Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare för svart/vita foton

Produkter
(logga in för att koppla)

rili

Medlem
Har försökt att hitta bra information om vilken bläckskrivare som skulle vara bäst lämpad för utskrifter av foton i svart/vit. Men jag blir inte klokare av det jag hittar på webben. Finns det någon som har någon egen erfarenhet av att använda skrivare som är ger bra utskrifter av S/V foton?

Skrivaren skall också kunna hantera utskrifter i färg med acceptabla resultat upp till A3.

Finns det någon skrivare med en sådan kombination? Eller måste man köpa 2 separata skrivare för detta ändamål?

Tips om märke, modell och vilken prisklass man hamnar i mottages tacksamt.

MVH

Richard

Epsons modeller med pigmentbläck är poppis för s/v. Speciellt dom nya modellerna har ett förbättrat bläckset för just det. Sen finns det tredjepartsbläck som är för just svartvitt där man ersätter alla sju patronerna med endast patroner för svartvitt. Det funkar bra för fine-art men kräver lite mer pill och tar en stund att lära sig och då kan man ju givetvis inte skriva ut i färg längre.

Ett sätt att få perfekta utskrifter är att använda tillexempel en Epson skrivare 2100 o köpa en programvara som heter Image print.Du får du dels en otrolig massa olika profiler samt du kan skriva ut perfekta neutrala sv bilder.Utan det programmet är det svårt o kostar dig en massa provtrycksbilder.

Programvaran finns för epson större skrivare oxå.Jag tror den kommer komma till nya epson 2400 fast det vet jag ej säkert.Hemsidan till programmet heter colorbytesoftware.com.
Stefan ohlsson på fotosidan säljer programmet i sverige.Om du vill så kan du gå in på min hemsida o lämna din adress så kan jag skicka en liten bild så kan du få se ett exempel.
Nackdel är att programmet är rätt dyrt 5000 + moms + skrivarn för 6000 0 uppåt.
Men det är värt varenda krona tro mig.
Att få alla profiler till alla sorters papper är super.PÅ luminous-landscape har dom testat programmet.Lycka till

snap skrev:
Ett sätt att få perfekta utskrifter är att använda tillexempel en Epson skrivare 2100 o köpa en programvara som heter Image print.Du får du dels en otrolig massa olika profiler samt du kan skriva ut perfekta neutrala sv bilder.Utan det programmet är det svårt o kostar dig en massa provtrycksbilder.

Programvaran finns för epson större skrivare oxå.Jag tror den kommer komma till nya epson 2400 fast det vet jag ej säkert.Hemsidan till programmet heter colorbytesoftware.com.
Stefan ohlsson på fotosidan säljer programmet i sverige.Om du vill så kan du gå in på min hemsida o lämna din adress så kan jag skicka en liten bild så kan du få se ett exempel.
Nackdel är att programmet är rätt dyrt 5000 + moms + skrivarn för 6000 0 uppåt.
Men det är värt varenda krona tro mig.
Att få alla profiler till alla sorters papper är super.PÅ luminous-landscape har dom testat programmet.Lycka till

Det finns en RIP som heter QTR som gör nästan samma sak för $50 :)

Edit: länk...

länk till QTR

Har själv Epson 2100 och har lyckats få fram bra resultat i A3+. Däremot finns det fortfarande små tendenser till färgskiftningar i SvV som inte är helt enkla att få bort (se ovan nämnda program) samt bronzing (d v s att partier med mycket bläck i mörka delar av bilden, får ett ljust metalliskt skimmer då ljus faller in från sidan, då man använder blankt papper). De nya modellerna 2400 och 4800 ska vara ännu bättre eftersom de använder 4 olika grå/svart nyanser. Det innebär mindre färgskiftningar och ännu snyggare tonövergångar. Dessutom ska pigmentet ha kapslats in på ett nytt sätt så att det inte uppstår alls lika mycket bronzing.
MVH, Niclas Vestman
PS "Synd bara att det nya bläcket inte säljs till 2100... för jävla dåligt, bara för att de vill sälja nya skrivare.... urk för dålig behandling av gamla kunder. Borde bara vara att fylla nya bläcket på gamla patroner och uppdatera drivrutinerna"

marco skrev:
Det finns en RIP som heter QTR som gör nästan samma sak för $50 :)

Edit: länk...

länk till QTR

Jag har ingen erfarenhet av Imageprint men tänker att skaffa det till min Epson R 2400 så fort det kommer. Jag lekte lite med QTR (tillsammans med en gammal Epson SP 1200) och det funkar. Men jag tror inte att man kan jämföra det med Imageprint. Nu har jag aldrig arbetat med Imageprint men väl laddat ner en trial av det och dessutom sett vad andra kan prestera med det. Jag törs nog påstå att Imageprint är bättre å de föesta punkter än QTR, och det är väl rimligt med tanke på prisskillnaden.

Jag tycker också att Richard skall stsa på skrivare och RIP, Skall man få riktigt bra utskrifter och bästa möjliga ekonomi (med t.ex Imageprint kan man styra bläckmängden som skrivaren använer både för att få bästa bildkvalitet och spara på de dyrbara dropparna) ät detta nog den bästa lösningen. Varför inte börja med en begagnad Epson 2100 och QTR och sedan växla upp till Imageprint om det behovet finns.

Det finns idag ganska många A3-skrivare som klarar svartvitt relativt bra utan RIP eller tredjepartslösningar som t.ex Piezography. I samband med att jag köpte min R2400 för någon månad sedan gjorde jag en ganska omfattande koll av skrivarutbudet och kom fram till att de skrivare som allmänt fick bäst betyg för sina sv/v utskrifter var Epson R2400 och HP 8750.

HP är mycket billigare (ca. 5000:) än Epson (ca 10.000:) och valet borde vara givet. Problemet med HP:n är att dess Vivara-bläck måste användas tillsammans med HP papper för att hålla länge. HP:s papper är gjort med en teknik som kapslar in bläcket för att skydda det mot tidens tand. Med andra papper är hållbarheten en öppen fråga. Dessutom HP har inte så många papper att välja mellan och jag tycker att en del av charmen med bläckstråletekniken är att kunna experimentera med olika papper.

Epson R2400 använder pigmentbläck som har är långlivat utan hjälp av specialkonstruerat papper (därmed inte sagt att pappret inte påverkar livslängden). Detta faktum, plus att jag använt pigmentbläck tidigare (Piezography) gjorde att jag tills slut köpte R2400 även om jag tycker att den är hutlöst prissatt. Men det är en väldigt bra skrivare som, som sagt, presterar riktigt bra sv/v utskrifter "out of the box".

Du kan också titta på Epson R 1800, Epson 2100 och Canon I 9950 som säkert också ger bra sv/v utskrifter. Enligt de testar jag läst ligger de dock lite efter HP 8750 ich Epson R2400.

Hoppas att du är lite klokare.

Mvh

Fredrik

SixBySix skrev:
Har själv Epson 2100 och har lyckats få fram bra resultat i A3+. Däremot finns det fortfarande små tendenser till färgskiftningar i SvV som inte är helt enkla att få bort (se ovan nämnda program) samt bronzing (d v s att partier med mycket bläck i mörka delar av bilden, får ett ljust metalliskt skimmer då ljus faller in från sidan, då man använder blankt papper). De nya modellerna 2400 och 4800 ska vara ännu bättre eftersom de använder 4 olika grå/svart nyanser. Det innebär mindre färgskiftningar och ännu snyggare tonövergångar. Dessutom ska pigmentet ha kapslats in på ett nytt sätt så att det inte uppstår alls lika mycket bronzing.
MVH, Niclas Vestman
PS "Synd bara att det nya bläcket inte säljs till 2100... för jävla dåligt, bara för att de vill sälja nya skrivare.... urk för dålig behandling av gamla kunder. Borde bara vara att fylla nya bläcket på gamla patroner och uppdatera drivrutinerna"

Det finns lite Bronzing kvar på R2400 men det är marginellt. Man får provocera fram det genom att vinkla pappret och leta efter det.

R2400/4800 använder bara tre svarta/grå nyanser vid utskrift. Däremot kan man välja mellan Photo Black för utskrifter på blankt media och Matte Black på matt media. Till dessa kommer light black och light light black (med andra ord grått och ljusgrått; fattar inte varför det heter light BLACK) Sammanlagt finns det alltså fyra varianter av svart/grått bläck men skrivaren anvönder bara tre åt gången.
Man kan byta svart patron när som helst, men det innebär att skrivaren måste skölja bort allt svart bläck i ledningar och munstycke innan man börjar använda den patron man bytt till. Drar en del dyrbart bläck, inte minst på 4800 som har en försvarlig mängd bläck mellan patron och munstycke.

F

SixBySix skrev:

Det finns ju tredjepartslösningar som många gillar bättre (även bättre än Epsons nya) då dom bara använder pigmenterat kolbaserat bläck utan någon som helst färgiblandning i utskrifterna. Tänker på Piezography Neutral K7 och MIS UT7.
Dessa sägs hålla bättre då dom endast använder kolbaserad bläck utan några färgpigment som kan tappar färgen.
Om jag fattat det rätt så blandar även Epsons nya fortfarande i småsmå mängder färg i sv utskrifter,

Dessa bläck på bra syrafria papper, typ photo rag, sägs hålla i minst 200 år och ger gråskalor som många verkar gilla.

En av anledningarna att använda en RIP försvinner ju om man bara kör s/v bläck eftersom man då inte kan få färgstick då det inte blandas in nån färg överhuvudtaget.

Tack för alla svaren!!

Tack fredrik & Niclas för det utömande svaren.

Skall försöka att komma över en begagnad Epson 2100, om tillfälle ges, och om priset är det rätta. Har tittat på tidigare nämnda skrivare och det verkar mycket lovande.

Det enda som är synd är att man har en sådan "penning" krävande hobby.

Tackar än en gång alla som svarat på min fråga. det var guld värt.

MVH

Richard

marco skrev:

Om jag fattat det rätt så blandar även Epsons nya fortfarande i småsmå mängder färg i sv utskrifter,

Dessa bläck på bra syrafria papper, typ photo rag, sägs hålla i minst 200 år och ger gråskalor som många verkar gilla.

En av anledningarna att använda en RIP försvinner ju om man bara kör s/v bläck eftersom man då inte kan få färgstick då det inte blandas in nån färg överhuvudtaget.

Jag tror också att Epson blandar i lite infärgningsbläck i Ultrachrome K3 (R2400/4800) och det gör även Piezography i sina Portfolio bläck. Dock är deras Museum bläck 100% pigment. Priset man betalar för det är något sämre djupsvärta.

När det gäller RIP, är det inte så att t.ex Imageprint använder alla färger utom gult även vid sv/v utskrifter?

Mvh

F

Fredrikpersson skrev:
Jag tror också att Epson blandar i lite infärgningsbläck i Ultrachrome K3 (R2400/4800) och det gör även Piezography i sina Portfolio bläck. Dock är deras Museum bläck 100% pigment. Priset man betalar för det är något sämre djupsvärta.

När det gäller RIP, är det inte så att t.ex Imageprint använder alla färger utom gult även vid sv/v utskrifter?

Mvh

F

Gult anses tydliden vara den färg som håller sämst så det verkar som man föredrar cyan och magenta för att få till färgblandningen.

Jag gissar på att en RIP försöker blanda i så lite färg som möjligt eller till och med klara sig utan helt och hållet. Det verkar det enda sättet att få bort färgsticken gissar jag på.

Ett alternativ är att skriva ut med endast det svarta bläcket. I Epsons drivrutin så finns det ett val för Color/Black. Och kör man black så används bara det svarta bläcket och tonerna får man till genom att variera punktstorleken och inte genom färginblandning. Detta funkar rätt bra med tanke på ren relativt höga upplösningen och då får man inget färgstick.

MIS UT7 bläckuppsättningen blandar tydligen inte i någon färg alls utan kör endast svart färg. Håller väldigt bra sägs det. Men det får framtiden utvisa.

Endast kolbaserat pigmentbläck på syrafritt papper är vad jag tror mest på i dagsläget. (Även jämfört med traditionella fotopapper, nu får jag väl spö av nån s/v labräv ;)

marco skrev:

Endast kolbaserat pigmentbläck på syrafritt papper är vad jag tror mest på i dagsläget. (Även jämfört med traditionella fotopapper, nu får jag väl spö av nån s/v labräv ;)

Förutom avsaknaden av känslan i ett riktigt fint barytpapper så håller även jag (med många mörkrumstimmar) med dig. Bildresultatet som man kan få från bläckstråleskrivare är imponerande. OK, ibland kan jag faktiskt också sakna känslan av mörkrummet. Det är mer "soul" i det än i en dator.

Jag har använt 100% pigmentbläck ibland (Piezography Museum) men tycker inte att det ger riktigt den djupsvärta jag vill ha. Och jag nöjer mig med 100 års hållbarhet som Ultrachrome K3 sägs ge.

Godnatt

Mvh

Fredrik

Fredrikpersson skrev:
Förutom avsaknaden av känslan i ett riktigt fint barytpapper så håller även jag (med många mörkrumstimmar) med dig. Bildresultatet som man kan få från bläckstråleskrivare är imponerande. OK, ibland kan jag faktiskt också sakna känslan av mörkrummet. Det är mer "soul" i det än i en dator.

Jag har använt 100% pigmentbläck ibland (Piezography Museum) men tycker inte att det ger riktigt den djupsvärta jag vill ha. Och jag nöjer mig med 100 års hållbarhet som Ultrachrome K3 sägs ge.

Godnatt

Mvh

Fredrik

Har du testat med lite olika papper? Svärtan skiljer sig en del mellan olika varianter. Rätt mycket tydligen. Hahnemuhle Photo Rag ligger rätt bra till exempelvis om man vill ha ett lite bättre papper med bra svärta.

Sen tror jag det är en vanefråga vilket man gillar eftersom bläckstrålebilderna helt klart har ett eget utseende som skiljer sig från det traditionella.

marco skrev:
Gult anses tydliden vara den färg som håller sämst så det verkar som man föredrar cyan och magenta för att få till färgblandningen.

Inte bara att den håller sämst, utan också att den ger mest av de metameriska effekter som man vill undvika att få fram på svartvita bilder.

Jag gissar på att en RIP försöker blanda i så lite färg som möjligt eller till och med klara sig utan helt och hållet. Det verkar det enda sättet att få bort färgsticken gissar jag på.
Det svarta blåck som Epson använder är rätt brunt. Därför används en hel del magenta och cyan för att få neutrala bilder. Så om du bara skriver ut med svart kommer du få ett färgstick.

Ett alternativ är att skriva ut med endast det svarta bläcket. I Epsons drivrutin så finns det ett val för Color/Black. Och kör man black så används bara det svarta bläcket och tonerna får man till genom att variera punktstorleken och inte genom färginblandning. Detta funkar rätt bra med tanke på ren relativt höga upplösningen och då får man inget färgstick.

Nackdelen med detta är dels att det blir en brun färg, dels att man inte kan variera färgtonen, dels att rastret blir grövre. I en RIP används en egen rastrering som gör att rastret blir väldigt fint, de enskilda punkterna blir i praktiken osynliga.

MIS UT7 bläckuppsättningen blandar tydligen inte i någon färg alls utan kör endast svart färg. Håller väldigt bra sägs det. Men det får framtiden utvisa.

Har inte provat MIS, så det ska jag inte säga något om. Däremot har jag använt en del svartvita bläck, och min erfarenhet är ganska negativ. Mycket strul med fasttorkat bläck i munstyckena och sämre svärta än med de lösningar som blandar i lite infärgningsbläck. Även om man testar olika papper är det alltid så att svärtan blir bättre med de lösningar som inte använder bara kol. Hållbarheten är trots den mycket god.

Prova t ex Photo Rag från Hahnemüle eller Epson Ultra Smooth FineArt med Epsons pigmentbläck. Jag får en djupsvärta som ligger i paritet med det bästa som jag fått från en barytprint, även om jag selentonat den.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto