Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skrivaren kan gå sönder av för lite bläcK?
- Trådstartare RG
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Har jag svårt att tro. Jag brukar tvinga ur det sista när jag skriver ut dokument och skrivaren säger att det är slut.
Än så länge har det inte hänt någonting.
Än så länge har det inte hänt någonting.
miblomster_gmail.com
Aktiv medlem
Beror på vilken skrivare det gäller.
Men generellt sett så har skrivarna skydd för att köras när patronerna är slut.
Men om man nollar chipen eller på annat sett överskrider "skydden" så kan skrivarhuvudet skadas då de lilla bläcket som finns kvar brännas fast i huvudet.
Men det finns även skrivare som använder sig av andra tekniker än värme de brukar klara sig.
Men generellt sett så har skrivarna skydd för att köras när patronerna är slut.
Men om man nollar chipen eller på annat sett överskrider "skydden" så kan skrivarhuvudet skadas då de lilla bläcket som finns kvar brännas fast i huvudet.
Men det finns även skrivare som använder sig av andra tekniker än värme de brukar klara sig.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Jag ser inte vad som skulle kunna skada skrivaren, bara för att bläcket är slut. Patronerna fungerar som så att när det kommer en elektrisk impuls spottar de ut lite bläck, men om bläcket är slut kan de inte spotta ut något. Ur min synvinkel kan det inte bli något annat (i värsta fall) än skador på bläckpatronen, som du ju ändå kommer att byta när den är slut.
atotowi
Aktiv medlem
ip4500 använder bläckpatroner som har inbyggda skrivarhuvuden så jag skulle inte tro att det är något som kan gå sönder av för lite bläck som inte skulle fixa sig när du byter patron.
På skrivare med patroner och skrivarhuvuden separat kan man kanske tänka sig att skrivarhuvudet skulle kunna skadas och behöva bytas.
När det gäller tekniken att få bläcket till pappret så finns det typiskt två metoder. Värme (även kallad bouble jet) eller Piezo-elektriskt (kallat ink-jet, även om jag kan tänka mig att benämningarna används slarvigt). Piezo-tekniken har varit dyr och därför traditionellt inte använts för bläckpatroner med inbyggda skrivarhuvuden av andra än HP (och Canon i början) men har fördelen att de har lägre bläckförbrukning och att det är lättare att styra mängden bläck. Med FINE tekniken i Pixma med liten bläckförbrukning och hög precision skulle jag tro att Canon hoppat tillbaka på det tåget.
Annasr så har Epson/Canon ink-jet skrivare haft separata bläck och skrivarhuvuden.
På skrivare med patroner och skrivarhuvuden separat kan man kanske tänka sig att skrivarhuvudet skulle kunna skadas och behöva bytas.
När det gäller tekniken att få bläcket till pappret så finns det typiskt två metoder. Värme (även kallad bouble jet) eller Piezo-elektriskt (kallat ink-jet, även om jag kan tänka mig att benämningarna används slarvigt). Piezo-tekniken har varit dyr och därför traditionellt inte använts för bläckpatroner med inbyggda skrivarhuvuden av andra än HP (och Canon i början) men har fördelen att de har lägre bläckförbrukning och att det är lättare att styra mängden bläck. Med FINE tekniken i Pixma med liten bläckförbrukning och hög precision skulle jag tro att Canon hoppat tillbaka på det tåget.
Annasr så har Epson/Canon ink-jet skrivare haft separata bläck och skrivarhuvuden.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Tror varningen kommer när det är lut i patronens behållare. Det finns dock alltid en hel del kvar i "svampen" på patronen.