Annons

Skarphetsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Har problem med att mina bilder inte blir skarpa där jag fokuserar (Canon 20D)...

I exempelbilden ( http://sal-ha.hos.online.no/Skarphet2.jpg ) så har jag låst en fokuspunkt på vänster øga men ändå så kommer fokus två centimeter närmare kameran :( . Detta är ett genomgående problem oavsett vilket objektiv jag använder.

I exempelbilden (endast beskuren och sparad i jpg 12) har jag använt:
Canon 50mm f1.4
f 2,5
1/800
ISO 200
Auto vitbalans
Ingen blixt

Är det någon vajsing med huset eller vad tror ni...? Till att børja med trodde jag problemet var handhavandet, (min Canon powershot S50 tar mycket skarpare bilder (mycket skärpedjup dock ;) ), är mycket obs på vart jag fokuserar och har testat på stillastående objekt...

Kan en "vanlig" Canon førhandlare justera detta eller måste huset evt in på service ( =borta i veckovis *ve och fasa*) ?
 
Om du genomgående får frontfokus på ett par cm & är säker på detta så ska du ta kontakt med Canon service, en justering måste göras. Om problemet är exakt likadant på alla dina objektiv så räcker det kanske med att skicka in huset & möjligtvis ett av dina objektiv men det måste du fråga servicefolket om.

Hur du går till väga, om du går dit du köpt kameran eller kontaktar Canon service själv, är helt upp till dig. Personligen så brukar jag själv sköta kontakten med servicefolket då jag då vet att dom får rätt info om problemet.

//Larsa

EDIT: Och ja, kameran måste in till en Canonverkstad, ingen handlare grejar detta. Tyvärr så kan det ta ett tag men det får du fråga dem om...
 
Snabba dig isf att få iväg kameran innan semestertiderna drar igång. Jag var av med min kamera bra länge förra året då jag skickade in den mitt under sommarledigheterna. =/
 
ANNONS