Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skitbra analog kompakt som går att stänga av blixten på

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jaja, har sett att det finns diskutioner i detta ämne redan, men dessa glider bara in på digitalt VS analogt eller mätsökarkameror runt 10000-kronorsklassen..

Är ute efter en bra analog kompakt med skarp optik och jättebra ljusmätning och som dessutom går att stänga av blixten på.

Vilken är den bästa analoga 35mm-kompakten man kan få för runt 500 spänn begagnad?

Jag ställer alltså riktigt höga krav på denna kompaktkamera så semesterbilderna från teneriffa som "blev bra" kanske inte riktigt räcker som argument..

Svårt att säga vad som krävs för att du skall bli nöjd. Vet ej om prisklassen räcker. Själv har jag en Olympus My 2 med fast 35mm f/2.8:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1667
Den går att stänga av blixten på (dock tappar den inställningen när man slår av kameran). Skall även duga exponeringsmässigt för diafilm, det har jag ej testat själv då jag snart gick över till systemkamera.
Men det finns ju andra erkännt bra klassiker som jag inte testat själv, t.ex. Ricoh GR1S.

Bra analog kompakt!

Det blir nog lite svårt att få tag i en skitbra kamera för 500 kr. Men en Olympus Mju 2 kostar ju bara ca 900 kr. Hade en sådan en sommar och den var hyfsad för dia. Men Leica Minilux (40 mm 2.4) tar med Velvia 50 bilder så man nästan tappar hakan. Samt Ricoh GR1s (den är inte fy skam heller). Har ej testat Minox 35 kamrorna men många lovprisar dom på olika kamera forum runt jorden. // Niklas

Lägg ut en annons under köpes och se vad du blir erbjuden! Det är så subjektivt vad man gillar.

En begagnad Leica AF-C1 med 40/2,8 och 80/5,6 kan man säkert få för 500:-. Optiken är mycket skarp och jämförbar med motsvarande SLR-optik enligt tester i foto-pressen när den kom. Ganska dyr då (tror jag betalade över 2000 för min när jag köpte den kring 1990). Ett mera praktiskt, enkelt och användbart bildredskap får man leta efter. AF och exponering ställs vid halvt avtryck. Du kan alltså låsa focus och exp och sedan komponera om bilden för att få rätt exponering. Den exponerar fantastiskt bra och blixten kan stängas av eller sättas på manuellt med knapparna på sidan. Mycket praktiskt då man kan använda upplättningsblixt vid motljus på dagen och stänga av blixten när dan automatiskt kopplas in vid långa slutatider. ISO-omfång 50-3200 och DXkodad. Vid icke DX-kodad film ställs 100 Iso in automatiskt. Omfång vid 100 Iso och 40mm EV6 (1/8 bl2,8) - EV17 (1/400 bl18). Vid 80mm EV8 (1/8 bl5,6) - EV19 (1/400 bl 36).

Inte så kompakt och liten men ändå ergonomiskt perfekt utformad för handen. Ett redskap för bilder helt enkelt.

Ps. Vår AF-C1 har åkt i golvet några gånger (då även våra barn använde den när de var små) så att plastskarvarna glipar på ett ställe, men den fungerar lika bra ändå.Ds

Bilagor

• af-c1.jpg
    af-c1.jpg
    81.9 KB · Visningar: 304
Senast ändrad:
För 500 spänn så kanske man inte ska ha allt för höga krav. Min absoluta favorit är Minolta AF-C med löstagbar blixt (original). En av de första autofokuskompakterna med både bra autofokus och ljusmätning. Dessutom med ett jättefint objektiv med ljusstyrka 2,8. Kompakt som en Minox men snabbare pga autofokusen. Självutlösare och manuellt valbar ISO (50-400 endast). Har kört dia i mina med bra resultat.

Annars en Pentax espio mini med 32/2,8 och autofokus, inbyggd blixt mm mm, men den tappar också inställningarna när den stängs av.

ANNONS
Götaplatsens Foto