Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Noatun

Ny medlem
Hej,
Jag har ca 200 diabilder i ram som jag skulle vilja skanna/ få skannade till digitalt. Då jag helst inte vill köpa en skanner så undrar jag om det finns någon här som kan göra det mot ersättning.
Ser att det är ganska dyrt att anlita ett företag för denna tjänst.
Det är vardagsbilder så kvalite är inte prioriterad.
Jag bor i Dalarna, men reser en del alternativt kan jag skicka bilderna.

Mvh Erik 076-777 51 50

Senast ändrad:
Det finns ju företag som gör det här för 5 kr bilden. Känns väl inte speciellt dyrt när det bara gäller 200 bilder.

Hur får jag tag på program för att skanna 35 mm film? Jag har CanoScan 9000F Mark II. Min nya dator har ingen CD så jag kan inte installera från den CD som följde med scannern. Det är inga problem med vanlig scanning. På Canon support hittar jag inget program för 35 mm.
Tackar på förhand / Tomas

Hur får jag tag på program för att skanna 35 mm film? Jag har CanoScan 9000F Mark II. Min nya dator har ingen CD så jag kan inte installera från den CD som följde med scannern. Det är inga problem med vanlig scanning. På Canon support hittar jag inget program för 35 mm.
Tillverkarna brukar väl erbjuda någon form av program.

Kommer du att vara nöjd med bildresultatet från den skannern? Typ 4MP-bilder.

Senast ändrad:
Det finns nog flera att välja på. En snabb googling ger t ex SS Foto i Göteborg och Rapps foto i Linköping (okej, 6 kr styck för 200 st, men billigare om det är fler).

Edit: Hittade nu också videokliniken.se i Malmö som tar 3 kr per dia.

rappsfoto.se
Tack Erland
Det var billigare än jag trodde! På ss-foto kommer man ner till 6 kronor bilden om man skickar in 200 bilder.
När jag kollade ssfoto och rappsfotos hemsidor så vill båda ha diabilderna ramade. Jag undrar lite vilken teknik som används och vilken kvalitet det blir på arbetet. Ingen av dem framhöll att de skannar bra...!
Svart-vita negativremsor är betydligt dyrare.

När jag kollade ssfoto och rappsfotos hemsidor så vill båda ha diabilderna ramade. Jag undrar lite vilken teknik som används och vilken kvalitet det blir på arbetet.
Bland annat Reflecta har ju skannrar som fungerar ungefär som en projektor, man sätter i ett magasin med ramade bilder.

Följ denna länk till Canons supportsida och ladda ned drivrutinen och installera IJ Scan Utility.

ANNONS
Götaplatsens Foto