Annons

Skillnad EF 2x mod. I och II

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Har letat efter info om det är någon optisk skillnad mellan nya och gamla modellen av EF 2x konvertern. Kan någon hjälpa mig? Vet att den nya är vädertätad men det är mindre viktigt för mig.

Citerat från Canon USA...

"The new version II maintains the outstanding optics of the previous version, and adds enhanced weather-resistant construction, and improved anti-reflective surfaces in the barrel. "

//Daniel

Tack, Omar! En riktigt bra länk till LL med testbilder och allt, precis vad jag behövde!

Kollade Canon USA, men hittade en annan text än Daniel (?!).
"This extender (...) Features a new seven-element design, and same weather-resistant design and anti-reflection internal construction as the new EF 1.4x II.

Sökte även på dpreviews forum, detta inlägg säger att den gamla 1,4x tc är lika bra som den nya, men med 2x tc skiljer det tydligt mellan modellerna.

Konverter i motljus?

Efter att ha kollat ordentligt på testbilderna på Louminous Landscape och funderat lite över detta med bättre antireflexbehandling är jag fortfarande osäker.

Jag ska använda den tillsammans med ett EF 400/2,8 II. Hur är det att fota med konverter och stort tele i motljus? Kommer det att bli tydliga försämringar (jämfört med utan tc) oavsett om jag använder version I eller II av Canons 2x tc?

Någon som vet eller kan gissa?

mvh Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto