Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skrivarpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
utförsäljning

Micke på www.photo-shop.se håller på o säljer ut hahnemuhle Fine art eftersom han ska sluta sälja hahnemuhle o köra perma jet istället.
En 24 rulle kostar 1890ink moms brukar kosta 2990.

Magnus Werner resefotograf som hade utställning på galleri kontrast körde sina bilder på Fine Art.

Graal skrev:
Alpha Cellulose är som jag förstått ett rent lump-papper.
Det brukar beteckna papper från träråvara, men av en mycket hög kvalitet. Samma kvalitet som används för kemiska fotopapper. Lumppapper brukar annvändas för papper från bomullsråvara.

Stefan

stefohl skrev:
Det brukar beteckna papper från träråvara, men av en mycket hög kvalitet. Samma kvalitet som används för kemiska fotopapper. Lumppapper brukar annvändas för papper från bomullsråvara.

Stefan

Men cellulosa kallas väl bådadera? Bomulls-cellulosa resp trä-cellulosa?

Olmec säljs bl.a av Photax i Nybro. De har ett matt 310g syrafritt "Fine Art" papper med struktur som kostar 570:- för 20 blad A3 vilket blir 28:50 per papper. Har någon provat det? Funderar på om det är naturligt vitt eller har vitmedel?
Länk här!

Graal skrev:
Olmec säljs bl.a av Photax i Nybro. De har ett matt 310g syrafritt "Fine Art" papper med struktur som kostar 570:- för 20 blad A3 vilket blir 28:50 per papper. Har någon provat det? Funderar på om det är naturligt vitt eller har vitmedel?
[/URL]
Jag har en liten UV-lampa som jag använder för att kolla upp vilka papper som har optiskt vitmedel. Det är en sådan där liten lampa som används av affärer för att kolla om du kommer med falska 100-lappar.

Men ett papper som har en vithet på 97,6, 0,0, 1,8 tyder på att det innehåller optiskt vitmedel. Det är svårt att få upp L-värdet så högt som 97,6 utan optiskt vitmedel.

Stefan

stefohl skrev:
Jag har en liten UV-lampa som jag använder för att kolla upp vilka papper som har optiskt vitmedel. Det är en sådan där liten lampa som används av affärer för att kolla om du kommer med falska 100-lappar.

Men ett papper som har en vithet på 97,6, 0,0, 1,8 tyder på att det innehåller optiskt vitmedel. Det är svårt att få upp L-värdet så högt som 97,6 utan optiskt vitmedel.

Stefan
Förmodar att du menar 97,6 0,0 -1,8
Annars är ju papperet gult.

/Hasse

hasse lundberg skrev:
Förmodar att du menar 97,6 0,0 -1,8
Annars är ju papperet gult.

/Hasse
Nej, 97,6 0,0 1,8 var vad de angav, vilket gjorde mig osäker. Har du ett negativt b-värde, då finns det säkert optiskt vitmedel i pappret. Men de flesta papper utan optiskt vitmedel har ett mer positivt b-värde, upp mot 5. Samtidigt har de sällan högre L-värde än 92-94.

Stefan

Tänker nu prova min Hahnemühle provpack.

Har hittat och laddat ner profiler.
Hittar också profilerna vid utskriften, men
vilket papper skall jag välja i utskriftsmenyen?

Spelar det någon roll vilket papper jag använder i menyen? Det borde väl räcka om jag väljer ett valfritt av Epson:s matta papper till Hanhemühle matta papper så att skrivaren väljer MATTE BLACK?

Profilen som PS skall hantera utskriften med är ju Hahnemühles.

Dykhjelm skrev:

Spelar det någon roll vilket papper jag använder i menyen? Det borde väl räcka om jag väljer ett valfritt av Epson:s matta papper till Hanhemühle matta papper så att skrivaren väljer MATTE BLACK?

Om du använder Epsons drivrutin styr ditt val av media en lång rad parametrar som t ex bläckbegränsningar. När du får en profil är det därför viktigt att du använder exakt samma mediatyp som profilen är gjord för. Det är en av de vanligaste orsakerna till att folk tycker att profilerna inte fungerar som de ska.

Förhoppningsvis har Hahnemühle en anvisning om vilken mediainställning som du ska använda.

Stefan

Dykhjelm skrev:

Du ska välja samma pappersinställning som Hahnemühle använde när de skapade profilen. I pappersinställningen ligger nämligen även bläckmängd vilket får stor påverkan på utskriften.

Läs deras "Handling Instruction PDF" som du hittar på samma sida där du hämtar deras profiler. (T.ex. http://www.hahnemuehle.com/site/en/472/epson.html)

För matta papper på Epsonskrivare är det ofta Velvet Fine Art (eller Watercolor) som ska användas.

// mvh Petter

Har nu provat att göra några utskrifter på Hahnemühles papper.

Jag hade hoppats på att få svartare utskrifter än på Epson:s Matte papper, men icke. Min bild har svart sammet som bakgrund, som med K3-bläcket blir grå.

Är det svarta K3-bläcket inte svart eller är det fel på min Epson pro 3800?

Samma utskrift på Epson Stylus Photo 900 ger en markant snyggare och svartare utskrift.

Dykhjelm skrev:

Samma utskrift på Epson Stylus Photo 900 ger en markant snyggare och svartare utskrift.

Denna profil har ett L-värde på 19, vilket är rätt bra för att vara en utskrift på ett matt papper. Du är säker på att du verkligen använder matte black?

Stefan

stefohl skrev:
Denna profil har ett L-värde på 19, vilket är rätt bra för att vara en utskrift på ett matt papper. Du är säker på att du verkligen använder matte black?

Stefan

I displayen på skrivaren står det Matte Black när jag använder matt papper och Photo Black när jag använder blankt papper.
Har t o m kollat så att bläckpatronerna sitter på rätt plats.

Dykhjelm skrev:
I displayen på skrivaren står det Matte Black när jag använder matt papper och Photo Black när jag använder blankt papper.
Har t o m kollat så att bläckpatronerna sitter på rätt plats.
Jag har en liten testfil liggande på min hemsida på adressen http://www.profiler.nu/skrivart.html. Ta hem den och skriv ut den. Enklast är att du kollar den själv. Ruta 9 till 13 ska vara gråa. Vill du göra en noggrannare kontroll har jag en tjänst där jag mäter in den och rapporterar hur din skrivare fungerar.

Stefan

Okunnnig fråga till Stefan

Stefan, du som är inne i branschen, kan du förklara för en okunnig lekman varför det går att trycka jättefina bilder på vanligt tryckpapper som kostar några få kronor arket också i format kring A1, men med en bläckstråleskrivare så behövs specialpapper som verkligen kostar pengar?

Eller går det att få en skrivare att skriva ut lika snyggt på tryckpapper som en tryckpress på samma papper om man har rätt program, såg nåt som heter RIP?

Min fråga gäller i första hand stora format, A2 och upp.

Re: Okunnnig fråga till Stefan

Måns H skrev:
med en bläckstråleskrivare så behövs specialpapper som verkligen kostar pengar?
Bläckstrålepapper är ofta av betydligt bättre kvalitet än vanligt tryckpapper. Ett tryckpapper har sällan gramvikter över 150 gr, många bläckstrålepapper ligger på 300 gr. De är dessutom ofta gjorda med bomull som råvara istället för trä. De är dessutom behandlade för att ta emot bläcket.

Priserna påverkas dessutom av att tryckpapper tillverkas i så fantastiskt mycket större mängder än bläckstrålepapper.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto