Annons

Skapa reverserad bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Under ett halv år har en tv på jobbet med upplösning 1920x1080 stått med en bild som är tagen på höjden(har upplösning höjd: 3872 brädd: 2592,)vilket har orsakat att det blivit rejäl kraftig inbränning.
Men detta går att lösa om man skapar en reverserad bild.

Eftersom bilden är nerskalad pga tvn har 1920x1080 så vet jag inte hur jag ska skapa den reverserade bilden. På den reverserade bilden ska själva bilden vara helsvart och borderna som blir av att bilden är på höjden helvita.

Så hur ska jag göra detta?

Den bild som skickats till TV:n kan väl också användas för "ombränningen" genom att den reversaras? Omskalningen fungerar väl lika bra för detta ändamål? Vad är det jag inte förstår?

Per.

En del skärmar, och kanske TV-apparater också?, har "servicelägen" med bl.a. funktioner för refresh av skärmen där man tänder hela bilden i olika färger under en tid, kanske du kan söka på nätet om det finns liknande för den här modellen?

Under ett halv år har en tv på jobbet med upplösning 1920x1080 stått med en bild som är tagen på höjden(har upplösning höjd: 3872 brädd: 2592,)vilket har orsakat att det blivit rejäl kraftig inbränning.
Men detta går att lösa om man skapar en reverserad bild.

Eftersom bilden är nerskalad pga tvn har 1920x1080 så vet jag inte hur jag ska skapa den reverserade bilden. På den reverserade bilden ska själva bilden vara helsvart och borderna som blir av att bilden är på höjden helvita.

Så hur ska jag göra detta?

Menar du inte "inverterad" bild? Negativ alltså. I så fall kanske du kan göra bilden negativ i TV:n och använda samma bild som tidigare. Kolla manualen till TV:n, jag har sett att det går att göra på vissa Plasmamodeller, kanske också LCD.

Jag tror problemet är att den visade bilden inte har täckt hela bildytan, utan att det har blivit två fält på vardera sida om bilden som har varit svarta. Nu är ytan där bilden är inbränd "skadad", medan de två fälten på vardera sida om bilden är oberörda. Nu ska de fälten också brännas in, därför behövs en bild som täcker TV'n hela bildyta.

Om jag har förstått rätt så ska det skapas en ny bild med måtten 1920*1080 med ett 1080*723 pixlar svart fält i mitten och vita fält omkring.

Har jag förstått rätt så maila din emailaddress så skickar jag bilden du behöver.

Men en god idé kan nog vara att istället för ett svart fält i mitten ha bilden fast med inverterade färger.

Jag tror problemet är att den visade bilden inte har täckt hela bildytan, utan att det har blivit två fält på vardera sida om bilden som har varit svarta. Nu är ytan där bilden är inbränd "skadad", medan de två fälten på vardera sida om bilden är oberörda. Nu ska de fälten också brännas in, därför behövs en bild som täcker TV'n hela bildyta.

Om jag har förstått rätt så ska det skapas en ny bild med måtten 1920*1080 med ett 1080*723 pixlar svart fält i mitten och vita fält omkring.

Har jag förstått rätt så maila din emailaddress så skickar jag bilden du behöver.

Men en god idé kan nog vara att istället för ett svart fält i mitten ha bilden fast med inverterade färger.

Har försökt nu i över en vecka med olika färger som blinkar, avändt funktioner i servicemenyn och myrornas krig :(

Precis som du sa så täcker inte bilden hela ytan av skärmen efter som bilden har varit på höjden, så då har det ju varit blackborders, så du får gärna skapa den bilden du sa :) Kan du bifoga den i tråden? Kommer ej åt mailen på jobbet :(
Hur räknade du ut vilket mått det skulle vara?

Lite matte :)

Om orginalbilden på 2592*3872 ska få plats på en bildyta på 1920*1080 måste höjden på bilden minskas till 1080, alltså 3872/1080=3.5851, alltså ska bilden skalas ner 3.5851 gånger, och blir då 722.99 pixlar bred,alltså 723. Nu blir det dock lite dumt med just 723, eftersom (1920-723)/2 = 598.5 (ytorna på vardera sida om den vita ytan i mitten), så istället avrundade jag till 724 pixlar bredd, då blir ytorna på vardera sida prick 598 pixlar.

Kan inte bifoga bilden här i tråden, max 400 pixlars storlek på längsta ledden. Men jag slängde upp en i min dropbox: http://dl.dropbox.com/u/655744/svartvit.png

Edit: Beroende på exakt hur TV'n skalar så kan det ju skilja sig en liten aning.

Senast ändrad:
Jag vet inte hur sånt här funkar, men är det verkligen bra att försöka motverka en inbränd bild genom att göra en "ny" inbränning av de andra delarna? Resultatet blir väl att hela skärmen blir inbränd? Visst, man ser kanske inte längre något inbränt mönster, men det låter inte bra för den visade bildens kvalitet att allt ska ha samma nivå av inbränning?

Lite matte :)

Om orginalbilden på 2592*3872 ska få plats på en bildyta på 1920*1080 måste höjden på bilden minskas till 1080, alltså 3872/1080=3.5851, alltså ska bilden skalas ner 3.5851 gånger, och blir då 722.99 pixlar bred,alltså 723. Nu blir det dock lite dumt med just 723, eftersom (1920-723)/2 = 598.5 (ytorna på vardera sida om den vita ytan i mitten), så istället avrundade jag till 724 pixlar bredd, då blir ytorna på vardera sida prick 598 pixlar.

Kan inte bifoga bilden här i tråden, max 400 pixlars storlek på längsta ledden. Men jag slängde upp en i min dropbox: http://dl.dropbox.com/u/655744/svartvit.png

Edit: Beroende på exakt hur TV'n skalar så kan det ju skilja sig en liten aning.

Tackar! Tvn får stå på över natten, så ska vi se hur det går :)

Åter igen tackar!

Nu har tvn stått över natten och den har faktiskt blivit lite bättre :) Man ser det fortfarande, men det är betydligt mildare. Det enda problemet jag ser är att det område som är inbrännt har en gul ton.
Skulle man inte kunna skapa en bild med olika färger på borderna med svart mitten för att få det ännu bättre?

Skulle du kunna skapa samma bild igen istället för vita kanter ha olika färger på kanterna?

Absolut, vilka färger vill du ha? :)

Det är egentligen lät fixat om du går in på t.ex. sumo paint ( http://www.sumopaint.com/app/ ) och bara väljer färgen du vill ha och sedan använder "paint bucket tool" (femte uppifrån i högra spalten) och klickar i de vita ytorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto