Annons

Skillnader mellan 430 EZ och de nya EX blixtarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Vet att de nya har bättre TTL mm, men hur mycket skiljer det egentligen i kvalitet på bilderna?

Är det bara så att de äldre är mindre av "sikta och skjut" blixtar? Kräver lite mer inställningar och kompensering vill säga... Eller hur ligger det till?

javisst, batteritid och uppladdningstid vet jag också skiljer men utöver detta.

Edit: Hur mycket är en beg. 430 EZ värd i bra skick?

Den största skillnaden är nog att nya EX-blixtarna fungerar (med automatik) på digitala systemkameror vilket EZ inte gör. Ska du fota med en D-SLR är valet därmed ganska enkelt.

Jag gillar 430 EZ. Den ger allt man behöver och för mitt vederkommande lite därtill. Nu fotar jag digitalt och blixten blir liggande som damsamlare..
De större EZ-blixtarna har hållit sitt begagnatpris högt men fallit en del nu när många fotar dslr.
Rekommenderas!

MVH Niclas,

Låter ju lovande det!

Min tanke är att eftersom jag tänker fortsätta plåta analogt ett bra tag till har jag att välja på att vänta med att skaffa en EX 430 kanske ett år eller skaffa en beggad EZ omgående för ca 500-600 kr.

En fråga: Hur snabbt laddar EZ 430? Och vad skiljer 430 från 540?

Tycker nog att det borde vara fler som har erfarenhet av EZ blixtarna...

För att konkretiserna mina frågor lite:

1) Hur mycket skiljer det i laddningstid mellan EZ 430 och EX 430? Och är EZ 540 snabbare än EZ 430?

2) Vad skiljer mellan EZ 430 och EZ 540?

3) Hur skiljer sig inställningsmöjligheterna mellan EZ 430 och EX 430?

4) Hur mycket är en beg. EZ 430 värd om den är i bra skick?

Jag vet inget om skillnaderna blixtarna emellan.

Har sett att EZ 540 går för runt 1500 i mkt bra sick. Skulle tro att en EZ 430 går för runt 800 i mkt bra skick. En sliten 430 blixt borde gå att hitta för runt en femhundring skulle jag tro..

Mvh Niclas,

En fördel med 430EX är att den går att använda (som "slav") i ett trådlöst TTL-system. Om det sedan motiverar ett betydligt högre pris är en annan femma.

Klick-en skrev:
En fördel med 430EX är att den går att använda (som "slav") i ett trådlöst TTL-system. Om det sedan motiverar ett betydligt högre pris är en annan femma.

Ok, kan ju vara bra med tanke på framtiden kanske. Men, är det inte lite konstigt att de gamla blixtarna inte fungerar som det? Har man inte använt blixtar på det viset förr, innan digitalarnas intåg, eller?

defiant skrev:
från EOS3 (alagot) och senare så är det stöd för E-TTl som EZ blixtarna saknar. så har deu en senare analog så kan du inte utnyttja automatiken fullt ut..

Ok, har en Eos 30V med ETTL-2. Fungerar inte EZ blixtarna med den då eller? Eller är det bara att jag inte kan utnyttja ETTL?

mange78 skrev:
Ok, har en Eos 30V med ETTL-2. Fungerar inte EZ blixtarna med den då eller? Eller är det bara att jag inte kan utnyttja ETTL?

du kan definitivt inte utnyttja E-TTL, men vanlig TTL borde funka.. men törs inte ta gift på det.. Jesper borde kunna ssvara på det.

defiant skrev:
du kan definitivt inte utnyttja E-TTL, men vanlig TTL borde funka.. men törs inte ta gift på det.. Jesper borde kunna ssvara på det.

På de analoga husen med E-TTL har också TTL (och A-TTL). Så EZ-blixtar funkar.

En del TTL-sensorer är centrumvägda och en del 3-zons. E-TTL automatiken använder den vanliga ljusmätaren med oftast 35 zoner.

ANNONS
Götaplatsens Foto