Annons

Skillnad på importerat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor83

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon skillnad på ett objektiv från Sverige, USA eller Hong Kong. Eller är alla tillverkade på samma fabrik? Funderar nämligen på att köpa ett objektiv på E-bay från tyskland.

Mvh Viktor K

Torde inte vara ngt problem, bara det inte är lurendrejerier såklart.
Kolla feedbacken på säljarna innan bud.. gör upp om frakt osvosv.
Lycka till!
MVH Niclas

Den enda skillnaden är garantifrågorna.

Nikon gör som många andra separerar Europa från Asien och USA.

Nu råkar det vara så att Nikon har världsgaranti på just gluggarna... Men glöm inte att kolla så att en världsgaranti ingår i köpeskillingen. Det är rätt vanligt att den inte gör det i Asien för att ta ett exempel. Garanti får du oftast men då måste du skicka tillbaka gluggen till affären där du köpte den.

När det gäller kameror så är det glasklart. Varor köpta inom EU har en EU garanti. Så oavsett ursprungsland (inom EU) så kan du få din kamera reparerad inom EU gratis hos en Nikon representant.

Jag köpte ett 70-200 från HongKong och sparade närmare 7000 kr utan världsgaranti. Ansåg att det var värt chansen. Kan göra rätt stora reparationer för denna summa om det skulle behövas. Nu behövdes det inte så det var en trevlig besparing. Däremot behövde gluggens AF justeras tillsammans med mina alla andra gluggar och hus men det gjorde Nikon gratis. Har ingen aning om det var en engångsföreteelse eller om Nikon gör så...

Du har helt klart rätt att det är värt att chansa. Men frågan är om det är värt att chansa när man skickar efter ett objektiv. Har man riktig otur kan det ju hamna i tullen och då blir det betydligt dyrare än vad som är tänkt.

Mvh Viktor

Viktor83 skrev:
Har man riktig otur kan det ju hamna i tullen och då blir det betydligt dyrare än vad som är tänkt.
Räkna alltid med att åka på moms. Köper du dyra saker från välrenommerad firma så är risken STOR att paketet fastnar i tullen, eftersom priset står på fraktsedeln. Ber du säljaren att skriva ner priset så är du istället försäkrad till den lägre summan, vilket är en annan risk.

Viktor83 skrev:
Om man då låter en vän skicka det ifrån sin egen adress går det lättare igenom tullen då?
Ja, då slinker det nog igenom. Det finns inget som säger att det inte är en gåva dessutom. Se till att kvittot går i ett eget kuvert separat bara.

Viktor83 skrev:
Vad tror du om att köpa det på tyska E-bay?

Mvh Viktor

Inga problem alls, samma garantivillkor gäller innom EU, så i princip så är det ingen skillnad att köpa det i tex Tyskland, den enda skillnaden är väl att du inte får Svenska manualer.

Då ska jag nog testa göra på det viset.Vore ju ganska gött att få det utan moms och tull...borde spara 7000 ca.

Viktor83 skrev:
Då ska jag nog testa göra på det viset.Vore ju ganska gött att få det utan moms och tull...borde spara 7000 ca.

Vad är det för objektiv som du skulle spara 7000:- på att köpa i Tyskland ?

Du menar väl 700:- ?

/kent

Bokeh skrev:
Inga problem alls, samma garantivillkor gäller innom EU, så i princip så är det ingen skillnad att köpa det i tex Tyskland, den enda skillnaden är väl att du inte får Svenska manualer.
Jo men bara om varorna kommit in i Europa via Canons officiella distribution och varorna säljs av ett företag. Nu gällde frågan tyska E-Bay som gissningsvis precis som alla andra E-Bay är en blandning av allt ifrån seriösa säljare till rena lurendrejare och med företag och privatpersoner i en salig blandning.

Viktor83 skrev:

Nja jag tänkte mer på att köpa det från USA. Då blir det troligen nästan 7000. Det är ett 70-200 2,8 jag tänkte beställa.

Viktor83 skrev:
Om man då låter en vän skicka det ifrån sin egen adress går det lättare igenom tullen då?
Risken är kanske låg om vännen uppger ett lågt värde men försändelsen kan samtidigt bara försäkras till samma värde. Om paketet försvinner eller skadas så blir det plötsligt ett väldigt dyrt objektiv.
Nja jag tänkte mer på att köpa det från USA. Då blir det troligen nästan 7000. Det är ett 70-200 2,8 jag tänkte beställa.
Utan att leta (www.pixxass.de) hittar jag det för knappt 16000 kr i Tyskland och när jag tittar på BHPhotovideo.com blir det 11300 kr. D.v.s. skillnaden är ungefär 4400 kr. Om det fastnar i tullen blir skillnaden istället ungefär 1600 kr.

Om ens försändelse fastnar i tullen, får man då betala tull på bara varorna eller varorna inklusive frakt?

ANNONS
Götaplatsens Foto