Annons

Skanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan rekommendera Vuescan som jag använder själv.
Sök efter programmet på nätet.
Mvh Kenth Nilson
Håller med. Vuescan är väl typ industristandard och klarar i princip varenda skanner som någonsin funnits på marknaden.

Avskräckande yxigt gränssnitt dock helt värdigt en tekniknörd som Hamrich den äldre. Sonen är tydligen numera infasad han med men än har det inte hänt ett dugg med "90-talsgränssnittet". Det är faktiskt rätt charmigt :).

Jag såg inte vilken upplösning man får. Jag antar att frakt tillkommer i båda riktningar om man inte åker dit själv och väntar medan de skannar. Med tanke på att styckpriset är lågt är det nog relativt låg upplösning.
Glad att man har egen skanner.

Jag såg inte vilken upplösning man får. Jag antar att frakt tillkommer i båda riktningar om man inte åker dit själv och väntar medan de skannar. Med tanke på att styckpriset är lågt är det nog relativt låg upplösning.
Glad att man har egen skanner.
Sant, de skriver inget om upplösning eller rengöring (inte ens blåsa bort löst damm). För det låga priset kan man anta att de gör absolut ingenting annat än stoppar in magasinet i en Reflecta (tack Erland, jag tittade på dem) 7000 eller kanske 8000.
Dessa ger max 32MP-bilder men man vet inte om det är det man får. Modellen Digitdia 8000 kan även leverera RAW-format... det är väl bara att ta kontakt med firman och fråga om de här detaljerna.

Det är klart att skanna helt utan rengöring verkar ganska dumt.
Åka dit och vänta är nog inte så kul. 200 diabilder tar 200x5:39 minuter (max upplösning) om Magic Touch (typ av digital ICE) är påkopplat. Det är om man använder den här Reflectan och om ingen av ramarna hakar upp sig i maskineriet.

Har man tid verkar det bättre att skanna själv, ja.
Info om Reflectan hämtade hos filmscanner.info.

EDIT: Tack till Erland som pekade ut riktningen mot Reflectamaskinerna.

Bland annat Reflecta har ju skannrar som fungerar ungefär som en projektor, man sätter i ett magasin med ramade bilder.
Med tanke på hur illa gamla inramade diabilder från säg 70- och 80-talen brukat se ut hos mig så undrar jag bara om de är så pass mycket bättre än så hos andra.

Newton-ringar, "mjölkiga" bilder med hopplös vit hinna mellan ramarna och förlorade färger (i mitt fall särskilt den gröna RGB-kanalen) och inte sällan halvdåligt exponerade också, vilket alltid utan undantag kräver individuell behandling i RAW-konverterare och inte en "one fashion fits all" som jag tror är det enda man får med "projektor"-stuket.

Jag skulle nog hellre köra alla bilder till tippen istället än att utsätta mig för det missnöjda jag skulle känna efter en sådan "skit-skanning"-insats där skanningen skett genom odemonterade ramar med glas.

Undrar hur nöjda kunder den där 5-6-spänns skannings-killen brukar ha.

Jag har aldrig lyckats skanna eller reprofota en enda bild i glasad ram hittills till belåtenhet. Därför demonterar jag alltid alla dia-ramar före reprofoto. Men alla är ju olika så det kanske finns en marknad även för sådana här lågkvalitativa jobb.

Det enda jag skulle tänka mig använda den där tekniken till om jag redan hade tyo Kodak Carousel-magasin och de skulle passa i en sån där skanner är till någon form av "förstudie" över vad som förtjänar att skannas "mer seriöst".

ANNONS