Annons

Skanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Någon som har en Reflecta RPS 10M? Eller erfarenhet av den?
Den har Autofokus och bra dynamiskt omfång.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nånting är skumt med min Plustek 8200i, har den börjat bli dålig?
Detta röda streck dyker upp Mitt på bilden ibland på mörka bilder.
Inte så lätt att klona bort.
Kanske måste börja titta på en ersättare?
Har du provat oversampling?, alltså att ställa in programvaran så att bilden skannas om flera gånger. Det löste mina bandningsproblem.

Här kan det vara så att en hel pixelrad dött. En verkstad kanske kan släcka den, men det är väl tveksamt om det är lönt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag får ibland slumpmässiga svarta streck med min coolscan V, men det är som tur är bara på bilden som visas på skärmen i programmet. I det här fallet verkar slutbilden drabbas. Är det alltid samma ställe i bilden?
Provat med annat skanningsprogram?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jo, skannern har autofokus mot filmplanet och bra Dmax 4,2.
Har beställt den från Scandinavian Photo.
Det D-Max som anges är om man samplar dia/neg flera gånger. Jämför man med de värden som mam man får fram i tester sjunker D-Max ner till 3,6. Inte dåligt det heller, men långt från 4,2.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Har du provat oversampling?, alltså att ställa in programvaran så att bilden skannas om flera gånger. Det löste mina bandningsproblem.

Här kan det vara så att en hel pixelrad dött. En verkstad kanske kan släcka den, men det är väl tveksamt om det är lönt.
Bandning brukar väl se annorlunda ut?
På ljusa normalexponerade bilder dyker detta röda streck inte upp, iaf syns det inte.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag får ibland slumpmässiga svarta streck med min coolscan V, men det är som tur är bara på bilden som visas på skärmen i programmet. I det här fallet verkar slutbilden drabbas. Är det alltid samma ställe i bilden?
Provat med annat skanningsprogram?
Jo samma ställe, ska testa annat program.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Testade på kul att Skanna samma bild med 8200i i Vuescan som jag gjorde med den visade bilden ovan och röda strecket kom på samma ställe. Man ser inte strecket i Vuescan efter skanning men i den slutliga bilden.
Testade skanna i Silverfast, Där kom inte röda strecket fram men vilket värdelöst skräpprogram ihop med Plustek 8200i. Färgstick man inte blir av med, igensotade skuggor. Silverfats är oanvändbart med denna skanner, iaf med underexponerade bilder. Med min Epson V850 funkar det bättre.
Vuescan är Överlägset Bäst.
Men, Vad göra?
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Testade skanna i Silverfast, Där kom inte röda strecket fram men vilket värdelöst skräpprogram ihop med Plustek 8200i. Färgstick man inte blir av med, igensotade skuggor. Silverfats är oanvändbart med denna skanner, iaf med underexponerade bilder. Med min Epson V850 funkar det bättre.
Vuescan är Överlägset Bäst.
Men, Vad göra?
Är du säker på att du ställt in SilverFast rätt så att den inte kapar skuggorna och högdagrar? Jag har goda erfarenheter av just SilverFast ihop med underexponerade negativ.

Ett klassiskt tips för att skanna tunna negativ är att skanna som dia och vända färgerna i efterhand. Det har jag provat med SilverFast.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Är du säker på att du ställt in SilverFast rätt så att den inte kapar skuggorna och högdagrar? Jag har goda erfarenheter av just SilverFast ihop med underexponerade negativ.

Ett klassiskt tips för att skanna tunna negativ är att skanna som dia och vända färgerna i efterhand. Det har jag provat med SilverFast.
Finns inte mycket att ställa in i Silverfats 8 SE Plus, Jag får ingen ordning på det hela. Undrar vad det är för fel på Plustek 8200i-skannern.

Alla bilder finns i större format här:

1. 8200i, mörk dia, Silverfast 8 SE Plus, Prescan och Autocolor correction
2. 8200i, mörk dia, Vuescan, Prescan
3. 8200i, mörk dia, Vuescan, Multiexponering
4. 8200i, mörk dia, Vuescan, Multiexponering, Låst exponering som dubblats
5. H22 6069 Hovsjögaraget,Södertälje 1991-08-08 visar skannad bild med Vuescan och det röda strecket. Finns en bild som heter H22 6071 Hovsjögaraget,Södertälje 1991-08-08 som även den visar röda strecket.
6. Sista bussen hur resultatet från Silverfast ser ut, visad för några inlägg sedan.
 

Bilagor

bentelkalb

Aktiv medlem
En riktig skanner med magasin är det enda. Kör på en Reflecta DigitDia. Jag har själv skannat 20 000 dia med min. Det funkar inte med annat det är för omständigt och kvaliten blir för dålig.
 

Ventures

Aktiv medlem
En riktig skanner med magasin är det enda. Kör på en Reflecta DigitDia. Jag har själv skannat 20 000 dia med min. Det funkar inte med annat det är för omständigt och kvaliten blir för dålig.
Men magasinskanners tar väl inte 120-film som länkförslaget?
Det som passar den ene behöver inte passa alla. ;)

Dessutom blir kvalitén sisådär om man skannar ramade bilder, särskilt om det är glasade ramar. Och en ganska stor del av bildytan skyms av ramen.

Jag har inga förslag på vilken skanner man ska välja idag. Utbudet är ju magert nuförtiden. Jag är nöjd med min nikon coolscan V som tuffar och går och jag har bara ett fåtal bilder i 120-format som jag får fota av med makro istället.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag svarade inte på någon länk utan TS och denna pratade även själv om magasinskanner, det är helt ogörligt att skanna tusentals bilder en och e, om du inte har oändligt med tid.

En magasinskanner har inga problem alls med ramar, och om ramen skymmer en stor del av bilden så har du förmodligen monterat fel på något sätt, jag har aldrig varit med om ramar som skymmer en stor del av bilden, då är det något fel.

Kvaliten med en magasinskanner blir utomordentlig, om glaset skulle vara skitigt så kan man blåsa rent med tryckluft eller byta ramen. Bra mycket mindre jobb än att sitta och montera bort varje bild som TS skulle behöva göra annars.

Jag antar att du har stor erfarenhet av magasinskanners?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag antar att du har stor erfarenhet av magasinskanners?
Nej det har jag inte.
Vet inte om du lyckats köra kodachromes pappersramar i din magasinskanner men de går knappt att köra i en projektor. Dessutom kommer utstickande pappersfibrer med på bilden som redan maskats av ramen. Kodachromes plastramar är inte mycket bättre. Glasade ramar har blivit immiga på både in och utsida. I värsta fall även fungus. Går inte att blåsa bort. Dessutom är alla ramade bilder godtyckligt beskurna i och med att öppningen i ramen är mindre än bilden på filmen.
Magasinskanners fungerar säkert när man har bråttom och inte är så noga med resultatet. Man kan ju alltid skanna om de bästa bilderna med en "riktig" skanner ;).
 
ANNONS