Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skillnaden mellan FL36 och FL36R

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Hej! Jag skall skaffa mig en extern blixt till min Olympus E-510 och funderar på Olympus FL36 nu när den är på utförsäljning till ett bra pris. Vad är eg skillnaden mellan dem rent konkret, det står att den nya blixten fungerar trådlöst men innebär det att om jag har FL36 och kör med fjärrkontrollerad exponering att inte blixten hänger på då? Är det nån som kan reda ut begreppen lite för mig? Är det lönt att skaffa FL36R istället och i vilka praktiska situationer är den bättre?

Hej Karin, än så länge stödjer inte E510 trådlösa blixtar så för dig blir det ingen skillnad med eller utan R.
E510 kanske kan få den funktionen genom en uppdatering i framtiden men det vet vi inget om.

E3 och kommande E420 + superzoomarna SP560 & SP570 är de enda Olympuskameror som fult ut stödjer trådlös blixt idag. Med det menas att du t ex kan hålla blixten i handen och kameran styr effekten så att bilden exponeras korrekt.

Köp FL-36 är mitt tips, den är ruskigt prisvärd just nu och så länge du har den på kameran är det samma funktion som R-modellen.

Ang FL36 och FL36R

Tack Henrik för ditt svar. Det var väldigt bra att du ville förklara lite för mig..nu vet jag lite mer. Stöder inte E-510 den nya blixtvarianten så är det ju ingen idé att satsa på den. Då ska jag skynda mig att beställa FL36 innan den tar slut. Mycket tack för hjälpen! /mvh Karin

ANNONS
Götaplatsens Foto