Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpa objektiv för 1Ds MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Visst måste man vara grymt nogrann. Jag håller med om att det inte är riskabelt när man ska ta 600 porträtt. Jag kan också förstå att det kan bli fult med näsa och haka vid så kort skärpedjup.

Men jag avbildar inte folk på samma sätt som du. Bilden jag la upp är inte representativ för de porträtt jag tar för tidningar utan är mer en avbildning.
De portätt jag tar ska vara lite konstnärliga och sticka ut på en tidningssida. Då är det inte viktigt om personen avbildas så snyggt som möjligt.

En annan sak är att man med extremt stor bländare kan stå på längre håll och ändå sudda ut bakgrunden ordentligt.

det är väl tur att vi kan vara bra på olika saker.

Makten skrev:
Hur står sig Nikon 14-24 mot Canon 16-35 i mitten då? Det är ju viktigare än hörnen tycker jag, även om det förstås är tråkigt med usel hörnskärpa på så dyr utrustning.

Tillägg: Och hur står sig Nikon 17-35 mot Canon 16-35? Det är ju en mer jämlik jämförelse.

Det måste väl kännas lite surt att använda manuella objektiv med nedbländad ljusmätning på en kamera för sjuttio lök?

Gammal tråd? Men jag måste ifrågasätta detta.

Personligen komponerar jag ytterst sällan med det viktigaste i mitten. Oftast placerar jag blickfånget i någon av de fyra skärningspunkterna enl. tredjedelsregeln, men med vidvinkel så placerar jag oftast blickfånget ännu längre ut mot kanten i bilden, just tack vare det sköna utsnittet man får med en vidvinkel. Så för mig är mitten nog det ointressantaste med en vidvinkel, kanterna är dock viktiga.

Hur resonerar man/fotograferar man om mitten är viktigare än kanterna?

Robin Gyllander skrev:
Varför?

Därför att det inte bara är att "slänga in" IS. Det kräver en omdesign av hela den optiska konstruktionen. De IS-objektiv idag är inte icke IS-obejktiv som man har "slängt in" IS i, det är objektiv som från grunden är konstruerade för IS. Läs på lite om hur IS fungerar så förstår du nog.

Walle skrev:
Gammal tråd? Men jag måste ifrågasätta detta.

Personligen komponerar jag ytterst sällan med det viktigaste i mitten. Oftast placerar jag blickfånget i någon av de fyra skärningspunkterna enl. tredjedelsregeln, men med vidvinkel så placerar jag oftast blickfånget ännu längre ut mot kanten i bilden, just tack vare det sköna utsnittet man får med en vidvinkel. Så för mig är mitten nog det ointressantaste med en vidvinkel, kanterna är dock viktiga.

Hur resonerar man/fotograferar man om mitten är viktigare än kanterna?
Nu avsåg jag hörnen, precis som jag skrev. Det är oftast rätt långt ut i periferin som objektiven börjar bli dåliga, och där placerar jag knappast något viktigt, om det inte handlar om helt plana objekt som täcker hela bildytan (typ denna, som dock är beskuren: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1265457.htm). Några kompositionsregler bryr jag mig inte ett dyft om utan går efter eget huvud;-)

Makten skrev:
Nu avsåg jag hörnen, precis som jag skrev. Det är oftast rätt långt ut i periferin som objektiven börjar bli dåliga, och där placerar jag knappast något viktigt, om det inte handlar om helt plana objekt som täcker hela bildytan (typ denna, som dock är beskuren: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1265457.htm). Några kompositionsregler bryr jag mig inte ett dyft om utan går efter eget huvud;-)

Ok, du skrev "hörnen", men det är absolut inte sällan man läser "kantskärpan är inte viktig", och det var väl främst det jag tänkte på. Meningen var altså inte att ifråga sätta just ditt tyckande, utan det mer eller mindre generella tänkandet att kantskärpan hos en vidvinkel inte är viktig. För mig är kantskärpan viktigare på en vidvinkel än en normal.

Jag bryr mig givetvis inte om regler heller :) Men det blir ändå oftast så att blickfånget hamnar enligt tredjedelsregeln. Inte på grund av regelns skull, utan helt enkelt för att jag oftast tycker att det blir snyggare då. Men just när det gäller vidvinkelfoto så lockas jag väldigt ofta att placera blickfånget väldigt långt ut mot kanten.

macrobild skrev:
Handen på hjärtat, hur många av er har fotograferat ett porträtt , ett jobb till en kund med bl 1.2

Det tror jag inte är så många.
Men Mikael vi skulle kunna ställa en liknande fråga till dig som hela tiden skriver,
""Jag talar då om jämna objektiv som uppvisar bra skärpa hög upplösning i mitt såväl som i kanter och hörn""

Handen på hjärtat Mikael. hur många fotograferar porträtt på f/5,6 där det behövs exakt lika bra upplösning och skärpa i alla hörn och kanter som mitt i bilden :)

Lars Johnsson skrev:
Men Mikael vi skulle kunna ställa en liknande fråga till dig som hela tiden skriver,
""Jag talar då om jämna objektiv som uppvisar bra skärpa hög upplösning i mitt såväl som i kanter och hörn""

Handen på hjärtat Mikael. hur många fotograferar porträtt på f/5,6 där det behövs exakt lika bra upplösning och skärpa i alla hörn och kanter som mitt i bilden :)

Mikael fotograferar dock inte porträtt i sin proffession, så det kanske han inte kan svara på ;)

1,2 handlar väl också om att kunna få till en bild vid tillfällen då blixt är oönskat och allt annat är för ljussvagt. Inte de vanligaste situationerna, men kan tänka mig att det har sitt värde för reportage och dokumentärfotografin.

Walle skrev:
Mikael fotograferar dock inte porträtt i sin proffession, så det kanske han inte kan svara på ;)

Det beror på vad du menar, om du inte anser att ca 980 enskilda personer på ett företag avfotograferas en och en och att alla skall vara nöjda med sina "porträtt" eller att jag just går igång med ett nytt jättearbete med 600 nya porträtt .

Sedan till Martin: Ta och fotografera med en 14-24 på en D3 och jämför den sedan med Canons 16-35 mk2 , tala sedan om vad du ser och om du inte tycker att 16-35 skall eller bör kunna uppträda som 14-24.
Jag tycker det!!!!

Lars Johnsson skrev:

Jämn skärpa talar mer om hur bra objektivet är korrigerat, jag vill gärna ha ett så jämt objektiv som möjligt, det skall väl användas till annat än porträtt eller hur.

macrobild skrev:
Det beror på vad du menar, om du inte anser att ca 980 enskilda personer på ett företag avfotograferas en och en och att alla skall vara nöjda med sina "porträtt" eller att jag just går igång med ett nytt jättearbete med 600 nya porträtt .

Ok, inte fullt insatt måste jag erkänna ;) Syftade på ditt medicinska fotograferande. Inlägget var dock inte seriöst menat.

Det är väl inget fel att vilja ha så bra objektiv som möjligt, men det gäller också att välja det bästa objektivet för motivet.

Exempelvis rakar en del ned på 24/1,4. Visst det finns andra vidvinklar som har lite bättre kantskärpa. Men det är svårt att hitta andra 24:eek:r som kan leverera en skarp bild på blandare 1,4. Och vid 1/30s blir det skarpare med 1,4 än med 2,8 på 1/8s på fri hand...

Åtminstone för mig är det bästa objektivet en kombination av optisk prestanda, mekanik, fysiska egenskaper, hantering, pris med mera.

Faran med pixelpeepning och forumdiskussioner är att man kan förlora perspektivet. Ännu har ingen kund hävdat att en bild tagen med mitt 16-35/2,8 är för oskarpt även om det är mitt sämsta objektiv...

macrobild skrev:
Jämn skärpa talar mer om hur bra objektivet är korrigerat, jag vill gärna ha ett så jämt objektiv som möjligt, det skall väl användas till annat än porträtt eller hur.

Ja visst ska det det. Men ska inte f/1,2 också det i så fall :) Du använder väl f/1,2 till annat än porträtt också........

macrobild skrev:
Sedan till Martin: Ta och fotografera med en 14-24 på en D3 och jämför den sedan med Canons 16-35 mk2 , tala sedan om vad du ser och om du inte tycker att 16-35 skall eller bör kunna uppträda som 14-24.
Jag tycker det!!!!
Jag har ingen som helst möjlighet att göra detta, och det var därför jag frågade dig om hur objektiven uppträder om man bortser från hörnskärpan.

macrobild skrev:

Jag tycker det!!!!

Hur många av de 980 personerna skulle klagat på kantskärpan med 16-35 :)
Allt beror på om man bara ska testa och skriva om grejorna eller använda dem i verklig fotografering.
Jag har inte någon gång i hela livet haft en person som köpt eller sett på mina bilder som klagat på kantskärpan med mitt 16-35 eller något annat objektiv.........

Det var väl bra att inga har klagat, vissa tycker att en kompaktkamera är tillräckligt bra för det mesta, andra att ljudet från en transistorradio är tillräckligt OK.

froderberg skrev:
Det är väl inget fel att vilja ha så bra objektiv som möjligt, men det gäller också att välja det bästa objektivet för motivet.

Exempelvis rakar en del ned på 24/1,4. Visst det finns andra vidvinklar som har lite bättre kantskärpa. Men det är svårt att hitta andra 24:eek:r som kan leverera en skarp bild på blandare 1,4. Och vid 1/30s blir det skarpare med 1,4 än med 2,8 på 1/8s på fri hand...

Åtminstone för mig är det bästa objektivet en kombination av optisk prestanda, mekanik, fysiska egenskaper, hantering, pris med mera.

Faran med pixelpeepning och forumdiskussioner är att man kan förlora perspektivet. Ännu har ingen kund hävdat att en bild tagen med mitt 16-35/2,8 är för oskarpt även om det är mitt sämsta objektiv...

Återigen, jag har kollegor som klagar över oskärpan, jag har kollegor där det har påpekats för dom att bilden inte är skarp.
Vad är vitsen med 21 miljoner pixlar då? Och tråden heter Skarpa objektiv för 1dsmk3.

Magnus: Du säger att 16-35 är ditt sämsta objektiv, det betyder att dina andra objektiv inte behöver vara bättre än 16-35, man ser ju ingen skilnad - eller hur.
Vad fan är det då vi diskuterar.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto