Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på fast och macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
zoomzoom skrev:
Men hur är egentligen förhållandet mellan avbildningsskalan och närgränsen. Vad jag förstått så finns det fuskmacron med avbildinngsskalan, säg 1:2. Hur räknas detta fram? Vilka faktorer är inblandade. Och vilken förstoring, för det är ju det det handlar om, har då t.ex mitt AF-S 18-70? på en given brännvidd ska man kanske tillägga.
Objektiven ändrar brännvidd både till höger o vänster. Hur mycket och vilka objektiv vet jag dock inte. Men det är ganska så många det rör sig om. Många av macroobjektiven blir kortare i brännvidd ju närmare man går. Det är också därför som förstoringsgraderna blir så måttliga trots många zoomars fantastiska närgränser.

zoomzoom skrev:
Men hur är egentligen förhållandet mellan avbildningsskalan och närgränsen. Vad jag förstått så finns det fuskmacron med avbildinngsskalan, säg 1:2. Hur räknas detta fram? Vilka faktorer är inblandade. Och vilken förstoring, för det är ju det det handlar om, har då t.ex mitt AF-S 18-70? på en given brännvidd ska man kanske tillägga som har 0,38m närgräns.
Enligt Cyberphoto har det max avbildningsskala 1:6,2. Antagligen vid 70 mm då.

Ja, iof men vaför just 1:6,2? måste finnas någon formel som man kan få fram 1:6,2 ur värdena 70mm brännvidd, 0,38meter närgräns, sensorstorlek vad vet jag, som gäller för alla objektiv. Kom igen nu alla experter här på mitt favoritforum =)

zoomzoom skrev:
måste finnas någon formel som man kan få fram 1:6,2 ur värdena 70mm brännvidd, 0,38meter närgräns
Ja, visst går det att räkna. Dock meningslöst med moderna objektiv eftersom de förändrar brännvidden vid fokusering så att de blir kortare vid närgränsen. I exemplet med ett 70 mm-objektiv på 38 cm avstånd skulle det t ex ha en avbildningsskala på ca 1:4 om det höll 70 mm vid närgränsen och alltså fokuserade enbart genom utdrag.

Här har du lite formler. Är du lat rekommenderar jag f/calc.

Vill du ta reda på brännvidden hos ett modernt objektiv måste du först mäta upp bildfältet vid närgränsen, och sen räkna bakvägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto