Annons

Skrivaren drar in pappret snett

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasL3

Ny medlem
Hej. Jag har en Epson 7750 som drar in pappret snett. Se bilder. Har luskat lite på nätet men finner ingen lösning. Eventuellt rullarna men dom har jag kollat efter min bästa förmåga. Det spelar ingen roll ifall det är A3 300g fotopapper eller vanligt A4 80g papper. Det är först när pappret har matats in en bit som det det viker sej.

Problemet är alltså inte att få kanterna lika tjocka på vardera sida (det var ochså ett jävulskap att få till i Lightroom) utan att få dom att gå rakt. Vi föredrar olika layouter på våra utskrifter. Själv så tycker jag det är snyggare med svart ram i varierande storlek än vitt men är den på snedden kan hela bilden bli förstörd enligt mitt tycke iaf.

Mvh Andreas H

Bilagor

• 20210423_170637.jpg
    20210423_170637.jpg
    736.1 KB · Visningar: 55
  • 20210424_134405.jpg
    20210424_134405.jpg
    2 MB · Visningar: 44
Senast ändrad:
Rent amatörmässigt och endast med erfarenhet av min egen HP-skrivare:

1. De där blå plastflärparna som ser ut att styra pappret kanske är indragna aningen lite för nära varandra så att pappret inte riktigt får plats och buktar sig, och sen börjar gå snett.

2. En måhända osannolik förklaring men papprena är kanske inte helt rakskurna.

3. Det kan vara drivrullarna i alla fall, de är av gummi och ska ha lika stor friktion, annars kanske de drar olika hårt, och i kombination med (1) kanske pappret vill gå snett. Min HP-skrivare kan man bara vända uppochned för att komma åt rullarna, men eventuellt måste man kanske öppna eller skriva isär för att komma åt dem. Den har aldrig dragit snett, men blir det smuts på rullarna slirar det och det låter då som när man försöker växla utan att trycka ned kopplingen i bilen. Rengör med lämpligt rengöringsmedel som tillverkaren rekommenderar, möjligen såpvatten eller nån sån där köksrengöringssprej eller kanske isopropanol. Torka torrt innan användning.

Har haft samma problem med en annan skrivare. Har inte full koll på din, men den borde ha gummirullar som drar in papperet. Ytan på gummit stelnar med tiden. Gnugga rullarna med slippapper 120 så bör de bli friska igen.

Jag hade problem med en liten Canon-skrivare (sublimering) för ett tag sedan. Den greppade inte papperet över huvud taget. Jag tog en öronpinne, droppade på lite isopropanol och gnuggade på gummirullarna. Därefter funkade den perfekt och gör så fortfarande. Har du inte isopropanol så testa med kemiskt ren bensin, som brukar finnas i välsorterade livsmedelsbutiker eller i färgaffären, eller prova eventuellt med T-sprit.

Såpa skulle jag tro förvärrar situationen eftersom den gärna lämnar en fet hinna efter sig.

Jag hade problem med en liten Canon-skrivare (sublimering) för ett tag sedan. Den greppade inte papperet över huvud taget. Jag tog en öronpinne, droppade på lite isopropanol och gnuggade på gummirullarna. Därefter funkade den perfekt och gör så fortfarande. Har du inte isopropanol så testa med kemiskt ren bensin, som brukar finnas i välsorterade livsmedelsbutiker eller i färgaffären, eller prova eventuellt med T-sprit.

Såpa skulle jag tro förvärrar situationen eftersom den gärna lämnar en fet hinna efter sig.

Bra tips för det borde väl samlas skit där som även riskerar att ge avtryck på bilderna. Har sett en liten tendens till det ibland på min skrivare. Hur gör du för att komma åt hela gummirullarna.

Det var mycket enkelt. Där pappersmagasinet sätts in finns en axel med tre grå gummirullar, två smala och en bredare emellan dessa. Jag torkade med den indränkta öronpinnen på de synliga ytorna, vred lite på dem och torkade mera.

Jag hade antagligen tur för det var det enda som behövdes för att få maskinen att greppa papperet och mata in det.

Jag bävar inför den dag ett liknande problem skulle uppstå på min större skrivare. Då lär jag få mycket huvudbry om jag ens ger mig in på det.

Bra tips för det borde väl samlas skit där som även riskerar att ge avtryck på bilderna. Har sett en liten tendens till det ibland på min skrivare. Hur gör du för att komma åt hela gummirullarna.
Hur man kommer åt rullarna varierar nog tyvärr kraftigt beroende på skrivare. En del skrivare måste kanske demonteras av servicetekniker men många skrivare brukar ha luckor eller enkelt borttagbara delar som gör att man kommer åt drivrullarna. Med min HP-skrivare är det extremt enkelt, man vänder upp och ned på den eller åtminstone ställer den på ena gavelsidan och drar bort pappersmagasinet, så ligger sitter de där fullt åtkomliga.

Såpvattnet som jag föreslog tidigare kan kanske vara bra för att lösa upp smutsen med men som någon annan nämnde är såpa lite fett så det bör följas efter med nåt fettlösande som bensin eller alkohol. Men fortfarande är det tillverkarens rekommendationer man ska följa, så att man inte löser upp mera än det som ska tvättas bort.

Hur man kommer åt rullarna varierar nog tyvärr kraftigt beroende på skrivare. En del skrivare måste kanske demonteras av servicetekniker men många skrivare brukar ha luckor eller enkelt borttagbara delar som gör att man kommer åt drivrullarna. Med min HP-skrivare är det extremt enkelt, man vänder upp och ned på den eller åtminstone ställer den på ena gavelsidan och drar bort pappersmagasinet, så ligger sitter de där fullt åtkomliga.

Såpvattnet som jag föreslog tidigare kan kanske vara bra för att lösa upp smutsen med men som någon annan nämnde är såpa lite fett så det bör följas efter med nåt fettlösande som bensin eller alkohol. Men fortfarande är det tillverkarens rekommendationer man ska följa, så att man inte löser upp mera än det som ska tvättas bort.

Tack Dan och Micke för delandet av efarenheterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto