Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skiljer mellan PS och LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Alltså jag får inte bukt med ett utskriftsproblem.

Av någon anledning så skiljer sig utskrifterna åt mellan PS och LR. I PS får jag ett kraftigt röd/magentastick medan det i LR ser riktigt bra ut. Men man vill ju slippa omvägen liksom.

De använder samma pappersprofil, såvida det inte råkar ligga två profiler med samma namn på datorn och som är olika. Fast eftersom det är ett specialpapper från PermaJet, där profilen också kommer ifrån, är det väl ändå inte så troligt.

PS konverteringmetod är "Relative Colorimetic" och motorn är ACE.
LR konverteringmetod är "Relative" och det framgår inte vilken motor det är.

Det är de enda skillanderna jag hittat. Skiljer det mellan "Relative Colorimetic" och "Relative"? Vilken motor använder LR, Apples egen?

Mvh
Maverick

Har du samma färgrymd i båda programmen?

EDIT

Av någon anledning så skiljer sig utskrifterna åt mellan PS och LR. I PS får jag ett kraftigt röd/magentastick medan det i LR ser riktigt bra ut. Men man vill ju slippa omvägen liksom.

Mvh
Maverick

Är inte genvägen via LR? ;)

/Stefan

Senast ändrad:
Nja, bilden har ju sRGB eller aRGB så att säga och det är samma bild jag försöker skriva ut från båda programmen.

Och för tillfället är ju LR en genväg... eftersom det inte funkar i PS

/Maverick

De använder samma pappersprofil, såvida det inte råkar ligga två profiler med samma namn på datorn och som är olika. Fast eftersom det är ett specialpapper från PermaJet, där profilen också kommer ifrån, är det väl ändå inte så troligt.

PS konverteringmetod är "Relative Colorimetic" och motorn är ACE.
LR konverteringmetod är "Relative" och det framgår inte vilken motor det är.

Det är de enda skillanderna jag hittat. Skiljer det mellan "Relative Colorimetic" och "Relative"? Vilken motor använder LR, Apples egen?

Mvh
Maverick

Nu ställde jag om konverterings-motorn i PS till Apples och nu fungerar det. Nån får gärna förklara varför. I synnerhet som ACE rekommenderas, förvisso av PS själv men ändå.

Mvh
Maverick

Bilagor

• Bild 21.png
    Bild 21.png
    14.7 KB · Visningar: 238
Mac OS X, inte leoparden utan den innan. Kom på sen att det var ju inte samma bild jag skrev ut så jag var kanske lite förhastad i min slutsats.

Kan det bero på att man inte plattar ihop lagrena i bilden i PS?

Mvh
Maverick

Mac OS X, inte leoparden utan den innan. Kom på sen att det var ju inte samma bild jag skrev ut så jag var kanske lite förhastad i min slutsats.

Kan det bero på att man inte plattar ihop lagrena i bilden i PS?

Mvh
Maverick

Att jag frågade beror på att det finns en bug i Mac OSX 10.5 som ibland kan påverka färgerna. Men då var det inte det som det berodde på.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto