Annons

Skitig CCD vad gör man och hur görman

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ett antal olika sätt, allt från att lämna in den till att köpa en sats med "sensorswabs" som man kan putsa med. Första gången (efter ett halvt års användande) jag rengjorde min sensor räckte det med apotekets gummiblåsa.

Sök på sensorrengöring, finns en hel del på forumet.

Ah tack för hjälpen! Jo jag är medveten om att det inte gör helt rent. Men hittils har jag bara fått två små prickar som dyker upp under längre exponeringar så tänkte jag skulle pröva denna metod med blåsning då det känns som den säkraste. Om det sitter kvar får jag väl börja kålla på andra sätt att göra rent på. tyvärr kållade jag några minuter försent annars hade jag kunnat kuta ned och köpt en sån nu påengång. aja..får bli imorgon istället.

Såg att man ska stänga av kameran helt innan man byter objektiv. När strömmen är på suger CCDn formligen åt sig damm tydligen. Kan minska risken för skräp om det funkar.

aolsson skrev:
strömmen är på suger CCDn formligen åt sig damm tydligen. .

Måste bara fråga. Är det där sant eller bara som det sägs någonstans? Dessutom är det väl inte CCD man rengör utan antialias-filtret?

*funderar och då måste man ju fråga* .

Apotekets blåsboll

Apoteket har en blåsboll för 26 kr, köpte en idag.
Nån vaxkur behöver inte inte inhandlas, det går bra att bara köpa en blåsboll.

Gatufoten skrev:
Måste bara fråga. Är det där sant eller bara som det sägs någonstans? Dessutom är det väl inte CCD man rengör utan antialias-filtret?

*funderar och då måste man ju fråga* .

Jag har sett detta dementeras på många håll. Vilket man ska tro på vet jag inte dock.

Ivfsh så är ju inte CCD:n igång när slutaren och spegeln är nere(?). Dessutom sitter ju slutaren för och stoppar eventuellt damm.

Däremot kan det ju vara bra av andra anledningar att stänga av kameran när man byter objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto