Annons

Skillnad på fast och macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
zoomzoom skrev:
Men hur är egentligen förhållandet mellan avbildningsskalan och närgränsen. Vad jag förstått så finns det fuskmacron med avbildinngsskalan, säg 1:2. Hur räknas detta fram? Vilka faktorer är inblandade. Och vilken förstoring, för det är ju det det handlar om, har då t.ex mitt AF-S 18-70? på en given brännvidd ska man kanske tillägga.
Objektiven ändrar brännvidd både till höger o vänster. Hur mycket och vilka objektiv vet jag dock inte. Men det är ganska så många det rör sig om. Många av macroobjektiven blir kortare i brännvidd ju närmare man går. Det är också därför som förstoringsgraderna blir så måttliga trots många zoomars fantastiska närgränser.

zoomzoom skrev:
Men hur är egentligen förhållandet mellan avbildningsskalan och närgränsen. Vad jag förstått så finns det fuskmacron med avbildinngsskalan, säg 1:2. Hur räknas detta fram? Vilka faktorer är inblandade. Och vilken förstoring, för det är ju det det handlar om, har då t.ex mitt AF-S 18-70? på en given brännvidd ska man kanske tillägga som har 0,38m närgräns.
Enligt Cyberphoto har det max avbildningsskala 1:6,2. Antagligen vid 70 mm då.

Ja, iof men vaför just 1:6,2? måste finnas någon formel som man kan få fram 1:6,2 ur värdena 70mm brännvidd, 0,38meter närgräns, sensorstorlek vad vet jag, som gäller för alla objektiv. Kom igen nu alla experter här på mitt favoritforum =)

zoomzoom skrev:
måste finnas någon formel som man kan få fram 1:6,2 ur värdena 70mm brännvidd, 0,38meter närgräns
Ja, visst går det att räkna. Dock meningslöst med moderna objektiv eftersom de förändrar brännvidden vid fokusering så att de blir kortare vid närgränsen. I exemplet med ett 70 mm-objektiv på 38 cm avstånd skulle det t ex ha en avbildningsskala på ca 1:4 om det höll 70 mm vid närgränsen och alltså fokuserade enbart genom utdrag.

Här har du lite formler. Är du lat rekommenderar jag f/calc.

Vill du ta reda på brännvidden hos ett modernt objektiv måste du först mäta upp bildfältet vid närgränsen, och sen räkna bakvägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto