marco skrev:
Det finns en RIP som heter QTR som gör nästan samma sak för $50 
Edit: länk...
länk till QTR
Jag har ingen erfarenhet av Imageprint men tänker att skaffa det till min Epson R 2400 så fort det kommer. Jag lekte lite med QTR (tillsammans med en gammal Epson SP 1200) och det funkar. Men jag tror inte att man kan jämföra det med Imageprint. Nu har jag aldrig arbetat med Imageprint men väl laddat ner en trial av det och dessutom sett vad andra kan prestera med det. Jag törs nog påstå att Imageprint är bättre å de föesta punkter än QTR, och det är väl rimligt med tanke på prisskillnaden.
Jag tycker också att Richard skall stsa på skrivare och RIP, Skall man få riktigt bra utskrifter och bästa möjliga ekonomi (med t.ex Imageprint kan man styra bläckmängden som skrivaren använer både för att få bästa bildkvalitet och spara på de dyrbara dropparna) ät detta nog den bästa lösningen. Varför inte börja med en begagnad Epson 2100 och QTR och sedan växla upp till Imageprint om det behovet finns.
Det finns idag ganska många A3-skrivare som klarar svartvitt relativt bra utan RIP eller tredjepartslösningar som t.ex Piezography. I samband med att jag köpte min R2400 för någon månad sedan gjorde jag en ganska omfattande koll av skrivarutbudet och kom fram till att de skrivare som allmänt fick bäst betyg för sina sv/v utskrifter var Epson R2400 och HP 8750.
HP är mycket billigare (ca. 5000

än Epson (ca 10.000

och valet borde vara givet. Problemet med HP:n är att dess Vivara-bläck måste användas tillsammans med HP papper för att hålla länge. HP:s papper är gjort med en teknik som kapslar in bläcket för att skydda det mot tidens tand. Med andra papper är hållbarheten en öppen fråga. Dessutom HP har inte så många papper att välja mellan och jag tycker att en del av charmen med bläckstråletekniken är att kunna experimentera med olika papper.
Epson R2400 använder pigmentbläck som har är långlivat utan hjälp av specialkonstruerat papper (därmed inte sagt att pappret inte påverkar livslängden). Detta faktum, plus att jag använt pigmentbläck tidigare (Piezography) gjorde att jag tills slut köpte R2400 även om jag tycker att den är hutlöst prissatt. Men det är en väldigt bra skrivare som, som sagt, presterar riktigt bra sv/v utskrifter "out of the box".
Du kan också titta på Epson R 1800, Epson 2100 och Canon I 9950 som säkert också ger bra sv/v utskrifter. Enligt de testar jag läst ligger de dock lite efter HP 8750 ich Epson R2400.
Hoppas att du är lite klokare.
Mvh
Fredrik