Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skugga hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Har fått en liten jobbig skugga på höger sida på mina porträttfoton som jag ska skickas iväg snart. Har behandlat de i RAW samt gjort det det mesta i Photoshop med Curves m.m. Nu har jag bara en liten rand på höger sida som är lite grå aktig. Bakgrunden är helvit så det borde ju få det lite mildare på något vis tycker man...

Några idêer?

http://pici.se/243028/

Inte lätt

Omöjligt att testa på en sådan här minimal bild. man ser ju inte hur det blir. Länka till större bild så man kan testa sina knep på den. (Och varför heter den Shadow om du vill ta bort skuggan?)

Re: Inte lätt

Tonyeagle skrev:
Omöjligt att testa på en sådan här minimal bild. man ser ju inte hur det blir. Länka till större bild så man kan testa sina knep på den. (Och varför heter den Shadow om du vill ta bort skuggan?)

Shadow var ett temporärt namn jag gav bilden bara.

Ville bara visa hur den såg ut så folk kan få en uppfattning om hur man fixar det.

Här har du en lite större bild.
Har sparat den oretuscherad.

http://johnny.nu/temp/remove_shadows.psd

Kör select->colour range.
Så lägger du till alla färger i skuggan och sen clonar du bara in från bakgrunden.

Alternativt så markerar du hela personen och flyttar personen en bit till höger. :p

Bästa sättet att få bort skuggan är att inte ställa "modellen" mot väggen.
Flytta "modellen" från väggen så kommer skuggan inte bli så tydlig.
Men då krävs det ju att du kan ta om bilden...
// Tobbe

Jag använde Quick Selection Tool och klonade i den markeringen och då blev det såhär.

Bilagor

• remove_shadows.jpg
    remove_shadows.jpg
    50.2 KB · Visningar: 160
Kan visa ditt original såsom det såg ut från början.

Jaja det säkert att göra mer noggrant än vad jag lyckades åstadkomma.

Kör hårt!

Bilagor

• remove_shadows_1.jpg
    remove_shadows_1.jpg
    51.8 KB · Visningar: 162
boxen skrev:
Bästa sättet att få bort skuggan är att inte ställa "modellen" mot väggen.
Flytta "modellen" från väggen så kommer skuggan inte bli så tydlig.
Men då krävs det ju att du kan ta om bilden...
// Tobbe

Försökte med det men det var väldigt trångt så det blev nästan mer skugga. Ångra lite i efterhand att vi inte försökte med ännu längre ifrån. Vi testa ca 1½m ifrån.

Det blev ju bra resultat det där. Ska prova jag också...

ANNONS
Götaplatsens Foto