Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare skriver ut fel färger

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej! Har en Canon Pixma TS3700 skrivare.
Jag scannar in bilder och skriver sedan ut dom rakt av. Utskriften blir mycket blekare än originalet. På skärmen ser det bra ut men det blir mycket mindre färg på utskriften.
Jag har testat att skriva ut från flera ställen, Photoshop, Designer, Mail men samma bleka resultat.
Har helt nya patroner i skrivaren.
Vad är det som är fel? Varför blir det då bleka utskrifter?

Tacksam för er hjälp!
Mvh
Johan

Vilket format anv du i kameran? jpgs eller raw? Är det raw så behöver du redigera bilden innan du skriver ut den.

Det du ser bak på kameran är en jpg vy även om du anv raw.

Samt har du kalibrerat skärm och skrivare så att du ser hur det ser ut?

Vilket format anv du i kameran? jpgs eller raw? Är det raw så behöver du redigera bilden innan du skriver ut den.

Det du ser bak på kameran är en jpg vy även om du anv raw.

Samt har du kalibrerat skärm och skrivare så att du ser hur det ser ut?
Jag scannar in en målad bild som sparas i jpeg.
Sen skriver jag ut den igen direkt men bilden blir mycket blekare då.
Har ej kalibrerat skärmen.
Skickar jag in till Crimson blir resultatet bra.

Nu vet jag inget om just din skrivare.
Men vanligtvis väljer man mellan att låta skrivaren eller redigeringsprogrammet att styra färginställningarna.
Välj då att skrivaren styr och att färgrymd/profil är sRGB, eller samma som bildfilen. Om bilden t.ex är i AdobeRGB och skrivaren står på sRGB så blir färgerna bleka.

Jag scannar in en målad bild som sparas i jpeg.
Sen skriver jag ut den igen direkt men bilden blir mycket blekare då.
Har ej kalibrerat skärmen.
Skickar jag in till Crimson blir resultatet bra.
Precis som J O Härnström vet jag inget om din skrivare. men jag tänker lite ändå och då verkar det som att varken kamera eller redigeringsprogram är aktuella här.
Skanna bild, det blir en JPG-fil, utskriven hos Crimson blir den bra, utskriven på din skrivare blir den blek.

Förutsatt att du läst bruksanvisningen och ställt in allt korrekt så är kanske problemet att din skrivare behöver profileras. En profil för varje papperstyp du använder.

Det är möjligt att du kan få ett bättre resultat genom att se över dina utskriftsinställningar. Men den skrivare du använder är en billig multifunktionsskrivare så jag tror inte att du kan vänta dig en utskrift som liknar det du har på skärmen. Vill du skriva ut hemma kan jag rekommendera skrivare i Epsons Sure Color-serie och Canons Pixma Pro.

Det gäller att få hela kedjan från kamera till utskriftprogram inkl val av profil för det papper du använder till skrivare i synk hela vägen.
Använder du fel eller dåligt papper?
- Dåligt papper = dåliga utskrifter
Vilka inställningar kan du göra? Kan du styra skrivaren från utskriftprogrammet?
Slutligen en synnerligen banal fråga som ställs från egen erfarenhet: Väljer du rätt sida av pappret? 😉

ANNONS
Götaplatsens Foto