
Jag misstänker att det är värme, gaser från kemikalier eller liknande som orsakat skadorna.
Alla bilderna är 20-40 år gamla så mycket kan ha hänt genom åren.

Någon som varit med om liknande skador och har en förklaring till hur skadorna uppkommit?

Bilagor

• 1980_20160228_0007.jpg
    1980_20160228_0007.jpg
    94.2 KB · Visningar: 256
Intessant

Skadorna sitter oftast uppe i övre högra och vänstra hörnet. Fast det kan också förekomma var som helst på bilden.
Jag misstänker att det är värme, gaser från kemikalier eller liknande som orsakat skadorna.

Någon som varit med om liknande skador och har en förklaring till hur skadorna uppkommit?

Jag står just i begrepp att börja scanna in mängder av diabilder från 1970 och 1980talen. Jag skall hålla utkik efter detta fenomen. Kan du koppla detta till någon speciell typ av film, typ av diaramar, ramar med eller utan glas etc????

L

Jag har inte letat efter ett samband tidigare. Skall börja göra det och se om jag hittar något.
Den bild jag lade upp är agfachrome ramad i hamafix, glaslöst.
Diamagasinet är GEPE.

Återkommer

OK jag återkommer här om jag hittar motsvarande skador. Hae både Kodackrome 25,64 och tror jag 200 samt Fuji och Agfa i lådorna

Har skannat ca hälften av mina diabilder från slutet av 60-talet fram till 90-talet. Jag har inte sett den typen av skador på mina bilder. Jag har huvudsakligen använt Agfa CT18 men även Kodachrome och Fuji. Största problemet är Fuji från 70-talet som har kraftiga färgförändringar

Har skannat ca hälften av mina diabilder från slutet av 60-talet fram till 90-talet. Jag har inte sett den typen av skador på mina bilder. Jag har huvudsakligen använt Agfa CT18 men även Kodachrome och Fuji. Största problemet är Fuji från 70-talet som har kraftiga färgförändringar

Det där med att bilderna åldrats är tydligt.
De här skadorna har jag inte sett tidigare på bilder jag själv haft lagrade.
De jag håller på med nu har lagrats på annat håll.
Jag misstänker att bilderna skadats på grund av hur de lagrats. Det jag inte förstår är varför bara vissa bilder har skador och andra inte. Trots att de är från samma diamagasin.

Hej !

Menar du de röd-grön-blå färgade strecken i de övre hörnen ?

Syns de på ljusbord med lupp ?

//MW

Hej !

Menar du de röd-grön-blå färgade strecken i de övre hörnen ?

Syns de på ljusbord med lupp ?

//MW

Japp, I detta fallet är det både röda, gröna och blå streck. På andra bilder är det bara blå streck.
De syns tydligt om man håller diabilden mot ljuset. Så det har inte med skannern att göra.

Skadorna fanns inte på bilderna från början. De finns i vissa bilder och magasin bland bilder som täcker en period på över 10 år.
Jag håller på att skanna ett 40-tal lådor med bilder. Stöter på problemet då och då.
Har ännu inte hittat något samband.

Vad mystiskt, först tänkte jag ifall det var optiken som hade hyss för sig, men det ser ju inte ut som det.

Japp, I detta fallet är det både röda, gröna och blå streck. På andra bilder är det bara blå streck.
De syns tydligt om man håller diabilden mot ljuset. Så det har inte med skannern att göra.

Skadorna fanns inte på bilderna från början. De finns i vissa bilder och magasin bland bilder som täcker en period på över 10 år.
Jag håller på att skanna ett 40-tal lådor med bilder. Stöter på problemet då och då.
Har ännu inte hittat något samband.

Hej !

Mystisk.

Olika filmer, olika ramningar.

Har de lagrats i samma sorts magasin ?

Kan det vara så att magasinet stått i ljus och det blivit någon sorts "prisma" effekt
i kanten, ex i någon plastböj el dyl som gett skador ?.

---------------

Jag har också ett långtidsprojekt att skanna dior och neg färg,
har varit påbörjat alldeles för länge nu, kommer inte vara så
petig, familjebilder gäller, stubbar, stenar, gistna dörrar skippas.
Det jag då tyckte var superskarpt hade jag ratat nu.

Däremot har mina tappat färg, mycket mer än vad jag förväntat.

//MW

Jag har skannat och fotograferat av diabilder från -64 och framåt och inte sett de här färgblafforna som syns uppe i de övre hörnen.
Antingen finns de i den ursprungliga bilden, då kan de ses med lupp, eller också är det något som din skanner orsakar.
Att det skulle orsakas av ålder tror jag inte, åldersförändringar ser helt annorlunda ut.
Edit: det här svaret påbörjades för flera timmar sedan men så kom mina barn på middag.
Nu har jag läst på i tråden.
De här färgfläckarna bör ha funnits från början men inte ha framträtt så tydligt då. Vår tolerans för olika defekter i bilderna har blivit dramatiskt mindre. Det som förr ansågs vara acceptabelt anses nu vara alltför låg kvalité. Det gäller skärpa och färgåtergivning såväl över- och underexponering och korn.

Hej !

Mystisk.

Olika filmer, olika ramningar.

Har de lagrats i samma sorts magasin ?

Kan det vara så att magasinet stått i ljus och det blivit någon sorts "prisma" effekt
i kanten, ex i någon plastböj el dyl som gett skador ?.

---------------

Jag har också ett långtidsprojekt att skanna dior och neg färg,
har varit påbörjat alldeles för länge nu, kommer inte vara så
petig, familjebilder gäller, stubbar, stenar, gistna dörrar skippas.
Det jag då tyckte var superskarpt hade jag ratat nu.

Däremot har mina tappat färg, mycket mer än vad jag förväntat.

//MW

De är alla lagrade i GEPE magasin. Jag har ännu inte hittat någon logik i det hela.
Det har ofta bara drabbat 2-3 bilder utav 40 i ett magasin. Jag har konstaterat att det både drabbat Kodachrome och Agfachrome.

Åldrandet har också drabbat bilderna olika. Täta mörka bilder har oftast drabbats värst. Rött verkar ha klarat sig bäst medan grönt och blått ofta är nästan helt borta. I de fallen får det bli svartvitt.

Jag har vid det här laget sparat irka 3 000 bilder för framtiden. Många landskaps bilder och annat har åkt i papperskorgen direkt.
Det tar tid det vill jag lova.

Jag har skannat och fotograferat av diabilder från -64 och framåt och inte sett de här färgblafforna som syns uppe i de övre hörnen.
Antingen finns de i den ursprungliga bilden, då kan de ses med lupp, eller också är det något som din skanner orsakar.
Att det skulle orsakas av ålder tror jag inte, åldersförändringar ser helt annorlunda ut.

Hej !

Ja, men om de förvarats i något magasin med genomskinligt plastlock, ex
ett kaurosellmagasin som i sin tur förvarats i dagljus eller så att dagsljus läckt in
till det, så skulle det ju kunna bli en "regnbåge" pga locket som med tiden ger dessa ljusskador.

Spekulationer, javisst, men hur kommer man annars vidare ?

--------------

Jag trodde också först på scannern.

//MW

Edit: det här svaret påbörjades för flera timmar sedan men så kom mina barn på middag.

De finns inte i den ursprungliga bilden. Hade jag sett detta när jag tittade på bilderna i projektor en gång i tiden hade jag endera reklamerat framkallningen eller slängt bilderna.
Bilderna är också tagna med flera olika kameror, OM1, Leica R3, Leicaflex SL m.fl.

Detta är inte normalt åldrande. Jag tror att dialådorna har utsatts för något under den tid de varit lagrade. Fast varför drabbar det så slumpmässigt?

De är som sagt lagrade i normala GEPE magasin som är gjorda av grå opak plast.
Det ligger oftast en pappersremsa under varje för man skall kunna skriva vad bilderna föreställer om man vill. Undrar om det papperet var arkivbeständigt. Skadorna är oftast i ovansidan på bilden.
Alltså den som är nedåt i magasinet och närmast pappersremsan.
Å andra sidan om det var papperet borde det drabbat alla bilder.

De är alla lagrade i GEPE magasin. Jag har ännu inte hittat någon logik i det hela.
Det har ofta bara drabbat 2-3 bilder utav 40 i ett magasin. Jag har konstaterat att det både drabbat Kodachrome och Agfachrome.

Åldrandet har också drabbat bilderna olika. Täta mörka bilder har oftast drabbats värst. Rött verkar ha klarat sig bäst medan grönt och blått ofta är nästan helt borta. I de fallen får det bli svartvitt.

Jag har vid det här laget sparat irka 3 000 bilder för framtiden. Många landskaps bilder och annat har åkt i papperskorgen direkt.
Det tar tid det vill jag lova.

Såna där magasin som man förvarar diamagasinet i en grå plastlåda ?

Vilka positioner i magasinet ? Går det att se något mönster ?

//MW

Det är väldigt ren färg med rött, grönt och blått, även om det röda är mindre framträdande. Defekten påminner om när ljus bryts i ett prisma eller så. T ex kristallkrona ger ju den effekten som solen lyser i rätt vinkel på den.

Det är väldigt ren färg med rött, grönt och blått, även om det röda är mindre framträdande. Defekten påminner om när ljus bryts i ett prisma eller så. T ex kristallkrona ger ju den effekten som solen lyser i rätt vinkel på den.

I den bilden jag lade upp var det så. PÅ en dela andra också. Fast oftast är skadan enbart blå och kan sitta lite varsom helst.
Lådorna är väl i det närmaste ljustäta, så jag tror inte det är ljus som orsakt det hela.

Nej det finns inget mönster i det som jag kan hitta. De verkar dyka upp helt slumpmässigt.

Hur är de visade ?

I samma projektor ?

-------------

Är det samma färger som dyker upp, eller är det olika, rgb i den ena , cmy i någon annan, osv.

Går det att spåra på mer eller mindre alla bilder, men vissa är mera mognade ?

-------------

Skumt. ( Du har säkert fått in den lilla Filmfisaren, en släkting till Bärfisen, i din samling ).
Det borde vara nån sorts påvekan efteråt, ljusläckage i magasinen elle nått liknande, men
jag har svårt att förstå hur.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto