Annons

Skillnaden mellan 1000 D och 450 D

Produkter
(logga in för att koppla)

MoniQ90

Medlem
Vad är den egentliga skillnaden? :)
Har kollat runt på forumet och man läser ganska ofta att 450D ör "bättre", men vad är det som gör den bättre?
Är man inne på t.ex netonnets hemsida så kan man jämföra kamerorna, men jag tycker inte att man hittar några större skillnader. Det som jag kan se är väl att 450 D har fler Megapixlar, har större skärm, är pyttelite större och är pyttelite tyngre.

Fler fokuspunkter, sju på 1000D och nio på 450D. 450D har även spotmätning vilket inte 1000D har.

450D kan ta drygt tre bilder per sekund i råformat medan 1000D bara kan ta en. Med JPG är de lika snabba.

Skillnaderna är inte jättestora. 450D är aningen mer en kamera för hobbyfotografen och 1000d för semesterfotografen. Valet är mycket upp till priset. 1000D säljs numer oftast med 18-55 utan IS istället för med IS. IS är en bra funktion

Spotmätningen är värd mellanskillnaden bara den...

Till 1000D kan man inte heller använda trådlös utlösare.
Skärmen på 1000D är mindre än på 450D.
Min personliga uppfattning är att den är bättre på 1000D än 450D.

Det är när kameran ljusmäter på en liten del av centrum i bilden istället för att ljusmäta på hela bilden.

Men 1000D är bättre på en punkt den har auto iso vilket är mycket bra att ha för nybörjare som kanske inte vill hålla på och ställa isot själv

Nyvaken? :)

..Precis, som du skrev tidigare så har 1000D inte det. Därför frågade William (som själv har 1000D) vad det är, han ville väl veta vad han saknar.

Spotmätning kan vara "låst" till centrumpunkten ja, men många kameror har länkat till AF punkter.

tack för alla svar. :)
Nu känner jag att jag har mer koll på vad jag kommer sakna ifall jag köper en 1000D istället för en 450D. Mediamarkt här i jönköping har den för 5000kr inkl objektiv. Så jag kör nog på den.

Har dock inte riktig koll på hur spotmätning fungerar, men antar att det ör något jag får lära mig att använda med tiden ^^

Du mäter ljuset i en punkt, en "spot", istället för att mäta lite varstans i bilden.
Denna punkt är i dagens Canonkameror alltid i mitten, om min inte investerar i en 1D.

Exempel: En person står i skuggan, men bakgrunden är solbelyst. Mäter kameran över hela bilden blir personen mörk. Med spotmätning kan du få personen rätt exponerad, till priset av en överexponerad bakgrund. Men om det är personen som är det viktiga och man inte kan belysa henne extra (blixt), då har man inget val.

1000D har däremot utsnittsmätning som mäter på en yta av 10 procent av bildytan. Det fungerar som regel lika bra att använda som spotmätning.

ANNONS
Götaplatsens Foto