paul innergård skrev:
Jag får ingen hicka och betvivlar inte ett ord av vad du skriver. Tänker bara att vi alla fotar utifrån olika förutsättningar. Om jag själv hade foto som yrke och var frilansande reporter med varierande uppdrag så skulle nog valet falla på en 85 1,8 istället för storebror. Mycket pga vikt och snabbhet i af, samt att den i stort sett är lika bra. Men nu är jag ju inte yrkesverksam och som entusiast har jag all tid i världen att skapa de bilder jag vill. Har inga deadlines att följa och om min 85 1,2 inte passar tillfället så har inte jag förlorat en krona pga det. Kan bara känna viss förargelse över att den inte är snabbare än vad den är, eller för tung att släpa på. Precis som du själv befarade vill jag ändå slå ett slag för bakgrundsoskärpan med 85 1,2. Den är fantastiskt fin och jag törs nog hävda att den är mjukare än andra gluggar även när fotona tagits på samma bländartal. Sen tycker jag att färger och kontrast är lite bättre på 85 1,2 jämfört med både 85 1,8 och 135 2,0. skillnaderna är dock små och jag är nog inte man att bedöma de om jag inte har bilder att jämföra med sida vid sida. Jag bytte bort min 85 1,2 och hade en 85 1,8 ett tag. Skaffade dock en 85 1,2 igen och är nöjd med det.