Annons

Skillnad mellan två objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kantorn

Medlem
Jag skall köpa ett porträttobjektiv och är lite osäker på vilket jag skall välja, Jag har tittat på Nikon Af85/1.8D och Tamron AF SP 90/2.8 Mackro Di. Jag sett att Tamron är skarpare än Ninons i ett MTF test. Hur stor skillnad är det i verkligheten på en förstoring på ca.40x30cm?
Jag funderar sedan om jag kommer att sakna den större bländare som Nikon har. Skillnad i bokeh, kontrast m.m. ???
Jag skall mest ta utomhusbilder och porträtt på personer.

Är det någon som hur dessa objektiv eller har någon synpunkt på detta så vore jag glad!

MVH Anders

Jag vågar nog sätta en rejäl slant på att bokehn på Tamronen är betydligt bättre. Det visar iaf de bilder jag sett från 85/1.8
Jag har inte använt min Tamron som porträttobjektiv ännu, men om jag jämför bländare 2.8 och 1.8 på min 50mm så kan jag tänka mig att man skulle kunna sakna den större bländaren ibland, beroende på vad man vill göra för porträtt.
Vad gäller skärpan spelar det nog ingen större roll vilken du väljer. En del säger ju iofs att Tamronen är FÖR skarp. Porvarning, typ. :)

Använda som vanliga objektiv (dvs ej makro) är båda lite mjuka på full öppning. Nedbländade är båda extremt skarpa och du kan troligen inte se någon skillnad.

85-an fokuserar snabbare och för porträtt är möjligheten till det korta skärpedjupet bra att ha ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto