Annons

Skräå innanför frontlinsen på Ef 70-200/2.8L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Märkte för ett tag sen att jag fått skräp innanför frontlinsen på mitt Ef 70-200/2.8L IS. Objektivet är 1,5 år gammalt. Jag mejlade Canon och sa att det är inte så bra presterat av ett objektiv i den prisklassen som dessutom är tätat mot damm och väta.

Canon svarade att för att de ska kunna bestämma om det går på garantin, så måste jag skicka in objektivet först till dem. Har aldrig tidigare behövt skicka något till Canon, så jag frågar er som har erfarenhet:

-Tar det en evighet innan man får tillbaka objektivet?

-Kostar det att få objektivet undersökt om de bestämmer att det inte går på garantin?

-Vad är oddsen att Canon står för rengöringen? Dvs, brukar de någonsin ta sånt på garantin om det har förflutit mer tid än ett år?

När den vanliga garantin gått ut så tror jag att varje fall bedöms individuellt. Om det är skräp av den art som ej kan anses skäligt i deras ögon efter så pass kort användning så står de nog för hela kalaset. Om de frånsäger sig ansvar så lär du under alla omständigheter få stå för deras returfrakt, kanske också det ordinarie priset för ett kostnadsförslag. Vet inte vad de tar för ett sådant idag. För ca 8-9 år sedan gick det på 250 kr om jag minns rätt. Vad gäller tiden, så får du räkna med minst 10-14 dagar men det kan tyvärr dra ut på betydligt längre än så om du har otur. Jag tror att Canon Svenska är rättvisa i sin bedömning om vem som bär ansvar eller inte.

Jag lämnade in min kamera (30D) för problem med bla spegeluppfällningen som fastnade. Jag lämnade in den den 19/2 till Bild & ljudservice (Linköping). De har tydligen ingen egen service ännu på kameror så de skickade den vidare till InfoCare och sedan dess har jag inte hört ett pip.

Börjar bli riktigt trött på att vänta och hela våren har snart försvunnit :(

Så dessa ställen kanske du skall undvika om du vill ha tillbaka objektivet innan hösten.

Jag har varit 2ggr hos stockholms centralservice, men då lämnat in sakerna personligen. Jag har fått vänta 1-2 dagar de två gångerna. Men då har vi pratat om justeringsfel, och inget som behövt bytas.

Deras rykte har inte varit så bra tidigare, men min personliga erfarenhet är att dom är jättetrevliga och hjälpsamma.
De bjöd på sensor/kamerarengöring sist jag var där...

Edit: Ring först och fråga om väntetid. Det beror helt på NÄR man lämnar in på året...

Idag fick jag hämta kameran. Tyvärr fick jag veta att de inte hade lagat kameran (trots 1,5 månaders väntan). Det är inget fel på den enligt dem. De hänvisar bara till Canon support. Får väl hoppas de kan lösa mitt problem med spegeluppfällningen.

När jag kommer hem och skall testa kameran igen, så ser jag att jag har fått tillbaka en D30. Jag lämnade dock in en 30D. Så vi får väl se om/när jag får MIN kamera :(

¿prodigy¿ skrev:
Idag fick jag hämta kameran. Tyvärr fick jag veta att de inte hade lagat kameran (trots 1,5 månaders väntan). Det är inget fel på den enligt dem. De hänvisar bara till Canon support. Får väl hoppas de kan lösa mitt problem med spegeluppfällningen.

När jag kommer hem och skall testa kameran igen, så ser jag att jag har fått tillbaka en D30. Jag lämnade dock in en 30D. Så vi får väl se om/när jag får MIN kamera :(
Lite off topic, men angående Canons support. Jag ringde de för en tid sedan (ca tre veckor), ville kolla när canons nya 16-35 2,8 skulle finnas tillgänglig i butik. Han på supporten knappade lite på datorn och menade på att den redan fanns i butik. Jag förklarade för honom att det var högst osannolikt och han höll efter en stund med mig. Efter lite, som jag antar kliande i huvudet från hans sida, så ger han mig rådet att ringa någon av de större Expertbutikerna. Utav någon anledning så skulle de ha bättre koll på leveransdatum än Canons egen support. Mycket märkligt svar, eller vad tycker ni.

Skulle tro att vad som tas på good-will kontot efter garantitidens utgång beror på vilken person man råkar träffa på.

Tidigare denna vinter lämnade en vän in sin A-serie kompakt till Canon i Upplands Väsby. Ett par stift i minneskorthållaren var bockade och garantitiden var passerad sedan ett halvår.

Han hade vid telefonkontakt med supporten fått beskedet att det skulle kosta ca. 1.000:-
Jag gav honom dock tipset att tala om att kameran endast använts med ett och samma SanDisk kort hela tiden.

Vid avhämtning av kameran ett par veckor senare fick han beskedet att reparationen var kostnadsfri.

Skulle även tro att sådant som pedantskötta prylar har ett klart övertag vid en bedömning.

Vill bara berätta hur det går för mig och InfoCare. Idag hade min kamera äntligen blivit klar, men de hittade inget fel på den. De skrev bara att det kan vara fel på objektivet eller minneskortet.

Jag hade dock med mig alla prylar, så jag testade på plats. Slutaren/spegeln fastnade vid första bilden. Samma sak med alla olika objektiv och minneskort (olika märken). Det blir helt svart i sökaren efter man har tagit en bild och du måste stänga av och på för att den (med lite tur) skall hoppa till rätta.

Den var även andra fel: Man ser inte vilken punkt kameran fokuserar på i sökaren. Kameran visade även en massa symboler och prickar (i displayen) när jag hade stängt av kameran. De försvann först när jag tog ut minneskortet.

Jaja, jag visade killen på Ljud & Bild och han intygade att han oxå såg att kameran var trasig, så nu är den skickad igen...och jag får snällt vänta några veckor/månader till :(

ANNONS
Götaplatsens Foto