Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakig bildstabilisering med EF 28-135

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven_H

Aktiv medlem
Jag har precis fått tillbaka ett EF 28-135 IS USM från service. Felet kvarstår dock och jag undrar om någon annan har upplevt liknande problem med bildstabilisering på detta eller andra objektiv.

Felbeskrivning:
Vid långa brännvidder (100mm och uppåt) så hoppar bilden i sökaren upp och ner så fort kameran rörs det allra minsta. Med IS avstängt är bilden stabil. IS-en jobbar hela tiden och "låter som ett tröskverk"

Jag har provat andra objektiv med IS och upplever att sökarbilden snarare är stabilare med IS inkopplad än utan.

Jag känner igen det du skriver, men det har bara hänt några enstaka gånger. Dock arbetar IS lika tyst som på mina andra IS-objektiv.

Däremot har jag också upplevt att IS på denna gluggen har orsakat ett par fåtal suddiga bilder. Men det är ju också en äldre generation av IS, så jag ställer inte så stora krav på den för de pengarna. Den fungerar väldigt bra ändå.

Verkar dock som att verkstan kunde gjort ett bättre jobb med ditt exemplar!

Hoppas det löser sig.

Mvh /Peter

Mitt objektiv bär sig precis likadant åt. Jag trodde att det var jag som var otålig och inte hade tålamod att vänta medans IS gjorde sitt.

Jag har läst att man bör ge det en sekund innan man trycker av, men ibland slutar det aldrig vibrera och skaka...

/Catarina

Det är inget "action-objektiv" precis... Som Catarina skriver, så funkar det bäst om man är stilla. Men man får väl vad man betalar för här också...

Tur att gluggen trots allt är så himla skarp o fin optiskt sett. Speciellt på 1,6-kameror. Annars hade den åkt i papperskorgen för länge sen... hihi.

//Peter

Tack för alla svar.

Jag vet att det inte är något L-objektiv, men

Problemet har tilltagit med tiden. När objektivet var nytt, så märktes att sökarbilden blev stadigare med IS inkopplad. Ljudet var också knappt märkbart. Nu verkar det som om det hoppar mellan ändlägena så fort kameran rörs en liten aning. Det låter som det är grus i maskineriet och sökaren är helspattig. Jag kommer nog att skicka in objektivet till Canon igen.

Tills dess kopplar jag bort IS-en.

Senast ändrad:
Jag har ett liknande problem med 28-135 IS. Pa mitt ex far IS:en fnatt ganska ofta och börjar surra illsket och skakar samtidigt bilden. Det känns lite som om IS:en far ett EP-anfall. Vet inte om det är samma problem som ni haft. I mitt fall tror jag att IS:en haller pa att ge sig och den är knappast värt att laga (=dyrt värre).

Däremot sa märkte jag (innan gluggen fick fnatt fullständigt) att den var känslig för rörelser. Hastiga rörelser fick IS:en att lata lite mysko nagon halvsekund eller sa.

Hade innan ett 300/4 IS och jag upplevde IS som betydligt stabilare och bättre pa den gluggen. Kanske kan det vara sa att det sitter lite mer av en "budget-IS" pa lite billigare objektiv. Canon är ju bra pa att dela upp sina produkter i olika segment.

/ Joacim

PS
Har inte riktigt klurat ut hur man skriver a med ring över pa ett schweiziskt tangentbord
DS

[/QUOTE]
PS
Har inte riktigt klurat ut hur man skriver a med ring över pa ett schweiziskt tangentbord
DS [/QUOTE]

Testa ALT+0197 för Å
ALT+0229 för å
Siffrorna ska skrivas med det numeriska tangentbordet.
Bör funka om du har Windows.

På din beskrivning låter det som om bildstabiliseringen är trasig, enligt min erfarenhet inte ovanligt med detta objektiv. Jag skulle reklamera reparationen.

/Daniel

Jag har haft ett 28-135 ganska många år och bildstabiliseringen fungerar utmärkt. Jag känner inte igen de symtom du beskriver. Så fort jag startat IS så blir sökarbilden helt stabil.

/ Roine

Jag är rätt säker på att det inte ska vara så här.

Jag skickar in det igen, medan garantin gäller.

/Sven

Hej igen.

Jag skickade tillbaka objektivet till Canon RCC igen och dom bytte ut det mot ett nytt.

Det nya verkar att fungera klanderfritt.

Heder och tack Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto