Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva HTML på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

dovearea

Avslutat medlemskap
Hej.

Korkad fråga eller ej?

Som nybliven Mac-ägare undrar jag hur man gör för att skriva HTML på Mac? På Windows-burken kör jag vanliga "Anteckningar" och motsvarigheten på Mac'en måste väl vara "Textredigerare"? Men det funkar inte att spara som .html i textredigeraren.

Finns det något sätt att komma runt det eller finns det något annat program man kan ladda ned där det går att skriva html. Jag vill inte köra program som Dreamwever utan jag vill skriva själv.

Tacksam för svar.

Finns inte Emacs även till Mac? Du får googla lite efter det.
*Varning* Du kommer träffa många linux & Unix länkar så - linux - unix -alla andra *uix operativsystem kan var bra att ta med i söksträngen.

Det går att ställa in TextEdit så att du kan editera HTML-filer precis som i notepad.

Ursäkta svengelskan:

Gå in i "preferences", kryssa i "ignore rich text commands in HTML" och att nya dokument ska vara "plain text".

Nome Nescio skrev:
Emacs är värt allt besvär när man väl lärt sig.
Visst är det det. Men de flesta ger upp innan de blivit tillräckligt bra.

Den Emacs som kommer med MacOSX är inte XEmacs, man kan alltså inte använda musen mm. Inte direkt lysande integration med MacOSX grafiska gränssnitt. Men är man van vid Emacs så är det jättebra att den finns.

Och det är inte mycket svårare än MS Word...
Ser inte riktigt det som reklam för Emacs ... :)

CandyStore skrev:
Ahh... Coolt! :D Då blir det ju nästan som förr :D Märkte dock att det blev problem med å ä och ö, finns det något enkelt sätt att lösa det på?
Det har med teckenuppsättningen och teckenkodningen att göra. MacOSX har använder sig av UTF8-kodad Unicode som standard. Till skillnad från Windows som har Latin-1 som standard. Därför blir å,ä,ö annorlunda.

Man kan spara i Latin-1 i TextEdit, men då måste man också öppna i Latin-1. Det går att ställa in Latin-1 som standard i inställningarna, men då kan det nog bli svårt med andra texter.

Mitt förslag är att spara i UTF8, men ange i HMTL:en att sidan är kodad i UTF8 (det finns någon meta-tagg för det). Det borde fungera, rent teoretiskt.

Tusan, man är som en nybörjare på datorer igen när man byter system ;D
Hehe, och välkommen, är själv nykonverterad sen ett år tillbaka. Har iofs Unix-vana, så det var lite enklare.

marma skrev:
Visst är det det. Men de flesta ger upp innan de blivit tillräckligt bra.

Ser inte riktigt det som reklam för Emacs ... :)

Det var ungeför så som jag menade, Emacs är faktiskt enklare att lära sig än Word. Detta eftesom World har så många gömda funktioner. Att programet sedan är proppat med skit som ingen någonsin använder gör inte saken bättre.

CandyStore skrev:
Jag vill inte köra program som Dreamwever utan jag vill skriva själv.

Jag "hårdkodar" uteslutande men använder Dreamweaver. Mycket trevligt program att skriva HTML+diverse script i, om man har tillgång till programmet. Så det ena utesluter absolut inte det andra.

marma skrev:
Mitt förslag är att spara i UTF8, men ange i HMTL:en att sidan är kodad i UTF8 (det finns någon meta-tagg för det). Det borde fungera, rent teoretiskt.
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>

Ja, trots den extremt rika floran textredigerare till Windows så är BBEdit något jag saknar från macen.

jimh skrev:
Ja, trots den extremt rika floran textredigerare till Windows så är BBEdit något jag saknar från macen.

En av få programvaror som lever upp till sin marknadsföringsslogan. Som i det här fallet är ödmjuka "It doesn't suck".

jimh skrev:

Det är inte samma hemtrevliga känsla som BBEdit, men Crimson Editor har alltid funkat bra för mig under Windows.

Har Xemacs både under MacOS X och Windows också, men det känns på något sätt fel...

Jag måste säga att BBEdit är väldigt överprissatt. Den är trevlig men levererar inte så mycket som den kostar.

(obs att det _inte_ är menat att starta ett editor-vals-krig utan bara är menat som råd till dem som letar)

hej/Johan

CandyStore skrev:
Ahh... Coolt! :D Då blir det ju nästan som förr :D Märkte dock att det blev problem med å ä och ö, finns det något enkelt sätt att lösa det på?

marma skrev:
Det har med teckenuppsättningen och teckenkodningen att göra. MacOSX har använder sig av UTF8-kodad Unicode som standard. Till skillnad från Windows som har Latin-1 som standard. Därför blir å,ä,ö annorlunda.

Man kan spara i Latin-1 i TextEdit, men då måste man också öppna i Latin-1. Det går att ställa in Latin-1 som standard i inställningarna, men då kan det nog bli svårt med andra texter.

Eller så använder man bara html-ekvalenterna för å,ä och ö.

Å: &Aring;
Ä: &Auml;
Ö: &Ouml;

för små tecken, gör bara första tecknet i ekvalenten liten.

å: &aring;
ä: &auml;
ö: &ouml;

det ska fungera med alla på marknaden förekommande webbläsare.

ANNONS
Götaplatsens Foto