Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare, välja bästa av 3...

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Vilken av dessa är bäst:

Canon i965
Canon ip4000
Epson R300
(samma pris på Elgiganten, 1490:)

Inte intresserad av high tech möjligheter, skríva på CD, direkt från memry kort...bara rena skrivkvalitett och ekonomy (ink jet)...

Tack

Jag stälde typ samma fråga om samma skrivara men det är ont om svar yvär trots att dessa skrivare verkar vara mycket bra. Jag har bara sett utskrifter med IP4000 och de är mycket bra, men dessa gjorde med det bläck och papper som man får med skrivaren.

Min polare som äger IP4000 var lite förvånad över den tvära sväng som fotopapper tog om man matade in dem från fronten och detta gjorde att man såg matningslinjer på bilden. Men dessa är ganska sublima, men om ljuset faller in på rätt sätt ser man dem ganska tydligt.

Min första tanke när jag såg bilder från denna skrivare var -WOW!

Priset på SIBA och Elgiganten är s.k Internet pris, i butik kostar dessa drygt 1600 Kr. Andra Förslag om man bor i Stockholms området är Myccom och Webhallen.

Canon ip4000!

Man skall inte köra fotopapper i frontfacket.
Där har man annat papper och när man skriver foto tar man det i övre facket där pappersbanan är skonsammare för papperet.
Det finns tester hur ekonomin varierar på skrivare. Borde gå att hitta på nätet.

Canon i965 är bäst och är en utpräglad fotoskrivare. Den är dock utgången:( (välj ip8500) om du har pengar)

Canon ip4000 är lite mer en allroundskrivare.

Epson känner jag inte till:( men den verkar jämförbar med ip4000. skriver med 3 pikoliter jämfört med ip4000 som har 2 pikoliter, den verkar dock ha bättre upplösning.

MVH / Ken1

Senast ändrad:
Helt rätt. Jag glömde att nämna det att man kan mata pappren från flera håll. IP4000 har även en puplex vilket gör att pappret kan vändas så att man kan skriva på båda sidorna. Detta spar mycket papper och man slipper den manuella vändningen som man nu måste göra på skrivare utan puplex.

För mig lutar det åt en IP4000 med tanke på priset och hastigheten, men i965 lockar med fler färger men den verkar inte använda separata svarta (K) kasetter för skrift och fotoutskrift som IP4000 gör, så förutom standard K använder IP4000 en "BCI-3eBK" patron.

http://www.canon.se/for_home/product_finder/printers/bubble_jet/index.asp#

Det låter som jag talar gott om IP4000, men jag är otroligt kluven och de andra skrivarna verkar även de mycket bra.

Tackar så länge...

Jag har kommit fram att Epson R300 vill jag inte ha, men det är fortfarande jämt mellan i965 och ip4000. Just nu lutar åt i965.

Absolut samma pris på Elgiganten, här i Malmö, 1490:-.

i965 värkar vara lite för "krävande" användare och ip4000 för "vanliga"...

Har beställt provprint (från CANON) från ip4000, men det inte går med i965.

Den största skillnaden på 965 (idag ip8500) och de extra färgerna den erbjuder är att du kan tex få mycket exakta hudtoner vid porträtt-foto. Personligen skulle jag inte betala extra för det utan jag skulle välja ip4000.
i965 kan du inte få prov på för att den är utgången. Kanske någon butik har den på lager och säljer den billigt???

Lycka till / Ken1

Imorse har jag köpt Canon i965.

Priser på R300 och ip4000 har gått upp
100:- från igår, 1590:- kostar dessa idag.

i965 kostar fortfarande 1490:-, Elgiganten, Malmö.

Tackar alla för respons.

ANNONS
Götaplatsens Foto