Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skiljer det mycket mellan nikon D50 och D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack fär länken. En D200 blir för stor och tung för mig. D40 känns snarlik min D50. Det blir en D80 den är mitt i mellan./Annika

Jag undrar vad fan han menar med det här:

"Nikon D70: Ancient History. My D70 has the great meter of the D200 (much better than D80 or Canon or D40), but only has the useless, obsolete black-and-white histogram of ancient cameras. All the others have a modern color RGB histogram which is critical for determining exposure in-camera."

Jag har aldrig fattat vad man ska ha RGB-histogrammet till. Exponeringen ser man ju ändå, och det går ju inte att avgöra vad som är "rätt" vitbalans med histogrammet.

Makten skrev:
Jag har aldrig fattat vad man ska ha RGB-histogrammet till. Exponeringen ser man ju ändå, och det går ju inte att avgöra vad som är "rätt" vitbalans med histogrammet.
Det är väl i och för sig ganska sällan man har nytta av det, men OM du fotar ett enfärgat motiv, säg t.ex. röda blommor, så kan du i värsta fall bränna ut den röda kanalen medan övriga kanaler har så litet bidrag att "totala" histogrammet ser OK ut.

Sällsynta fall, men de finns.

BengtJohnsson skrev:
Det är väl i och för sig ganska sällan man har nytta av det, men OM du fotar ett enfärgat motiv, säg t.ex. röda blommor, så kan du i värsta fall bränna ut den röda kanalen medan övriga kanaler har så litet bidrag att "totala" histogrammet ser OK ut.

Sällsynta fall, men de finns.
Åfan. Jag trodde att det vanliga histogrammet visade ändlägena hos samtliga kanaler, så att om röd är utbränd så visar även det svartvita histogrammet detta. Jag ska nog börja kika lite mer på det där då.

Herr Rockwell har visst rökt nåt dumt. Här skriver han att luminanshistogrammet bara baseras på grön kanal, medan bilderna tydligt visar att det inte alls är så. Det visar en sammanslagning av alla tre kanaler, och visar således precis det man behöver veta, nämligen om någon av kanalerna är utbränd. Att detta inte gäller äldre kameror är en annan femma.

http://www.kenrockwell.com/tech/yrgb.htm#yrgb

BengtJohnsson skrev:
Åfan, som man säger. Jag trodde att alla "total"-histogram betydde samma på alla kameror.
Närmare granskning: Jag märkte just att en kanal visst kan vara utbränd trots att det gemensamma histogrammet visar motsatsen! Rockwell har alltså rätt, men han har använt en exempelbild som inte visar detta. Jag har här en bild där röd kanal liiiite utbränd med en spik i högdagern, men detta visas varken på det gemensamma histogrammet eller högdagerblink. Ändå är det knappast bara grön kanal som visas, utan någon form av "lämplig" totalestimering av exponeringen. Antagligen ganska bra ändå alltså, men man bör nog hålla ett öga på RGB-histogrammet om man ska vara på den säkra sidan. Emellertid syns inget som utbränt i den färdiga bilden, eftersom det i de vid röd kanal utbrända ytorna fortfarande finns information från grön och blå kanal. Det handlar i så fall alltså om att man förlorar färgbalansen i det utbrända området antar jag, vilket nog också kan vara förödande i vissa situationer.

Jag använder RGB histogrammet i vissa fall och har då stor nytta av det. Jag plåtar en hel del knatteishockey och i ishallarna är det oftast ett konstigt ljus. Det brukar inte ens gå att göra en manuell vitbalansering av ljuset då det är helknasigt. Någon sorts kvicksilverlampor eller dyligt.

Hur som helst så är det lätt att en kanal bränner ut rejält utan att det vanliga histogrammet visar det. På RGB histogrammet visas det däremot tydligt. Om en kanal har bränt ut rejält så är det omöjligt att få en vettig bild i efterbehanligen. De ser helknasiga ut även efter att jag har behandlat dom i en råfilskonverterare.

På den D2x jag vanligtvis använder så går det att ladda ner en vitbalans från Nikon Capture till kameran som är justerad efter det knasiga ljuset. Lite lustigt faktiskt eftesom det inte går att mäta vitbalansen och sätt justeringen på plats i ishallen. Alla fasta lägen är oxå helt utanför ljuset i hallen men med den nerladdningsbara vitbalansen funkar det kanon.....

ANNONS
Götaplatsens Foto