Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare Canon ip4300 Bläck förbrukning

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Hej.

Jag har precis köpt en Canon ip4300 skrivare.

Nu Har jag lovat min sambo att fota på deras fågelträff och ha med skrivaren och skriva ut bilder till dom fågelägare som vill ha det.

Så nu kommer en fråga i och med att jag skall räkna ut ett pris på detta jag hade inte tänkt att tjäna något på detta men har någon koll på hur många a4 sidor i bild patronerna kan räcka måste ha lite mer fakta för att räkna ut ett pris och även veta hur många reserv patroner jag behöver ha med mig.

Anders Schröder

Ok har nu pratat med canon och fick dessa uppgifter av dom.

A4

Svart pigemt 1547 st = 0,09 Kr A4
Svart 652 st = 0,19 Kr A4
Cyan 193 st = 0,64 Kr A4
Magenta 135 st = 0,92 Kr A4
Yellow 145 st = 0,86 Kr A4

Pris per A4 i färg 2,7 Kr

Låter detta rätt blev lite förvånad trodde det gick åt mer bläck att skriva foton.

Anders

Ps fick uppgifterna i 10*15 som jag räknat om till A4.

Priserna för patronerna tog jag Inets priser på orginal patroner.

Det beror på hur mycket av A4:an som skall färgas in. Skrivartillverkarna använder olika täckningsgrad när dom beräknar skrivarförbrukningen. Vanligtvis använder dom inte 100% utan ett lägre värde.

Min IP4200 som vad jag förstår är i stort identisk med din 4300 kostar ca 7-8 kr per utfallande A4 i färgkostnad. Jag har mätt faktiskt förbrukning och inte beräknad och mina siffror baseras på ca 1500 utskrifter.

Med de Ilford Gallerie papper jag använder (kostar ca 700 kr per 100 st) så blir det runt 14 kr per utfallande A4.

Utfallande betyder, om du inte känner till begreppet, att absolut hela arket färgas in. Inga vita kanter eller andra vita områden (än de som ingår i bilden såsom moln mm).

ANNONS
Götaplatsens Foto