thierrymugler
Medlem
vad är skillnaden?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vad är skillnaden?
1.8:an är rappare i fokuseringen.
Kan man verkligen säga det generellt för alla brännvidder? Men det stämmer säkert för 85/1,8 och 85/1,4. Jag är mer tveksam när det gäller 35/1,8 kontra 35/1,4.
Jag har haft bägge.
"Bägge åtta" - känt djungelordspråk.
Bägge?Jag får det till fyra par
24/1,4 och 24/1,8
35/1,4 och 35/1,8
50/1,4 och 50/1,8
85/1,4 och 85/1,8
Generellt är f/1,8-versionerna mer prisvärda. Det vill säga att priserna skiljer mer än den optiska prestandan.
Då får man även ta i beaktning att kamerasensorer inte kan ta tillvara på allt ljus när man kommer under 2.8 eller 2 i bländarvärde. Min 7D förlorar ett steg vid f/1.2. Men man kan ju vilja ha ljusstarka objektiv för bakgrundsoskärpa.Det är två tredjedels steg i ljusstyrka vilket påverkar hur mycket ljus som når sensorn och hur kort skärpedjupet kan bli.
För vissa brännvidder, som 50 mm och 85 mm är de optiska kvalitetsskillnaderna små mellan de olika versionerna.
Då får man även ta i beaktning att kamerasensorer inte kan ta tillvara på allt ljus när man kommer under 2.8 eller 2 i bländarvärde. Min 7D förlorar ett steg vid f/1.2. Men man kan ju vilja ha ljusstarka objektiv för bakgrundsoskärpa.
Bägge?Jag får det till fyra par
24/1,4 och 24/1,8
35/1,4 och 35/1,8
50/1,4 och 50/1,8
85/1,4 och 85/1,8
Generellt är f/1,8-versionerna mer prisvärda. Det vill säga att priserna skiljer mer än den optiska prestandan.
Nej,jag menar skillnaden mellan digital sensor och analog film där man förlorar mer ljus ju mindre pixlar man har och ju vidare bländare man har, se länk. http://kameratrollet.se/2016/04/17/klarar-din-kamera-nyttja-ljusstarka-objektiv/Det där tror jag inte är en riktig beskrivning. Vad du kanske tänker på är att maxbländaren ofta lider av så mycket vinjettering att det blir ljusförluster. Det vill säga att även om man har maxbländare f/1,4 så får man man inte in ett steg mer ljus för att man går från f/2 till f/1,4.
Min erfarenhet att det är så här på de flesta objektiv, även för objektiv med maxbländare f/4 eller f/5,6, Exakt hur stor skillnad det är varierar naturligtvis, men då är vi kanske nere och diskuterar tiondels steg. Det kan tilläggas att även avståndet påverkar ljusgenomsläppet. Ett makroobjektiv kan tappa 2 steg vid närgränsen på grund av det så kallade utdraget.
Alltså: Det skiljer ungefär ett steg i ljusgenomsläpp vid maximal bländaröppning för 85/1,2 och 85/1,8. Men 85/1,2 släpper igenom mer ljus vid f/1,8 än vad 85/1,8 gör vid f/1,8 pga skillnad i vinjettering.
Skillnaderna i skärpedjup vid maxbländare har man mycket riktigt alltid.
Nej,jag menar skillnaden mellan digital sensor och analog film där man förlorar mer ljus ju mindre pixlar man har och ju vidare bländare man har, se länk. http://kameratrollet.se/2016/04/17/klarar-din-kamera-nyttja-ljusstarka-objektiv/
Ser ut som jag skrivit fel i länken med D30 där lika exponering skulle varit 1/2sek och inte 1/3 sek.
Jag har bägge och 1,4:an är ruskigt skarp (manuell).
1,8:an är lika bra (autofokus) men känns plastigare.
Smaksak kan jag tycka.