Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrammel i mitt EF 100-400 L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekebojanne

Aktiv medlem
Kan inte få skärpa i bilderna med objektivet, varken med AF eller MF. Skakar jag objektivet låter det som om något är löst innuti. Har provat med en 300D och en 20D, men får samma bekymmer med bägge kamerorna. Finns det någon mer här på fotosidan som haft samma fel på något objektiv?
/Janne

Kan vara så illa att det är IS-paketet som lossnat. Det ska inte skramla.. Det finns rapporter om att det kan inträffa har jag för mig.

Vad innebär detta för min del? Blir förståss av med objektivet X antal veckor till Centralserv.
Men är det någon som har nå´n hum om vad kalaset kommer att kosta?
/Janne

Oj så tråkigt!

Jag föreslår att du kontaktar Canon för en snabb telefonkonsultering av vad som KAn vara felet. Sedan så får/fixar du nummret till servicefirman närmast dig och skickar. (+ läs mitt Ps nedan!)

Jag skulle tippa på "runda slängar 3500,-sek" om det är IS,en som Jesper E gissar på. Men lita inte på den siffran,, jag vet inget säkert, bara så att det är sagt;)

Min erfarenhet av Canonservice (ENbart i Norge!) är att det också kan gå fort. Servade ett EF300 2,8L två gånger och det tog som längst 6 dagar om jag inte minns fel.

Mvh Niclas,

Ps, Ett tips är ju att pressa på lite, servicfirmorna konkurrerar ju också med varandra så varje firma vill ju serva (borde ju det i alla fall). Jag har (behövde inte ljuga,) båda gångerna haft mycket bråttom pga resa + kurs och fick hitta den som kunde och senare lovade att fixa problemet fort. Då handlade det om justering och rens av de såkallade fokuslamellerna så det krävdes inga delar, vilket kan bidra till längre returtid..ds

Senast ändrad:
Tog kontakt med Stockholms Central Service i morse och berättade vad som hänt med mitt objektiv. Killen jag pratade med kände igen symtomen, hade tydligen varit med om det tidigare.
Det skulle ta mellan en till två veckor, beroende på att det var "tjockt" nu......
Vi får väl se, mitt batterigrepp hade dom i två månader.
/Janne

Ja, två veckor kanske man måste räkna med. Men det är heller inte så farligt,, När man väl har det hemma igen i fungerande skick.

Det löser sig, och det är ligger ju en viss "tröst" i att de vet vad som är felet,
Så att det inte bara ligger där på hyllan med en påklistrad lapp där det står en massa gissningar.

Mvh Niclas,

Pröva med RCC i Mölndal (Adress på Canons hemsida) ÄR av den uppfattningen att det går snabbare där.

Ville bara berätta att jag nu fått tillbaka mitt EF 100-400. "Demontering för rep. av zoom. Injustering, kontroll", står det på följesedeln.
Summa arbete: 1280:-
Allt frid och fröjd!
Hälsn. Janne

Yes roligt att höra! Så flott att det gick rättså fort ju, eller till och med väldigt fort!

FotaPå nu med det finfina objektivet ditt!
MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto