Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

skillnad på förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
jag undrar lite om någon som har canon 20d och eller minolta d7d, har förstorat sina bilder till 30*45cm.hur blir kvaliteten/skärpan?
att jag frågar om den storleken på bild är för att det är nog den största jag kommer att framkalla.....när jag väl har bestämt mej för vilken kamera det blir.

hur blir bilderna i jämnförelse med analog kamera?
och "framkallar" ni på lab?

Bilderna blir helt okej och går att göra ännu större. Labben skirver ut med mellan 10 och 15 pixlar per milimeter. Detta gör att en 6 Mpix kamera räcker till en kopia i storlek 30x20 cm utan att pixlar tas bort eller läggs till. Vid mindre storlekar kastar labben pixlar och vid större utskrifter lägger de till pixlar, alternativt så gör man det själv. Det mesta handlar om betraktningsavstånd. Större bilder står man en bit i från och då saknar ögat förmågan att uppatta detaljer.

Jag använder ett labb till vilket jag sänder in min bildfil till, som sedan kör ut den på papper helt utan att göra några ljus och färgjusteringar av bilden.

När jag provar ut ett labb brukar jag sända in några testbilder i 10X15 för att lista ut hur de exponerar bilderna. Det finns små skillnader mellan labben. Kontakta gärna labben innan och be om provkopior.

Lycka till!

men en 8 Mpix-kamera borde klara 30*45 bra, utan att ta bort några pixlar?

6 Mpix duger nog bra för mej.

ANNONS
Götaplatsens Foto